تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : 83447
طی ده سال آینده

ایران وارد کننده گاز می شود

نویسنده: محمد ابراهیم رئیسی
زیست آنلاین: آخرین آمارهای ارائه شده توسط وزارت نفت نشان می دهد که با ادامه روند مصرف فعلی گاز در کشور ایران از سال 1410 وارد کننده گاز خواهد بود.
ایران وارد کننده گاز می شود
به گزارش زیست آنلاین، گازطبیعی بعنوان سوخت اصلی مورد استفاده در بخشهای مصرف كننده نهایی نقش مهمی در توسعه كشور دارد. این سوخت به دلیل مزایای اقتصادی و زیست محیطی طی سالیان گذشته توانسته است سهم خود را درسبد مصرف انرژی كشور افزایش دهد به گونه ای كه هم اكنون بیش از 72 درصد انرژی مورد نیاز كشور از طریق عرضه گازطبیعی تأمین میگردد.

وزارت نفت در گزارشی با عنوان سند تراز تولید و مصرف گازطبیعی در كشور بر اساس گزینه های بهینه سازی)غیرقیمتی و قیمتی) در ماههای سرد و عادی سال تا افق 1420 به وضعیت مصرف این حامل انرژی در کشور پرداخته است.

نیروگاه ها بزرگترین مصرف کننده گاز: عمده نیروگاههای حرارتی بزرگ با مالكیت وزارت نیرو و بخش خصوصی به شبكه سراسری گاز متصل شده اند. در سال 1397، نیروگاهها  با مصرف 32/4 درصد از کل گاز مصرفی کشور بزرگترین مصرف کننده این فرآورده بوده اند. پس از نیروگاه ها بخش خانگی با 27/8 درصد قراردارد و بخش صنعت با 18/8 درصد سومین مصرف کننده بزرگ است. بخش حمل و نقل نیز  3/6 درصد از مصرف را به خود اختصاص داده است و بقیه مصرف به بخشهای کشاورزی، صنایع غیرعمده و مصارف عمومی اختصاص دارد.

جدول شماره 1 -میزان مصرف گاز طبیعی در سال 1397

ایران وارد کننده گاز می شود

با روند فعلی وارد کننده گاز خواهیم بود .

مصرف گاز طبیعی در كشور در بخشهای خانگی، تجاری، نیروگاه و صنعت دارای رشد نامتعارفی است. از عمده دلایل مصرف بالای گاز در بخش خانگی مربوط به اتلاف حرارتی ساختمانها (به دلیل عدم رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان) و استفاده از تجهیزات گرمایشی با راندمان پایین میباشد.

با ادامه روند كنونی مصر فِ گاز به ویژه در ماههای سرد سال، قطعاً در چند سال آینده نیز  میزان مصرف گاز از میزان تولید آن بیشتر شده و روند تراز منفی گاز تشدید خواهد شد و كشور برای تأمین نیازهای داخلی و انجام تعهدات صادراتی گاز به كشورهای همسایه با مشکل مواجه خواهد شد.

مصرف نهایی گاز به طور متوسط6/4 درصد تا سال 1410 و معادل3/2 درصد تا سال 1420 رشد خواهد داشت. در صورت ادامه این روند، مصارف گاز (اعم از مصرف نهایی، نیروگاه، مصارف عملیاتی، تزریق و قرائت نشده) از657/1 میلیون متر مکعب در روز در  سال 1397 به 1410/8 میلیون متر مکعب در روز در سال 1420 خواهد رسید.

همچنین متوسط اختلاف مصرف ماهانه گاز كه در سال 1397 بین ماههای عادی و سردسال از 158/5 از میلیون  مترمكعب در روز بوده است در سال 1420 به 254/8 میلیون متر مکعب در روز می رسد.(حداکثر اختلاف در ماه اوج مصرف به حدود 579/6 میلیون متر مکعب می رسد). در بخش تقاضای نهایی گاز، بیشترین رشد مصرف، مربوط به بخشهای كشاورزی، پتروشیمی و تجاری/ عمومی خواهد بود. در بخش خانگی/تجاری و صنایع غیرعمده میزان مصرف گاز از حدود 227/8 میلیون مترمكعب در روز در سال 1397 به 253 میلیون مترمكعب در روز در سال 1420 می رسد.

در بخش صنایع عمده (شامل پتروشیمی، سیمان، فولاد، پالایشگاههای نفتی و تلمبه خانه ها) نیز میزان مصرف از حدود 108 میلیون مترمكعب در روز در سال 1397 به 253 میلیون مترمكعب در روز در سال 1420 افزایش می یابد. شایان ذكر است كه جهش های دوم و سوم صنایع پتروشیمی علت اصلی در افزایش تقاضای گاز در این بخش میباشد. میزان صرف گاز در بخش حمل و نقل كه سهم قابل ملاحظهای در مصرف گاز ندارد، طبق نتایج سند تامین سوخت بخش حمل و نقل كشور تا افق 1420 براساس گزینه ادامه روند موجود، مسیری كاهشی طی خواهد كرد. در بخش نیروگاهی نیز با لحاظ نمودن متوسط نرخ رشد سالانه مصرف برق حدود 5 %، افزایش 1000 مگاواتی به ظرفیت نیروگاههای اتمی، افزایش سالانه 200 مگاواتی در ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر و افزایش راندمان  کل نیروگاه های کشور به 40درصد در افق 1420 ، مصرف نیروگاهها  از 210/4 میلیون متر مکعب درسال در سال 1397به حدود 563 میلیون مترمكعب در روز در سال 1420 خواهد رسید. در این بررسی با توجه به روند مصرف و تولید گاز سبك، میزان واردات در بسیاری از سالهای این دوره با توجه به افزایش مصرف نیاز به واردات به شدت افزایش می یابد.  به صورتی كه نیاز واردات گاز به میزان 512 میلیون مترمکعب در روز در سال 1420 پیش بینی شده است.

در صورت ادامه روند كنونی حجم تراز منفی گاز طبیعی افزایش یافته، كشور به واردكننده عمده گاز تبدیل خواهد شد. در چهار ماه سردسال نیز با لحاظ نمودن حداكثر میزان قابل برداشت گاز خام و تولید گاز سبك و همچنین برآورد میزان مصرف در بخشهای مختلف مصرف كننده گاز طبیعی، میزان واردات گاز در طی دوره مورد نظر، حدود 616 میلیون مترمكعب در روز خواهد بود. بدیهی است كه تحت این شرایط، تامین گاز كشور با دشواری مواجه شده و امنیت انرژی از جمله تولید برق با وابستگی به واردات گاز دچار مخاطره خواهد شد.

جدول 2-تراز گازطبیعی تا افق 1420 براساس گزینه ادامه روند موجود

)واحد: میلیون مترمکعب در روز(

ایران وارد کننده گاز می شود

 

https://zistonline.com/vdcfejdc.w6dmjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما