کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنگل های آمازون به جای جذب کربن، عامل انتشار آن می شود

23 بهمن 1398 ساعت 13:03

زیست آنلاین: قسمتهای جنگل زدایی شده آمازون بیشتر از میزان جذب کربن دی اکسید، آن را از خود ساطع می کنند.


به گزارش زیست آنلاین، نتایج حاصل از یک مطالعه طولانی مدت در مورد گازهای گلخانه ای در حوضه آمازون نشان می دهد که حدود 20٪ از کل منطقه به منبع خالص تولید دی اکسید کربن در جو تبدیل شده است. یکی از دلایل اصلی آن جنگل زدایی است.

در حالی که درختان در حال رشد دی اکسید کربن را از جو جذب می کنند، درختان مرده دوباره آن را آزاد می کنند. میلیون ها درخت در سال های اخیر به علت قطع ویا آتش سوزی از بین رفته اند. نتایج این تحقیق که هنوز منتشر نشده است، دلالت بر تلاش برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارد. نتایج این مطالعه نشان می دهد جنگلهای بارانی آمازون که یک منبع ذخیره کننده حیاتی کربن هستند که سرعت گرم شدن کره زمین را کند می کنند ممکن است سریعتر از آنچه قبلاً تصور می شد به یک منبع  تولید کربن تبدیل شوند. 

هر دو هفته در 10 سال گذشته، تیمی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور لوسیانا گاتی، محقق مؤسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل (INPE)، اقدام به اندازه گیری گازهای گلخانه ای با هواپیماهای مجهز به سنسور، بر روی قسمتهای مختلف حوضه آمازون می کنند.

آنچه توسط این گروه مشاهده شد شگفت آور بود: در حالی که بسیاری از جنگل های بارانی هنوز توانایی خود را در جذب مقادیر زیادی دی اکسید کربن به ویژه در سال های مرطوب تر حفظ کرده اند، یک قسمت از این جنگل ها، به ویژه در مناطقی که بیشتر جنگل زدایی شده است ، این ظرفیت را از دست داده است.

تحقیقات گاتی نشان می دهد که قسمتی در جنوب شرقی جنگل ها، حدود 20٪ از مساحت کل، به یک منبع تولید کربن تبدیل شده است. او به Newsnight گفت: هر سال هم وضعیت این منطقه بدتر می شود. وی افزود: هنگامی که درختان یک منطقه از بین می روند، آنها کربن ذخیره شده در خود را به جو می ریزند و یک جنگل می تواند به منبع تولید کربن تبدیل شود نه یک ذخیره کننده کربن.

کارلوس نوبر، که همكار پروفسور گاتی در این مطالعه بود، این مشاهدات را بسیار نگران كننده خواند. وی معتقد است که یافته های جدید حاکی از آن است که در 30 سال آینده، بیش از نیمی از آمازون می تواند از جنگلهای بارانی به زباله دان تولید کربن تبدیل شود.

برای چندین دهه دانشمندان هشدارهایی در مورد "نقطه عطف آمازون" داده اند: نقطه ای كه در آن جنگل توانایی تجدید خود را از دست می دهد و شروع به انتشار كربن بیشتر از جذب آن می كند.

پروفسور نوبر، محقق دانشگاه سائو، می گوید: آمازون در دهه های 1980 و 90 یک ذخیره کننده کربن بسیار قوی بود، شاید سالانه دو میلیارد تن دی اکسید کربن از جو خارج می کرد. اما در حال حاضر این ظرفیت به 1-1.2 میلیارد تن دی اکسید کربن در سال کاهش یافته است. 

برای روشن شدن این موضوع، یک میلیارد تن دی اکسید کربن تقریباً سه برابر آن چیزی است که انگلیس رسما اعلام کرد که در سال 2018 منتشر شده است. افزون بر آن، این رقم میزان دی اکسید کربن رها شده از طریق جنگل زدایی و آتش سوزی جنگل را در نظر نمی گیرد.

منبع : bbc


کد مطلب: 82267

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82267/جنگل-های-آمازون-جای-جذب-کربن-عامل-انتشار-می-شود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com