تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : 84186
دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه کمتر از دو ماه به انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری باقی مانده، گفت: هنوز برنامه و دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را درباره مسائل زیست محیطی کشور نه شنیده و نه دیده‌ایم. اگر نامزدها برنامه‌ای در این زمینه نداشته باشند می‌تواند گفت که ادعای آنان درباره پیشرفت و توسعه کشور غیرواقعی است.
بدون برنامه زیست محیطی، ادعای نامزدهای ریاست جمهوری برای توسعه کشور شعار است
به گزارش زیست آنلاین، محمد الموتی ضمن اشاره به نزدیک بودن انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری اظهار کرد: ما در ایران به‌ویژه ‌پس از اصلاحات ارضی با دولت‌هایی مواجه بوده‌ایم که همگی برنامه و شعارشان آبادانی ایران بود و با وجود فراز و نشیب‌هایی در این زمینه اما همواره نگاه غالب بر سیستم توسعه با حداکثر بهره‌برداری از منابع طبیعی در کشور بوده است.

وی ادامه داد: جهان‌بینی برخی مسئولان کشور طی دهه‌های گذشته مبنی بر آبادانی از طریق بهره‌برداری بی‌حد و ضابطه از منابع طبیعی بوده و کمتر به آبادانی مبتنی بر اصول توسعه ‌پایدار توجه شده است.

دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه برخی مسئولان طی دهه‌های گذشته تصور می‌کردند که منابع طبیعی مواهب بی‌ ‌پایانی هستند که به هر نحوی می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری کرد، تصریح کرد: نتیجه این نوع نگرش منتج به این شده است که اکنون بیش از ۸۰ درصد مناطق کشور ظرفیت زیستی خود را به‌طور طبیعی و حتی بخشی از آن‌ها نیز ظرفیت خود ‌پالایی خود را از دست داده‌اند یعنی حتی اگر این مناطق مدتی دست‌کاری نشود نیز همچنان طبیعت نمی‌تواند خود را بازیابی کند و به حالت اولیه خود بازگرداند.

وی ادامه داد: شرایط فعلی حاکم بر منابع طبیعی کشور نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه هدف و نیت ‌پیشرفت و توسعه کشور بوده اما از آنجایی که به ماهیت این سرزمین توجه نشده و رفتار مناسبی با محیط زیست نداشتیم نه تنها در راستای توسعه حرکت نکرده‌ایم بلکه دیگر منابعی را باقی نگذاشته‌ایم که بتوان برای آینده آن‌ها را برنامه‌ریزی کرد.

الموتی با بیان اینکه کم توجهی به محیط زیست در دو حوزه قوه مقننه و مجریه متبلور است، اظهار کرد: متاسفانه در بیشتر مواقع مسائل زیست محیطی در اولویت برنامه‌ها قرار نمی‌گیرد در حالی که اساس اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و مسائل سیاسی به بنیان محیط زیست گره خورده است و کم توجهی به آن ‌تبعات ویرانگری مانند حاشیه‌نشینی را به‌همراه خواهد داشت که هزینه جبران این آسیب‌های اجتماعی بسیار زیاد خواهد بود.

وی ادامه داد: در دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزدها شعار آبادانی و توسعه و پیشرفت کشور  را می‌دهند اما دریغ از اینکه یک خط درباره توسعه مبتنی بر زیست‌بوم و ظرفیت‌های زیست محیطی کشور سخن بگویند.

دبیر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور ضمن تاکید بر اینکه مسئولان باید توجه داشته باشند که ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد، تصریح کرد: هیچ جامعه‌ای که به ‌پیشرفت و ثبات اقتصادی رسیده‌ باشد را نمی‌توان یافت که توجه جدی، محوری و مرکزی به محیط زیست و مباحث توسعه ‌پایدار نکرده باشند. این در حالیست که در برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری کشور اثری از محیط زیست و توسعه ‌پایدار دیده نشده است و تنها در برخی دولت‌ها مانند دولت یازدهم و دوازدهم شعارهایی به‌عنوان شعار محیط زیستی مطرح شد اما در برنامه‌ها و قوانین مصوب زیاد دیده نشد.

وی ادامه داد: هیچ دولت و مسئولی در ایران حق ندارد در کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک بیش از ۶۰۰ سد بر بستر رودخانه‌ها احداث کند و تمام روان‌آب‌ها را در معرض تبخیر قرار دهد و اجازه ایجاد چاه غیرمجاز به هرشخصی در زمین خود را بدهد تا شیره ۷۰۰۰ ساله این سرزمین را بمکد و سرزمین و آیندگان را به نابودی بکشد.

وی ادامه داد: توسعه، اشتغال‌زایی، دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌الملی بدون در نظر گرفتن محیط زیست، ‌توسعه ‌پایدار، ‌پایداری سرزمینی و شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های محیط زیستی امکان‌پذیر نیست و هر شعاری در این زمینه واقعی نیست و اجرایی نخواهد شد.

الموتی در پایان با اشاره به اینکه کمتر از دو ماه به انتخابات دولت سیزدهم نمانده است، گفت: هنوز برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای ریاست جمهوری را نه شنیده و نه دیده‌ایم و امیدواریم که بتوان نامزدهای انتخابات را در فرایند ‌پیش‌رو به بحث و چالش کشید تا با نظرگاه‌های محیط زیستی آنان آشنا شویم و بتوانیم کاندیدای اصلح را برگزینیم./ایسنا

https://zistonline.com/vdcg3q97.ak9t74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما