کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییرات آب و هوا هر دو ثانیه یک نفر را آواره می کند

11 آذر 1398 ساعت 17:00

زیست آنلاین: براساس گزارش جدید Oxfam، فجایع ناشی از آب و هوا باعث شده است حدود 20 میلیون نفر در سال گذشته خانه های خود را ترک کنند که معادل هر دو ثانیه یک نفر است.


به گزارش زیست آنلاین، این امر باعث می شود آب و هوا به بزرگترین عامل جابجایی داخلی در این برهه از زمان تبدیل شود.  با وجود اینکه کشورهای فقیرتر سهم کمتری را در آلودگی جهانی کربن در مقایسه با کشورهای ثروتمند دارند، این کشورها بیشتر در معرض خطر قرار هستند.

براساس گزارشی که روز دوشنبه منتشر شده است، مردم جهان هفت برابر بیشتر در اثر سیل، طوفان و آتش سوزی نسبت فوران های آتشفشانی و زلزله آواره شده اند و سه برابر بیشتر از درگیری ها و جنگ های محلی.

این موضوع یکی از موضوعات مختلفی است که در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد COP 25 که از دوشنبه در مادرید آغاز می شود، مورد بحث قرار می گیرد.

آکسفام از جامعه جهانی خواست تا اقدامات بیشتری برای تأمین بودجه برنامه های بهبودی برای کشورهای فقیرتر که تحت تأثیر شرایط اضطراری آب و هوا قرار دارند، انجام دهند. براساس این گزارش، کشورهای با درآمد متوسط و پایین مانند هند، بیش از چهار برابر بیشتر از کشورهای با درآمد بالا مانند اسپانیا و ایالات متحده تحت تأثیر آوارگی ناشی از آب و هوا قرار دارند. جغرافیا نیز در حدود 80٪ در آوارگی ساکنان آسیا نقش دارد.

جزایر کوچک در حال توسعه مانند کوبا، دومینیکا و تووالو، هفت کشور از 10 کشور با بالاترین میزان جابجایی ناشی از بلایای شدید اقلیمی بین سالهای 2008 و 2018 هستند. براساس این گزارش، افرادی که در این جزایر زندگی می کنند 150 برابر بیشتر از کسانی که در اروپا زندگی می کنند در معرض فاجعه آوارگی قرار دارند.

با افزایش بحران آب و هوا، خطر افزایش می یابد به گفته تیم گور، رئیس سیاست آکسفام در مورد عدالت اقلیمی و غذایی، جابجایی داخلی دارای هزینه های اجتماعی و همچنین مالی است. گور که روی این گزارش کار می کند، به سی ان ان گفت: "همیشه فقیرترین جوامع، آسیب پذیرترین قشر هستند و از این بین زنان بیش از سایرین در معرض خطر هستند."

وی اضافه کرد: حوادث ناگهانی مانند طوفان توجه زیادی را به خود جلب می کند اما پدیده های کندتر مانند افزایش سطح دریا نیز در آوارگی مردم تأثیرگذارند.

به عنوان مثال، سیل هایی که در مناطق ساحلی کم ارتفاع اتفاق می افتد می تواند بر روی کشاورزی آن منطقه تاثیر بگذارد و ساکنان را مجبور می کند تا خانه خود را ترک کنند.

چه کسی باید برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی هزینه کند؟ آکسفام از رهبران جهان می خواهد تا در اسرع وقت میزان انتشار کربن را کاهش دهند. وی گفت: کشورهای توسعه یافته باید از طریق مکانیسم مالی برای مقابله با ضرر و خسارت از کشورهای در حال توسعه حمایت کنند.

گور گفت: "هیچ کس آمادگی گفتگو درباره پول را ندارد و بنابراین این یکی از موضوعات مهمی است که در مادرید روی میز گفتگو خواهد بود."

 "در نهایت کسی که قرار است قیمت و هزینه فجابع اقلیمی را بپردازد فقیرترین جوامع جهان هستند." گور گفت: "کشورهای ثروتمند نیز از تهدید آوارگی مصون نیستند."

باب وارد، مدیر سیاست گذاری در موسسه تحقیقاتی گرانتهام در مورد تغییرات آب و هوا و محیط زیست، به سی ان ان گفت: افزایش تعداد آوارگان داخلی می تواند بخشی از جمعیت رو به رشدی باشد که در مناطق پرخطر زندگی می کنند.

وی به توسعه سیستم های هشدار دهنده اولیه که به افراد امکان می دهد تا قبل از ایجاد واقعه هواشناسی شدید از خطر خارج شوند و از ضررهای ایجاد شده بعدی جلوگیری کنند نسبت به گذشته اشاره کرد.

وارد همچنین تأکید کرد که جابجایی ناشی از آب و هوا یک مسئله امنیتی نیز است.

وی گفت: "اگرچه نشان دادن این مسئله که تغییر اوضاع به خودی خود ناپایداری و درگیری سیاسی ایجاد می کند دشوار است ، اما در واقع امنیت ملی نیز وابسته به تغییرات اقلیمی است."وی افزود: "وقتی جمعیت زیادی آواره می شوند، بی ثباتی و درگیری نیز ایجاد می شود."

منبع : cnn

 


کد مطلب: 81911

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81911/تغییرات-آب-هوا-دو-ثانیه-یک-نفر-آواره-می-کند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com