کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت تراز سطح آب دریاچه ارومیه

16 شهريور 1397 ساعت 2:00

تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۳۳ است که این میزان نسبت به سال گذشته ۳ سانتی متر مربع کاهش یافته است، با این حال، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: دریاچه ارومیه با تلاش های انجام گرفته طی چند سال گذشته از حالت افول خارج شده و به حالت تثبیت رسیده است .


به گزارش زیست آنلاین، ابوالفضل آبشت افزود: بعد از گذشت چهار سال از اجرای طرح مشترک ایران و ژاپن برای احیای این پهنه آبی ارزشمند، این دریاچه به حالت تثبیت پایدار رسیده است.
وی بیان کرد: امسال وارد فاز پنجم اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه شده ایم که بررسی ها نشان می دهد با جذب مشارکت جوامع محلی برای استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی تا حد زیادی به اهداف آن دست پیدا کرده ایم. 
آبشت اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که وضعیت دریاچه ارومیه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری پیدا نکرده است که این امر از نشانه های تثبیت وضعیت این دریاچه است درحالی که تا قبل از اجرای طرح احیا، این پهنه آبی سالانه با ۴۰ سانتی متر کاهش آب مواجه بود.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: دریاچه ارومیه طی ۲۰ سال روند افول را تجربه کرده بود که از چهار سال پیش با اقدامات انجام شده برای احیای آن روند تثبیت به خود گرفته و در سال های آینده باید شاهد بهبود آن باشیم .

آبشت با اشاره به اینکه در قالب اجرای این طرح مشترک بین ایران و ژاپن با عنوان استقرار کشاورزی پایدار، ۳۵ تا ۴۰ درصد در مصرف آب در این حوضه آبریز صرفه جویی شده است، ادامه داد: در اجرای این طرح کشور ژاپن سالانه یک میلیون دلار اعتبار در اختیار این ستاد قرار می دهد.
به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران، طرح « همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی » در سال ۱۳۹۳ با حمایت مالی دولت ژاپن به عنوان یک فعالیت جدید به طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اضافه شد. 

وی افزود: دستاوردهای موفق و ماهیت زمان‌بر بودن طرح ‌های توسعه‌ای، منجر به تمدید این همکاری برای پنج سال متوالی شده است. 
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران بیان کرد: خروجی‌های این پروژه نیز نتیجه همکاری بین بخشی میان نهادهای مختلف ملی و بین‌المللی از جمله دولت ژاپن، برنامه عمران ملل متحد، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، آب منطقه‌ای، سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در ۲ استان آذربایجان غربی و شرقی بوده است.
 طرح مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه با رویکرد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حال انجام است و تاکنون حدود ۱۰ هزار کشاورز درگیر کار شده اند و بررسی ها نشان می دهد با اجرای آن حدود ۵۰ درصد در مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرفه جویی شده است.
این طرح با حمایت مالی کشور ژاپن و همکاری مشترک بین دفتر عمران ملل متحد و سازمان محیط زیست در قالب طرح حفاظت از تالابهای ایران در حال اجرا است و هم اکنون ۱۱۰ روستا در ۱۱ شهرستان در استان های آذربایجان غربی و شرقی تحت پوشش این پروژه هستند.

دریاچه ارومیه


حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بهره مندی از ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره ای سیراب می شود که یک حوضه آبی بسته است و آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها و رودخانه ها تامین می شود. 
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

این در حالی است که، بر اساس اطلاعات پایگاه مطالعات پایه منابع آب دریاچه ارومیه، سطح تراز آب دریاچه ارومیه در تاریخ ۱۳ شهریور ماه سال ۹۷ نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

بر همین اساس سطح تراز آب دریاچه در ۱۳ شهریور ماه سال جاری ۱۲۷۰.۳۳ بوده است که نسبت به سال گذشته ۳ سانتی متر مربع کاهش یافته است.

همچنین حجم آب موجود در دریاچه ارومیه هم اکنون ۱.۱۶ میلیارد مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۵ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.

لازم به ذکر است که میانگین سطح تراز آب دریاچه در دراز مدت سال ۹۷ حدود ۴.۳۴ متر مربع کاهش داشته است.

همچنین میانگین وسعت دریاچه ارومیه در دراز مدت سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۲۷۳۱.۱۴ کیلومتر مربع کاهش را نشان می‌دهد، بر همین اساس میانگین حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در دراز مدت حدود ۱۵.۱۱ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

 


کد مطلب: 78706

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/78706/وضعیت-تراز-سطح-آب-دریاچه-ارومیه

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com