کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاکید مدیرکل محیط زیست استان تهران بر استفاده مجدد از پساب شهری

9 اسفند 1396 ساعت 9:00

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بازیافت، بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب ها در بخش های صنعت، فضای سبز و باغ های شهر تهران به عنوان یک اولویت در دستور کار است.


به گزارش زیست آنلاین، کیومرث کلانتری با اشاره به فقیر بودن کشور از نظر آب و جنگل، اظهار کرد: متوسط آب و جنگل موجود در کشور یک سوم متوسط جهانی است، بنابراین راهی جز مدیریت منابع آب، استفاده مجدد از آب برای توسعه جنگل و فضای سبز نداریم. 
وی با بیان اینکه منابع آبی با اولویت مصارف شرب و صنعت توزیع می شود، افزود: بخش محیط زیست و کشاورزی در اولویت بعدی است و سهم حق آبه های زیست محیطی باید از سهم کشاورزی منظور شود. 
کلانتری با تاکید بر استفاده از آب های بازیافتی برای آبیاری فضای سبز و باغ ها، گفت: حدود ۸۰ درصد از آب مصرفی تبدیل به پساب می شود، ازسوی دیگر با وجود محدودیت آب در کشور ما تنها یک بار از آن استفاده می کنیم، در حالی که حتی در کشورهای پرآب دنیا نیز تصفیه و بازچرخانی آب مرسوم است. 
وی تصریح کرد: بر اساس قانون شرکت های آب و فاضلاب باید پساب آلوده خود را تصفیه کرده و از تخلیه فاضلاب خام به محیط خودداری کنند. 
کلانتری اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای استفاده مجدد از فاضلاب های شهری این استان برنامه ریزی و اجرای تصفیه خانه ها را آغاز کرده که با توجه به وجود ۲۲ مدول (فاز) در شبکه فاضلاب تهران، اجرای آن تدریجی و زمان بر خواهد بود که بستگی به اختصاص بودجه دارد. 
این مقام مسئول همچنین هدف استفاده مجدد از پساب های شهری را حفظ محیط زیست و ایجاد یک منبع آبی جدید دانست و گفت: پساب های شهری منبعی آلاینده و تهدیدی برای محیط زیست به شمار می رود که تصفیه آن به پاکسازی محیط کمک می کند. 
وی تاکید کرد: استفاده مجدد از پساب برای همه بخش ها به جز آبیاری سبزی و صیفی مجاز است و به دلیل احتمال آلودگی و خطر فعلا نمی توانیم استفاده در این بخش را تایید کنیم. 
بر اساس این گزارش، هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، با تشکیل کارگروه ملی «سازگاری با کم آبی» به منظور فراهم آوردن شرایط لازم برای سازگاری با کم آبی در مناطق مختلف کشور و اتخاذ تصمیمات مناسب، موافقت کرده است. 
به گزارش ایرنا، پیش از این عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به وضعیت بحرانی منابع آبی کشور هشدار داده و خواستار ممنوعیت توسعه فضای سبز در کلانشهرها شده بود. 

 

 

 


کد مطلب: 68811

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/68811/تاکید-مدیرکل-محیط-زیست-استان-تهران-استفاده-مجدد-پساب-شهری

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com