کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فاز 5 پروژه احیای دریاچه ارومیه آغاز شد

10 مهر 1397 ساعت 5:20

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: فاز پنجم پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی اجرایی می‌شود.


به گزارش زیست آنلاین، بیتا احمدیان، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز اجرای فاز ۵ پروژه همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در استان خبر داد.

وی اظهار کرد: این پروژه با محوریت استقرار کشاورزی پایدار و با هدف صرفه جویی ۳۵ درصدی آب درون مزرعه‌ای، کاهش ۴۰ درصدی مصرف نهاده های شیمیایی، افزایش ۲۰ درصدی شاخص بهره وری اقتصادی مزرعه در واحد سطح، مدیریت پسماند و ضایعات کشاورزی و برگشت آن به مزرعه در جهت افزایش توان بیولوژیک خاک و حفظ آب و همچنین جلوگیری ۳۰ درصدی تبخیر سطحی مزرعه انجام می‌شود.

وی افزود: استقرار کشاورزی پایدار، استاندارد سازی فرایند تولید محصولات کشاورزی براساس امنیت غذایی، کمکی است در جهت احیای کم آبی دریاچه ارومیه و به عنوان برنامه محوری آموزش و ترویج در حوضه دریاچه ارومیه تعیین و اجرا می‌شود.

احمدیان تاکید کرد: با توجه به مصرف حدود ۹۰ درصد منابع آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی، یکی از مهمترین راهکارها، انجام اقدامات لازم در راستای کاهش مصرف آب در این بخش است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: بر اساس شاخص های بین المللی و در راستای مدیریت پایدار منابع آبی حوضه، طبق مصوبه کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه، کاهش ۴۰ در صدی مصرف آب کشاورزی طی یک برنامه ۵ ساله با انجام سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی های لازم و با بکارگیری مجموعه‌ای از راهکارهای سازه ای و مدیریتی در جهت افزایش بهره وری و در راستای پایداری کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تحقق خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: تحلیلی بر خشک شدن دریاچه ارومیه

احیا دریاچه ارومیه

مشارکت جوامع محلی برای احیای دریاچه ارومیهبه گزارش ایسنا ابوالفضل آبشت از برگزاری مراسم معارفه فاز پنجم پروژه «مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه» با حضور مقامات استانی ازجمله معاون عمرانی و مدیریت بحران استانداری و رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان آذربایجان غربی، مدیران ادارات جهاد کشاورزی و رئیس ادارات ترویج کشاورزی شهرستان‌های پایلوت پروژه و نمایندگان شرکت های فنی مهندسی مجری در سالن اجتماعات اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ارومیه خبر داد.

وی تغییر نگرش و افزایش همکاری‌های بین‌بخشی را به عنوان یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین عوامل در پیشبرد اهداف طرح برشمرد و از تلاش‌های صورت گرفته از سوی شرکت‌های خصوصی به عنوان اصلی‌ترین عضو پروژه تشکر و قدردانی کرد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: در این پروژه کوشش می‌شود تا با استفاده از تکنیک‌های کشاورزی پایدار بر پایه آموزش و مشارکت کشاورز و تاکید بر مهارت‌های قشرهای مختلف روستا اعم از زنان، مردان و جوانان، ضمن حفظ منافع و درآمد جامعه محلی، مصرف منابع آب و خاک در سطح روستا کاهش یابد و از این طریق بخشی از حق‌آبه دریاچه ارومیه نیز تامین شود.

پرویز آراسته - مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی - پروژه «مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه» را به عنوان مکملی موفق برای پروژه های ستاد احیا برشمرد.

 به گفته وی هدف ستاد احیای دریاچه ارومیه، رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه است تا بتوان تنوع زیستی، حیات و معیشت استان‌های مجاور را حفظ کرد.

 آراسته در این جلسه از متولیان بخش کشاورزی درخواست کرد تا به عنوان بیشترین مصرف کننده منابع آب، ترویج و توسعه روش‌های مکانیزه را در اولویت قرار دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، پروژه «همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق  مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی» از سال ۱۳۹۳ به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی دفتر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران آغاز شده و هم اکنون در ۱۳۰ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حال اجرا است.

فعالیت‌های این پروژه شامل استقرار کشاورزی پایدار، حمایت از معیشت‌های سازگار با منابع آبی و صندوق‌های خرد زنان روستایی، حمایت از تدوین برنامه‌های جامع مدیریت برای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه، اجرای فعالیت‌های اطلاع‌رسانی به‌ منظور ایجاد بسیج اجتماعی در فرایند احیای دریاچه ارومیه و اجرای برنامه‌های مرتبط با اقتصاد محیط‌ زیست ازجمله طرح پرداخت برای خدمات اکوسیستمی و طرح کسب‌ و کار در تالاب کانی برازان است.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایران

 


کد مطلب: 78887

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/78887/فاز-5-پروژه-احیای-دریاچه-ارومیه-آغاز

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com