تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : 83846
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بهترین راهکار برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش و لغزش زمین، توسعه آبخیزداری در کشور است.
فرسایش حدود ۲ میلیارد تن خاک در سال
به گزارش زیست آنلاین، هوشنگ جزی در یک برنامه تلویزیونی از فرسایش سالانه حدود ۲ میلیارد تن خاک در کشور خبر داد و اظهارکرد: بر اثر دو عامل آب و باد به‌طور متوسط سالانه ۱۶.۴ میلیارد تن فرسایش خاک ایجاد می‌شود این در حالیست که به‌طور متوسط در اقلیم کشور( خشک و بیابانی) ما ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتیمتر خاک تشکیل شود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به تغییر پوشش گیاهی در کشور گفت: در کشور ۲۰ میلیون هکتار زمین فرسایش بحرانی داریم که در کنار آن تجهیزات صنعتی، جاده و کشاورزی قرار دارد. فرسایش خاک، سیل و فرو نشست زمین، سه مخاطره جدی کشور است.

وی با بیان اینکه مناطق فرسایش بادی به سه دسته تقسیم می‌شود، افزود: مناطق حساس و با اهمیت در مناطق گرم و خشک و بیابانی به توجه بیشتری نیاز دارد. برای جلوگیری از فرسایش خاک بهترین کار حفظ پوشش گیاهی و آبخیزداری است.

جزی درباره راهکارهای مقابله با فرسایش و رفع عوامل و تثبیت اراضی کشور اظهارکرد: ۸۴ میلیون هکتار مرتع و ۱۷ میلیون هکتار جنگل‌های کشور باید حفظ شود. اولین ضربه در ایجاد فرسایش و لغزش‌های خاک از بین رفتن پوشش گیاهی خاک است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره رابطه بین آب و خاک گفت: بهترین راه برای حفظ آب، «خاک» است. بهترین منبع طبیعی حفظ آب و استفاده طبیعی از آن نگهداری در دل خاک است.

وی افزود: با ایجاد پوشش گیاهی، آب در اراضی شیبدار حفظ می‌شود و کشاورزی رونق می‌یابد. آبخیزداری برای کشور یک ضرورت است. آبخیزداری هر هکتار زمین ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، هوشنگ جزی گفت: تکنیک‌های آبخیزداری کمک بسیار مناسبی برای نگهداری پوشش گیاهی است. در کشور ما به تامین پوشش گیاهی و آبخیزداری توجه چندانی نمی‌شود. برای ساخت یک سد در کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برابر با هفت سال هزینه آبخیزداری کشور هزینه می‌شود. حدود ۸۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد (متوسط هر ۲ کیلومتر مربع یک چاه) که ۴۷۰ هزار حلقه چاه مجاز و حدود ۳۲۰ هزار حلقه غیرمجاز است. این چاه‌ها تهدیدی برای سفره‌های اب زیر زمینی و فرونشست زمین محسوب می‌شود.

سیدحمیدرضا صادقی - استاد مهندسی حفاظت آب وخاک دانشگاه - نیز با اشاره به ارزش خاک گفت: خاک یک کالا نیست بلکه یک منبع ارائه خدمات است. باید برای خاک اعتبار و ارزش قائل شد. اقلیم ایران دارای تنوع بسیار زیادی است و ۹۰ درصد از مواد غذایی کشور از خاک به دست می‌آید. خاک اولین حلقه چرخه تامین مواد غذایی است.

https://zistonline.com/vdciqvav.t1ap52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما