کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهره‌گیری از آب ۵۴ رودخانه جاری در استان گیلان

17 آبان 1397 ساعت 12:00

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از آب ۵۴ رودخانه جاری استان به‌منظور مدیریت بهتر منابع آب خبر داد.


به‌گزارش زیست آنلاین، "کاظم لطفی" در جمع خبرنگاران شهرستان آستارا اظهار داشت: در شرایطی قرار داریم که با تغییر اقلیم در کره زمین مواجه ایم و پرداختن به موضوع آب در خاورمیانه در قرن اخیر بی‌سابقه بوده است.
وی با اشاره به ۵۹ هزار کیلومتر مربع مساحت حوضه سپیدرود بزرگ گفت: این حوضه چهار برابر مساحت استان گیلان بوده و در ۵۰ سال گذشته از سالانه ۴ میلیارد متر مکعب ذخیره به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب رسیده است. با این شرایط در آینده نزدیک تهدیدات کم آبی به استان گیلان خواهد رسید.
وی با بیان برنامه‌های تامین آب توسط شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از آب ۵۴ رودخانه جاری داخل استان انجام شده و درصددیم سدهایی احداث کنیم تا حوضه آب آن در داخل استان باشد که بتوانیم منابع آب را در داخل استان مدیریت کنیم.

هم‌اکنون ۱۴ سد در استان در حال احداث استلطفی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۴ سد در استان در حال احداث است، افزود: در شهرستان آستارا از طریق احداث کوتاه‌ترین سد کشور به روش RCC که در هفته دولت سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد، آب ۱۴ روستای این شهرستان تامین خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات تامین مصالح و تامین منابع مالی سد ملاهادی آستارا گفت: با توجه به پیگیری‌ها و تصمیمات اتخاذ شده، ان شاالله این موارد مرتفع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهان

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اساسی مردم این شهرستان نبود آب شرب روستایی با کیفیت و تهدید خشکسالی اراضی آنهاست که با احداث این سد و همچنین در بخش تامین آب شرب شهر آستارا نیز با استفاده از آب رودخانه چلوند و ایجاد سدی روی این رودخانه، مشکل آب این شهرستان تا ۵۰ سال آینده حل خواهد شد.
لطفی یادآور شد: اگر در فصل زراعی امسال به کمک کشاورزانی که خارج از حوضه سد سفیدرود قرار داشتند نمی‌رسیدیم، قطعا در فصل زراعی متحمل ضرر می‌شدند.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۴۴ درصدی سد شفارود در شهرستان رضوانشهر گفت: این سد در پایان سال ۹۸ به مرحله آبگیری می‌رسد. در شهرستان فومن نیز سد لاستیکی باغبانان به اتمام رسیده است، در شهرستان ماسال نیز سد لاستیکی خالکایی در دست احداث است.

بهره‌گیری از آب ۵۴ رودخانه جاری در استان گیلان

بزرگترین سازه غرب گیلان با اعتباری بالغ بر۲۳۰ میلیارد تومان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه در شهرستان صومعه سرا نیز سدی با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا داریم، افزود: به‌زودی عملیات اجرایی سد لاسک به‌عنوان بزرگترین سازه غرب گیلان با اعتباری بالغ بر۲۳۰ میلیارد تومان آغاز و در طول چهار سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
لطفی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی سد فخرآباد در شهرستان رشت و بهره‌برداری از آن در اوایل سال ۹۸ اظهار داشت: سد پهلوان بست در لنگرود با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی بر روی رودخانه شلمانرود در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایران

وی سد پلرود را یکی از سدهای بزرگ استان دانست و افزود: این سد با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در سال آینده آبگیری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به رونق اشتغال در بحث سدسازی گفت: اکنون بیش از  ۳ هزار نفر در ۱۸ کارگاه مرتبط با سدسازی گیلان مشغول به کار هستند و با توجه به برنامه ششم توسعه در استان گیلان ۱۶ سد در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که با این تعداد سد، ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد مکعب آب را مدیریت می‌کنیم و در این صورت  استان گیلان یکی از استان‌های ثروتمند و پایدار در تامین آب خواهد بود.

بهره‌گیری از آب رودخانه گیلان

ورود سیلاب رودخانه آستاراچای به شهر آستارالطفی ورود سیلاب رودخانه آستاراچای به شهر آستارا را یکی از بزرگترین تهدیدهای این شهر دانست و اضافه کرد: برای جلوگیری از ورود سیلاب، نیاز به ۱۳ کیلومتر دیواره‌سازی بود که نزدیک ۹ کیلومتر آن انجام شده و برای ۴ کیلومتر باقیمانده ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی تصریح کرد: اعتبار موردنیاز پروژه دیواره‌سازی از طریق اعتبارات متمرکز کشوری تامین شده و با اجرای پروتکل مرزی تا پایان سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید.
لطفی از ساماندهی ۴۰ هکتار از آب بندان‌های آستارا به‌منظور تامین آب کشاورزی این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در بحث تامین آب برای کل جمعیت آستارا از سد چلوند استفاده خواهد شد. این سد در دست مطالعه قرار دارد و ان شاالله پس از بهره‌برداری، تمامی مردم شهرستان از این آب بهره‌مند خواهند شد.


کد مطلب: 79121

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/79121/بهره-گیری-آب-۵۴-رودخانه-جاری-استان-گیلان

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com