تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : 83524
زیست آنلاین: بر اساس تحقیقات جدید، دود ناشی از آتش سوزی می تواند یک راه جدید برای شیوع عفونت ها باشد.
دود حاصل از آتش سوزی ها ممکن است بیماری های عفونی را گسترش دهد
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان می گویند که میکروب ها و قارچ ها می توانند در توده های دودی زنده بمانند. آن ها بر این باورند که احتمالاً ارگانیسم های موجود در خاک، که باعث ایجاد عفونت می گردند، از این طریق منتقل می شوند.

دانشمندان می گویند که نظارت بیشتر بر دود حاصل از آتش سوزی توسط مقامات بهداشتی ضروری است.

برای چندین دهه، این تصور گسترده وجود داشت که چیزی در دود حاصل از آتش سوزی زنده نمی ماند و فرض بر این بوده است که اگر دود سلامتی انسان را تهدید می کند، به دلیل ذرات معلق موجود در آن است.

این ذرات میکروسکوپی دوده، یک ماده تحریک کننده شدید است و باعث مشکلات تنفسی و قلبی عروقی می شود. با این حال، نگرانی فزاینده ای وجود دارد که دود آتش سوزی می تواند میکروب ها یا قارچ های عفونی را نیز حمل کند.

مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده آمریکا (CDC) اعلام کرد که آتش نشانان در معرض خطر کوکسیدوئیدومایکوزیس هستند که یک عفونت شایع قارچی است و در صورت بهم خوردگی خاک به هوا منتقل می شود.

اکنون دانشمندان در حال کشف مقیاس خطر احتمالی عفونی ناشی از دود حاصل از آتش سوزی هستند. آن ها موفق شدند با استفاده از تکنیک های جدید جذب میکروب های موجود در دود، بیش از 900 نوع مختلف باکتری و حدود 100 قارچ منحصر به فرد پیدا کنند.

دانشمندان حتی در آتش سوزی های بسیار شدید، باکتری ها را به وفور در ارتفاع 300 متری بالای آتش پیدا کردند که بیش از 60 درصد از آن ها زنده بودند.

مطالعات قبلی در مورد طوفان ها نشان داده است که این عوامل عفونی می توانند مسافت های بسیار طولانی را طی کنند. با این وجود هنوز کسی سفر مشابهی را برای باکتریهای موجود در دود نشان نداده است.

منبع: bbc

https://zistonline.com/vdcbasbw.rhbf5piuur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما