کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خسارات اقتصادی مگس مدیترانه ای در جهان

6 مهر 1398 ساعت 15:00

زیست آنلاین: از نگاه اقتصادی، مگس های میوه، مهمترین خانواده حشرات در خصوص آسیب رسانی به محصولات باغی هستند. مگس مدیترانه ای از جمله این مگس ها است که می تواند زیان های اقتصادی مستقیم و غیر مستقیمی را بر باغات میوه وارد کند.


به گزارش زیست آنلاین، زیان اقتصادی مستقیم این آفت، از بین رفتن محصولات تولید شده است اما جدا از این زیان سبب می شود تا به طور غیر مستقیم برصنایع وابسته با این محصولات، در زنجیره بازاررسانی، شامل بسته بندی، صنایع تبدیلی و بازاریابی مشکل ایجاد کند. وجود این مگس در هر کشور بر صادرات محصولات آن کشور تاثیر گذاشته و محدویت های عمده ای را در تجارت بین المللی ایجاد می کند. تخمین زده می شود خسارات سالانه این آفت در جهان در حدود 2 میلیارد دلار باشد. این خسارت اقتصادی سبب شده است تا کلیه کشورهای جهان تشکیلاتی را برای مقابله با این آفت در ساختار مدیریت کشاورزی خود داشته باشند.

منشا مگس مدیترانه ای جنوب صحرای آفریقا است، این مگس، در اوایل قرن 19 در مناطق جنوبی اروپا شناسایی شد و از آنجا به سایر نقاط جهان گسترش یافت. هم اکنون در بیشتر مناطق آفریقا از جمله جزایر اقیانوس هند، آمریکای جنوبی و مرکزی، استرالیا غربی و منطقه اقیانوس آرام در اروپای مدیترانه و خاورمیانه حضور دارد. این یک آفت قرنطینه ای است و کشورهایی که جمعیت Medfly مستقر دارند موانع تجاری قابل توجهی بر صادرات آنها وارد می کند.

مگس مدیترانه ای یکی از تهدیدات بزرگ تجارت میوه آمریکا، با ارزش ناخالص معادل 12 میلیارد دلار است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که هجوم این مگس ها در آمریکا خسارتی بین 300000 دلار تا 200 میلیون دلار بر ایالتهای مختلف آن در هر هجوم وارد کرده است. این خسارت شامل هزینه های مربوط به مبارزه با این آفت و خسارات مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی آن است. شیوع Medfly در ایالت  کالیفرنیا در طی 25 سال گذشته نزدیک به 500 میلیون دلار برای مالیات دهندگان آن هزینه ایجاد کرده است. شیوع Medfly در منطقه Tampa Bay فلوریدا در سال 1997 منجر به 25 میلیون دلار هزینه شده برای این ایالت شد. 

در خاورمیانه نیز خسارت های قابل توجهی در ارتباط با آلودگی به مگس های میوه گزارش شده است. تخمین ها نشان می دهد که این هزینه بالغ بر 192 میلیون دلار بوده است.

این مگس ها در استرالیا به اقتصاد 1 میلیارد دلاری (دلار استرالیا) میوه خساراتی را وارد کرده اند. این خسارات در طی سالهای اخیر درحدود 100 میلیون دلار بوده است.

کشورهای جهان جدا از نگرانی هایی که در خصوص زیان های مستقیم اقتصادی مگس های میوه دارند، نگران آثار اقتصادی غیر مستقیم آن که به صورت از بین رفتن بازارها، در سطح ملی و بین المللی، خسارت برصنایع وابسته به تولیدات باغات میوه به طور مستقیم و غیرمستقیم و از بین رفتن شغل است نیز هستند. به عنوان نمونه براساس آنچه که محققین در سال 1995 گزارش کرده اند، تحریم میوه های تولیدی ایالت کالیفرنیا توسط کشورهای آسیایی سبب شد تا 50 % بازار تولید ناخالص این ایالت (در حدود500 میلیون دلار) کاهش یافته و 14000 شغل نیز از بین برود.


کد مطلب: 81596

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81596/خسارات-اقتصادی-مگس-مدیترانه-جهان

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com