کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بزرگترین حادثه زیست محیطی در برزیل

24 مهر 1398 ساعت 18:00

با گذشت بیش از یک ماه از آلوده شدن توریستی‌ ترین سواحل برزیل به نفت خام هنوز منشأ این نفت خام مشخص نشده است.


به گزارش زیست آنلاین، براساس گزارش "انستیتوی محیط زیست و منابع طبیعی تجدیدپذیر برزیل" (IBAMA) بقایای آلودگی نفتی ضخیم و چسبناک که از ابتدای سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۹) در ۱۳۹ نقطه ساحلی مختلف این کشور نشت کرده در بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر از سواحل ۹ ایالت برزیل گسترش یافته است.

این واقعه بزرگ‌ترین حادثه زیست محیطی است که تاکنون در برزیل ثبت شده است.

تحقیقات تأیید کرده‌اند که این ماده نشت کرده به سواحل برزیل، نفت خام است. تاکنون بیش از ۱۳۵ تُن نفت خام از سواحل این کشور جمع آوری شده است که معادل بیش از ۵۰۰ بشکه نفت است.

با گذشت بیش از یک ماه ازآلوده شدن توریستی‌ترین سواحل برزیل به نفت خام که منجر به سیاه شدن شن و ماسه‌ها، کشته شدن لاک‌پشت‌ها و نگرانی ماهیگیران شده، هنوز منشأ این نفت خام مشخص نشده است.

در اثر این نشت گسترده که تاکنون در سواحل هر ۹ ایالت واقع در شمال شرقی برزیل پخش شده، لاشه‌های ده‌ها لاک‌پشت دریایی در این سواحل پیدا شده که با لایه‌های نفت خام پوشانده شده‌اند.

حیوانات دریایی بسیاری در منطقه مانند لاک پشت‌ها، دلفین‌ها و پرندگانی یافت شده‌ است که در پوششی ضخیم از نفت خام گرفتار شده و شمار کمی از آن‌ها نجات یافته و بیشتر آن‌ها تلف شده‌اند. گونه‌های سخت‌پوست نیز به دلیل پوشیده شدن زیستگاه‌شان از نفت خام در حال تلف شدن هستند.

اکوسیستم ساحلی شمال شرقی برزیل بسیار حساس است و مانگروها، خلیج‌های کوچک صخره‌ای و صخره های مرجانی زیادی دارد. تجزیه و تحلیل اثرات زیست محیطی در حال حاضر نشان می‌دهد که موجودات زنجیره مواد غذایی آلوده شده‌اند و انتقال مواد به حیوانات دریایی بزرگ‌تر به زودی تحت تاثیر این آلودگی قرار می‌گیرد. زیست شناسان هم‌چنین این نگرانی را دارند که این آلودگی‌ها بر زاد و ولد نهنگ‌ها نیز تاثیر بدی داشته باشد.

به نوشته "داون‌توارث"، نفت نشت کرده به سواحل ایالت "باهیا" که به پرورشگاه لاک‌پشت‌ها شهرت دارد، نیز رسیده است. این ایالت جایی است که پروژه "تامار" برای حفظ گونه‌های دریایی در معرض خطر در حال اجرا است و به عنوان یکی از معروف‌ترین پروژه‌های حفاظت از حیات وحش برزیل پس از وقوع این واقعه زیست‌محیطی از پیشروی حدود ۸۰۰ لاک پشتی که تازه از تخم بیرون آمده‌اند به سمت آب‌ها جلوگیری کرده است.

وزیر انرژی برزیل با اشاره به این که منشأ نفت خام نشت کرده در سواحل این کشور هنوز نامشخص است، اظهار داشت احتمال دارد نفت خام از یک کشتی درآب‌های اقیانوس نشت کرده باشد.

وی با بیان این که نفت خام نشت کرده ویژگی‌هایی مشابه نفت خام سنگین ونزوئلا را دارد، تصریح کرده که البته این موضوع بدان معنا نیست که منشأ آن لزوماََ ونزوئلا باشد. 

از سوی دیگر شرکت نفتی دولتی ونزوئلا با قاطعیت هرگونه ارتباطی با این واقعه را رد کرده و اعلام کرده که هیچ گزارشی از وقوع حوادث مرتبط در این مرکز یا از سوی مشتری‌های این شرکت دریافت نشده و هیچ شواهدی نیز مبنی بر نشتی که منجر به خسارت در برزیل شود، وجود نداشته است.

به گزارش ایسنا، آژانس محیط زیست برزیل نیز با تاکید بر این که نفت نشت شده در سواحل این کشور تولید خود برزیل نیست، اعلام کرده نیروی دریایی این کشور و پلیس فدرال در حال بررسی نشت هستند.

بنا بر گزارش تایم، مدیر اجرایی یک شرکت نفتی دولتی برزیلی که در این رابطه تحقیقاتی به عمل آورده اعلام کرده این نشتی می‌تواند ناشی از غرق شدن یک تانکر نفتی، وقوع حادثه‌ای هنگام بارگیری نفت از یک تانکر نفتی به تانکر دیگر یا یک عمل مجرمانه رخ داده باشد.


کد مطلب: 81694

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81694/بزرگترین-حادثه-زیست-محیطی-برزیل

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com