تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : 84122
طرح پایش هوایی جنگل‌های خزری هیرکانی برای نخستین بار امروز یکشنبه با حضور رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به صورت پایلوت در مازندران آغاز شد.
پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی آغاز شد
به گزارش زیست آنلاین، رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در آغاز به کار این طرح در چالوس به خبرنگاران گفت: این طرح طی تفاهم‌نامه‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان جنگل‌ها شکل گرفت و فاز نخست عملیات آن امروز به شعاع حدود ۱۰۰ کیلومتر از قسمت شرقی شهرستان نوشهر و تا غرب شهرستان آمل اجرا می‌شود.

حمیدرضا سلیمانی توضیح داد: طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی با تصویر برداری هوایی و تلفیق آن با تصاویر ماهواره‌ای اجرایی می شود و مدت زمان تعیین شده برای اجرای فاز نخست حدود شش ماه پیش بینی می شود و پس حصول نتایج مورد انتظار، قرار است طبق برنامه ریزی‌ها تا پایان سال تمام جنگل های هیرکانی ستان پایش شوند.

وی هدف از طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی را دستیابی به داده های با کیفیت و دقت از جغرافیا و پهنه این جنگل ها دانست و افزود:این مسئله به ما کمک خواهد کرد تا نظارت دقیق و اسنادی قابل اتکا از وسعت و ویژگی جنگل های هیرکانی مازندران در اختیار داشته باشیم.

رییس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها گفت: از آنجایی که دقت تصویربرداری یا خطای محاسباتی ماهواره ای چیزی در حدود کمتر از یک متر است، بنابراین برای تعمیم این تصاویر به نقاط تجاری به منظور اصلاح ، افزایش کیفیت و دقت سعی خواهد شد در نقاطی که تصاویر هوایی در اختیار نداریم از تصاویر ماهواره ای استفاده کنیم.

سلیمانی به امیت حفاظت و حراست از جنگل های هیرکانی مازندران و کشور تاکید کرد و ادامه داد: امروز افزایش ضریب حفاظتی در منابع طبیعی و پوشش جنگل‌های خزری بر هیچکس پوشیده و پنهان نیست و ثبت جهانی جنگل های هیرکانی نیز مسئولیت مراقبت از این زیست بوم را چندین برابر می کند.

وی ویژگی های این ذخیرگاه از لحاظ ژنتیکی و تنوع زیستی را تقریباً نادر و منحضر به فرد دانست و گفت: از دیرباز تاکنون این کمربند سبز از عوامل تهدید کننده نظیر آفات ، بیماری ها ، آتش سوزی ، دست اندازی سودجویان و نیز قاچاق چوب در امان نبوده است و اجرای طرح پایش هوایی در حقیقت یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از این عوامل تهدید کننده خواهد بود.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌هابه تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای این طر اشاره کرد و افزود: امیدوریم که این پروژه با محوریت سازمان جنگل ها و نیز شرکت های دانش بنیان در فاز نخست اجرا و در فازهای بعدی هم با مشارکت و همراهی دستگاه های مختلف بتوان تا پایان سال به طور کامل اجرایی کرد.       

جنگل‌های هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. این جنگل‌ها پهن‌برگ به عنوان یک زیست‌بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار گرفته و بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. تقریباً ۲ میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا شروع می‌شود و به ۲۸۰۰ متر می‌رسد.

مازندران بیشترین سهم را در جنگل‌های هیرکانی دارد که به حدود یک میلیون هکتار می‌رسد، اما آنچه از این پهنه در مازندران به ثبت میراث جهانی رسیده به دلیل تجاوز و تغییرات انسانی در گذشته و حال به میزانی کمتر از این رقم رسیده است. از ۱۲ لکه ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، ۶ لکه در جغرافیای استان مازندران قرار دارد که وسعت آن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار است. بزرگ‌ترین سایت هیرکانی مازندران سایت بولا در ساری با ۱۷ هزار و ۵۱۶ هکتار و کوچک‌ترین آن نیز سایت خشکه داران تنکابن با وسعت ۲۱۷ هکتار است.

معاونت امور سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخیزداری شمال کشور در چالوس مستقر است ./ایرنا

https://zistonline.com/vdcgxq97.ak9tx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما