تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 83476
زیست آنلاین: در حالی که سازمان ملی استاندارد برای دوگانه سوزهای تبدیلی هنوز استانداردی تدوین نکرده و سازمان محیط زیست تاییدیه ای صادر نکرده اما پلیس به استناد یک مصوبه مغایر با قانون دولت شماره گذاری این خودروها را انجام داده است.
اقدام غیر قانونی پلیس راهور در شماره گزاری دوگانه سوزهای تبدیلی
به گزارش زیست آنلاین، وزارت نفت در حالی اقدام به دو گانه سوز کردن تعدادی خودرو به شکل کارگاهی کرده است که این اقدام مورد تائید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست نیست چرا که به گفته سازمان ها‌ی مذکور هنوز استانداردی برای خودروهای دو گانه سوز تبدیل کارگاهی تدوین و تاییدیه ای صادر نشده است.

طبق قوانین ارتقا کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب بهار سال 89 و قانون هوای پاک مصوب 1396 مجلس، پلیس  راهور ناجا زمانی مجاز به شماره گذاری خودرو است که استانداردهای لازم از سوی سازمان استاندارد صادر شده باشد. این در حالی است که به گفته مسئولان سازمان استاندارد این سازمان تنها برای دوگانه سوزهای تولید شده در شرکت های خودروساز استاندارد طراحی کرده است و تا کنون برای دوگانه سوزهای تبدیلی کارگاهی هیچ استانداردی تدوین نکرده است.

این در حالی است که اساسا سازمان استاندارد برای تغییرات کارگاهی هیچگاه استانداردی تدوین نمی کند تنها در این مورد استثنا به واسطه تقاضای دولت اقدام به تدوین کرده اما هنوز این امر تکمیل نشده و یکی از مراحل تکمیل دریافت تاییده از سوی سازمان محیط زیست است که این سازمان هم در حال حاضر تایید نکرده است .

و خلاصه اینکه هنوز استانداردی برای دوگانه سوزهای تبدیلی کارگاهی صادر نشده اما پلیس راهور به استناد مصوبه مغایر با قانون دولت هم اکنون خودروهای مذکور را شماره گذاری می کند و این امر به معنای آن است که عملا به جان و مال صاحبان خودرو توجه لازم نشده است.

داستان از کجا آغاز شد داستان از آنجا آغاز شد که محمد حسین باقری مجری طرح سی ان جی طی گفتگویی که با زیست آنلاین داشت،( سازمان محیط زیست چه کاره است/ استاندارد CNG را تائید کرده است ) با وجود تاکید قانونگذار و مقررات بر تدوین استاندارد ملی خودروهای دو گانه سوز و کسب تائیدیه از سمت سازمان حفاظت محیط زیست، صراحتا سازمان محیط زیست را هیچکاره خواند و ادعا کرد تبدیل این خودروها دارای تائیدیه سازمان استاندارد است. در حالی که پیمان پیرایش مدیر کل نظارت بر اجرای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در گفتگو با خبرنگار زیست آنلاین که ناقض گفته های باقری است گفت: ( تبدیل کارگاهی دو گانه سوزها استاندارد ندارد/ استاندارد ملی در حال تدوین است ) و همچنین باقری در همین گغتگو ادعا کرده بود که وزارت نفت با سردار هادیان فر رئیس پلیس راهور ناجا توافق کرده اند که این خودروهای تبدیلی دو گانه سوز شماره گذاری شوند.

گفتگو با معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا در همین راستا زیست آنلاین با سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا گفتگو کرد که در ادامه می خوانید طبق گفته های سرهنگ زارع مشخص است که پلیس هم خودروهای دو گانه سوز تبدیلی را طبق مصوبه هیات وزیران شماره گذاری می کند سوال این است که آیا مصوبه هیات وزیران فراتر از قانون ارتقا کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب 89/2/26 مجلس شورای اسلامی، قانون هوای پاک مصوب 1396 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب است . متن گفتگو به شرح زیر است:

* درابتدا بفرمائید نحوه تعامل شما با سازمان محیط زیست و رعایت استانداردهای آلایندگی در سیستم های خودرو به چه شکل و در قالب چه مفادی از قانون و مقررات است؟

تماس پلیس با سایر سازمان ها ( استاندارد ملی ایران حفاظت محیط زیست ....) بر اساس قانون ارتقا کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب 89/2/26 مجلس شورای اسلامی، قانون هوای پاک مصوب 1396 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1384 و مصوبات هیئت وزیران است.

* طبق مقررات هر نوع تغییر در موتور خودرو باید ابتدا به تایید سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست برسد و سپس شما تایید کنید تا کنون چه استاندردهای جدیدی تدوین شده است ؟

برابر قوانین و مقررات تدوین استاندارد های جدید بعهده سازمان ملی استاندارد ایران و همکاری دستگاههای مرتبط بوده و پلیس راهور ناجا نیز همکاری لازم را در این زمینه معمول می نماید.

* سازمان استاندارد اعلام کرده استانداردی تهیه نکرده (لینک خبر: تبدیل کارگاهی دو گانه سوزها استاندارد ندارد/ استاندارد ملی در حال تدوین است) و سازمان محیط زیست اعلام کرده است(لینک خبر: CNG آلاینده تر از بنزین / سازمان محیط زیست استاندارد خودروهای دو گانه سوز را تایید نکرده است) برای خودروهای دوگانه سوز تبدیلی تاییدیه صادر نکرده است.  پلیس طبق چه استانداردی شماره گذاری را انجام می دهد؟

در این خصوص پلیس راهور ناجا بر اساس مصوبه شماره 174195 الف 55196ه تاریخ 1397/12/25 هیئت وزیران و مفاد دستور العمل اصلاح و تعویض مدارک شناسایی خودروهای دوگانه سوز تبدیلی (ممهور به مهر دفتر هیئت دولت ) مشخصات خودروهایی که در مراکز خدمات فنی تبدیل به دو گانه سوز شده و گواهی سلامت سامانه سوخت رسانی گاط خودرو را مطابق دستور العمل دریافت نمو ده اند از طریق وزارت صنعت معدن و تجارت به این پلیس ارسال و طبق وظایف محوله در مصوبه اقدام می گردد در ضمن تکلیف دستگاههای مختلف در مصوبه مذکور مشخص شده است

* همانطور که می دانیم عدم رعایت استانداردها هم از لحاظ امینت جان رانندگان و جایگاه داران هنگام سوختگیری اهمیت دارد و هم حین سفر و هم از لحاظ آلایندگی، پلیس ناجا چقدر خود را در برابر جان و سلامتی مردم مسئول می داند؟

پلیس در راستای ارتقا ایمنی وسایل نقلیه و به منظور حفظ جان شهروندان و کاهش تصادفات و تلفات جاده ای اقدامات و پی گیریهای جدی پیرامون اجباری کردن و نصب تجهیزات ایمنی بر روی خودروها از قبیل کیسه ایمنی هوا (air bag) ترمز ضد قفل (abs) و توقف تولید خودروهای نا ایمن مانند پراید و ...را به عمل آورده است

* لطفا در جمع بندی سخنانتان بفرمایید چگونه نهادی مثل وزارت نفت و شرکت پخش که اساسا ماموریت هایشان تولید و توزیع سوخت است چرا به حوزه ای ورود کرده اند که هیچ تخصصی درآن ندارند و زیرساخت آن را هم باید از صنعت خودرو به عاریت بگیرند؟      

 در خصوص عملکرد دستگاهها و نهادها (وزارت نفت و شرکت پخش ) از سازمان متبوع استعلام گردد.

https://zistonline.com/vdch-kn6.23nxqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما