کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضرورت تدوین قوانین جدید برای دوچرخه‌ سواران

12 شهريور 1398 ساعت 11:15

مشاور شهرداری تهران در حوزه «توسعه دوچرخه‌ سواری» ضمن تاکید بر « نیاز کشور به تصویب قوانین جدید در حوزه دوچرخه‌سواری» گفت: « بر اساس آخرین توافق‌ های دستگاه‌ های اجرایی با پلیس قرار شده است دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه به رسمیت شناخته شود و تمام قوانینی که در زمینه وسایل نقلیه وجود دارد به دوچرخه‌ سوارها نیز تسریع پیدا کند.»


به گزارش زیست آنلاین، استفاده از دوچرخه در سفرهای کوتاه مدت شهری شیوه نوینی از حمل و نقل است که به دلیل کاهش آلودگی هوا و رفع معضل ترافیک مورد استقبال شهرهای پر جمعیت دنیا قرار گرفته است. در حال حاضر اتوبوس حدود ۲۰ برابر و خودرو شخصی ۴۰ برابر دوچرخه - به ازای هر یک کیلومتر - انرژی مصرف می‌کند. در کشور ما نیز کم و بیش به موضوع توسعه دوچرخه‌ سواری در شهرهای بزرگ پرداخته می‌شود اما آنچه که سبب توسعه استفاده از دوچرخه در سفرهای شهری می‌شود وجود قوانین حمایت کننده و زیرساخت‌ های دوچرخه‌ سواری است.

مهدی حسن‌زاده - مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه‌ سواری - در این باره اظهار کرد: در کشور ما قانون‌ های حداقلی درمورد دوچرخه‌ سواری وجود دارد اما با توجه به توسعه دوچرخه‌ سواری در شهرهای مختلف این قوانین دیگر پاسخگو نیست و نیازمند قوانین جدیدی هستیم. از این ‌رو از مدت‌ها پیش تاکنون با پلیس در تعامل بودیم تا قوانین به روزشده‌ ای را در این زمینه به تصویب برسانیم. بر اساس آخرین توافقات، قرار شده است که دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه به رسمیت شناخته شود و تمام قوانینی که در زمینه وسایل نقلیه وجود دارد به دوچرخه‌ سوارها نیز تسری پیدا کند. برای مثال دوچرخه سوارها باید قوانین ورود ممنوع، چراغ قرمز و... را رعایت کنند اما استثنایی که وجود دارد این است که اگر دوچرخه‌ سوار از دوچرخه پیاده و دوچرخه در دستش باشد به عنوان عابر پیاده تلقی می‌شود.

مشاور توسعه دوچرخه‌ سواری در شهرهای کشور با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری تهران به دنبال آن است که قوانین و مقرراتی را در حوزه دوچرخه سواری از جمله ایمنی دوچرخه‌ سواران تدوین کند، تصریح کرد: یکی از دلایلی که هلندی‌ها توانستند در توسعه دوچرخه‌ سواری موفق شوند، این است که قوانین و مقررات مشخص در این زمینه دارند. برای مثال در ۹۰ درصد تصادفاتی که در این کشور خودروها با دوچرخه‌ها داشتند، خودروها به عنوان مقصر شناخته شدند. این موضوع نشان می‌دهد که در کشور هلند به عنوان کشور پیشروی دوچرخه‌ سواری قوانین چه قدر حمایت‌ کننده‌ است.

حسن‌ زاده در ادامه با اشاره به نبود قوانین برای ارتقای ایمنی دوچرخه‌ سواران گفت: توسعه دوچرخه سواری در ایران موضوع جدیدی است و به تبع آن نیازهای جدیدی را ایجاد می‌کند که شوراهای شهر باید پاسخی برای این نیازها داشته باشند. در حال حاضر برای افزایش ایمنی دوچرخه‌ سوارها نیاز به توسعه مسیرهای ویژه و اختصاصی دوچرخه‌ سواری داریم چرا که دوچرخه سرعت بسیار کمتری نسبت به سایر وسایل نقلیه دارد و نیاز است که در مسیرهای جدایی تردد کند.

به گفته وی آمارهای متفاوتی در مورد مسیرهای دوچرخه‌ سواری در تهران وجود دارد اما در حال حاضر در تهران ۶۰ کیلومتر مسیر مناسب برای دوچرخه‌ سواری داریم و قرار است که شهرداری تهران طی پنج سال آینده این رقم را به ۵۵۰ کیلومتر برساند.

مشاور شهرداری تهران در حوزه توسعه دوچرخه‌ سواری در شهرهای کشور در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه اپلیکیشن ‌«بیدود» در حال حاضر برنامه‌ای است که با همکاری شهرداری تهران اقدام به ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی کرده است، به موضوع دوچرخه‌ سواری زنان اشاره و تصریح کرد: موضوع دوچرخه‌ سواری بانوان از جمله موضوعاتی است که باید در کشور حل شود؛ به هر حال بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و نمی‌توان به نیاز آن‌ها بی‌ توجهی کرد.

به گزارش ایسنا، حسن‌ زاده در پایان گفت: در حال حاضر در کشور شهرهایی همچون مشهد و قزوین فعالیت‌ های خوبی در زمینه توسعه دوچرخه‌ سواری دارند. علاوه بر ایجاد مسیرهای دوچرخه‌ سواری در این شهرها، فعالیت‌ های فرهنگی و اطلاع‌ رسانی نیز به خوبی انجام می‌شود حتی در شهر قزوین قرار است یک اپلیکیشن ایرانی تهیه شود که دوچرخه اشتراکی نیز در اختیار شهروندان قرار دهد.


کد مطلب: 81482

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81482/ضرورت-تدوین-قوانین-جدید-دوچرخه-سواران

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com