کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آفریقا در مسیر انقلاب سبز جهانی

20 آبان 1398 ساعت 17:00

زیست آنلاین: گزارش آژانس جهانی انرژی نشان می دهد آفریقا با استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی برای تامین انرژی شهرنشین های جدید، می تواند جزو پاکترین انقلاب های اقتصادی جهان باشد.


به گزارش زیست آنلاین، این آزانس پیش بینی می کند که انرژی خورشیدی در 20 سال آینده نقش مهمی در حمایت از جمعیت رو به رشد قاره و صنعتی شدن خواهد داشت.
آفریقا با وجود شرایط مناسب تابش آفتاب، کمتر از نیمی از تأسیسات انرژی خورشیدی را که در انگلیس مورد بهره برداری قرار گرفته است، دارد اما آژانس بین المللی انرژی پیش می کند استفاده از انرژی خورشیدی در در سراسر قاره آفریقا رونق پیدا کند که می تواند صدها میلیون خانه را برای اولین بار صاحب برق کند.
این گزارش پیش بینی می کند که اشتغال آفریقا در صنعت انرژی در دهه های آینده با دو برابر نرخ متوسط جهانی رشد خواهد کرد. چرا که این قاره از چین و هند به عنوان پرجمعیت ترین کشورهای جهان و فعال در زمینه انرژی های تجدیدپذیر عبور خواهد کرد.
گزارش می گوید که جمعیت آفریقا تا سال 2040 به بیش از 2 میلیارد نفر خواهد رسد، یعنی 800 میلیون نفر بیش تر از جمعیت فعلی خود خواهد بود و انتظار می رود مردم با نرخ بالای که تا پیش از این مشاهده نشده است، به شهرنشینی روی بیاورند. از این رو تقاضا برای خانه و زیرساخت های جدید یک انقلاب صنعتی رقم خواهد زد که بشدت نیازمند انرژی است.
مدیر اجرایی آژانس جهانی انرژی می گوید که برخی از سوخت های فسیلی مانند گاز طبیعی برای پشتیبانی از صنایع سنگین آفریقا مورد نیاز است. زیرا جمعیت رو به افزایش در شهرها نیاز به خانه و زیر ساخت دارند. 
وی گفت: سهم کل آفریقا در انتشار گازهای گلخانه ای طی 100 سال گذشته تنها 2٪ است که این نیمی از میزان انتشار امروزی آلمان است. اگر همه افراد در آفریقا به انرژی دسترسی داشته باشند این درصد تنها به 3 درصد افزایش می یابد که هنوز هم بسیار ناچیز است.

با وجود اینکه آفریقا در تغییرات اقلیمی سهیم نیست، اما در خط مقدم اثرات احتمالی آن از جمله خشکسالی قرار دارد. آفریقا شاید بیگناه ترین قاره در ایجاد تغییرات اقلیمی باشد، اما این قاره قربانی خواهند شد. 

منبع: theguardian


کد مطلب: 81810

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81810/آفریقا-مسیر-انقلاب-سبز-جهانی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com