تاریخ انتشار :شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : 83563
زیست آنلاین: به پیشنهاد ساتبا و با تصویب در کمیسیون انرژی مجلس، بودجه تجدیدپذیر در لایحه بودجه 1400 به رقم 25 هزار میلیارد ریال از محل منابع ناشی از تبصره 3 ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف افزایش پیدا کرد.
به گزارش زیست آنلاین، جعفر محمد نژاد سیگارودی مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل ساتبا در گفتگو با زیست آنلاین اعلام کرد: در کمسیون انرژی، در لایحه بودجه 1400، رقم 25 هزار میلیارد ریال به پیشنهاد ساتبا از محل منابع ناشی از تبصره 3 ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب شده است و افزایش پیدا کرده است.
 وی ضمن ابراز امیدواری به تائید این مصوبه در کمسیون تلفیق یاداوری کرد، این پیروزی نتیجه تلاش مستمرساتبا و بخش خصوص بود که باعث شد موفق بشویم.
پیش از این مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تصویب پیشنهاد افزایش سقف عوارض ماده ۵ قانون برق که در لایحه بودجه ۱۹ هزار ۸۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده بود، به ۲۶ هزار میلیارد ریال برای توسعه برق روستایی و خرید برق تجدید پذیر و توسعه فناوری‌های مرتبط خبر داده بود


افزایش بودجه از محل افزایش مصرف
محمد نژاد اظهار کرد: افزایش سقف عوارض ماده ۵ قانون برق همان ده درصد مصوب سال قبل است و افزایش نیافته است بلکه زمانیکه مصرف برق افزایش پیدا کند قطعا ده درصد عوارض برق هم افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعتا نیز بودجه بیشتر می شود.


سهم تجدیدپذیرها بیشتر شود
وی با اشاره به میزان سهم توسعه برق روستایی از محل عوارض ماده ۵ قانون برق که 45 درصد است و سهم خرید برق تجدید پذیر و توسعه فناوری‌های مرتبط که 55 درصد است ابراز امیدواری کرد:با توجه به اینکه اغلب پروژه های توسعه برق روستایی منطقا از طریق نیروگاههای تجدیدپذیر بویژه خورشیدی محقق خواهد شد سهم تجدیدپذیرها درصد بیشتری به خود اختصاص دهد.

پرداخت بخشی از مطالبات صاحبان نیروگاه  
مدیرکل امور بین الملل ساتبا در پاسخ به این سوال که چه بخشی از مطالبات صاحبان نیروگاه ها پرداخت خواهد شد گفت: عدد دقیقی را نمی شود گفت بدلیل اینکه  قرارداد خرید تضمینی و همچنین بحث تعدیل و مواردی از این دست مطرح است 
جعفر محمد نژاد سیگارودی با بیان اینکه در مقظع کنونی پیش بینی های ما مستقیما متاثر از وقایع سال آینده خواهد بود، تصریح کرد: بعضی از شرکتها هستند که بدنبال صادرات برق هستند و یا قصد دارند در حوزه تولید رمزارز فعالیت کنند. اگر شرکتی  بتواند برق را به قیمت 10  سنت به کشورهای همجوار صادر کند در واقع فضا برای پرداخت بدهی های ساتبا بیشتر باز خواهد شد.
 
مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل ساتبا با تاکید بر اینکه از محل افزایش جدید سقف عوارض ماده ۵ قانون برق امکان پرداخت همه بدهی ها نیست چون قرارداها در حال افزایش است گفت: یکی از دلایلی که ما بدنبال افزایش بودجه هستیم این است که با گذشت هر سال این منبع درامدی از محل عوارض برق کفاف توسعه تجدیدپذیرها را نخواهد داد و لذا وزارت نفت باید به تعهدات خود در تبصره 3 ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف عمل کند. 

بنابراین گزارش در تبصره 3 ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف آمده است: منابع مالی مورد نیاز برای خرید تضمینی برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر از محل ارزش سوخت صرفه جویی شده بر اساس سوختهای وارداتی مایع و قیمتهای صادراتی گاز و منافع حاصل از عدم تولید آلاینده ها و حفاظت از محیط زیست به ازاء برق تولیدی این قبیل نیروگاهها تامین و به وزارت نیرو پرداخت می شود.

https://zistonline.com/vdcexn8v.jh8xpi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما