تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : 83420
زیست آنلاین: بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی سازمان محیط زیست از دفتر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در واکنش به اظهارات محمد حسین باقری مجری طرح CNG با بیان اینکه خودروهای دوگانه سوز تبدیلی کارگاهی طرح وزارت نفت تائیدیه محیط زیست ندارد با تاکید بر الزام رعایت قوانین از سمت شرکت ملی پخش مبنی بر انجام تست تحقیقاتی آلایندگی مربوط به استاندارد ملی دوگانه سوز کردن کارگاهی خودروها گفت موضوع نیاز به آزمون های تحقیقاتی دو بار به صورت مکتوب به وزارت نفت اعلام شده و در جلسات متعدد نیز این موضوع تأکید شده است.
طرح تبدیل کارگاهی خودورها سلامت مردم را به خطر می اندازد/ عدم تایید سازمان محیط زیست را دوبار به وزارت نفت اطلاع داده ایم
به گزارش زیست آنلاین طی سالهای گذشته وزارت نفت یک نوبت اقدام به دو گانه سوز کردن تعدادی خودرو به شکل کارگاهی کرده است اما این فرایند مورد تائید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست نبوده است. بدین علت که هنوز استانداردی در این باره تدوین نشده است.
این وزارت خانه در اقدامی دیگر و در حالی که هنوز  آن خودروهای دوگانه سوز شده کارگاهی غیر استاندارد قبلی تعیین تکلیف نشده، طرحی مشابه را  20 روز پس ازگران شدن بنزین در آذر ماه 98 به مرحله اجرا گذاشت که به گفته دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی سازمان محیط زیست از دفتر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم هم از بعد سلامتی باعث صدمه و زیان به سلامتی شهروندان می شود و هم نیازمند تدوین استاندارد از دو مرجع ذی صلاح یعنی سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست است.به گفته اشجعی در خصوص تبدیل کارگاهی سازمان محیط زیست در وحله اول نگران سلامتی افراد جامعه است که در صورت اجرای غلط این طرح ممکن است دچار مخاطراتی شوند.

پیش از این محمد حسین باقری مجری طرح سی ان جی در مصاحبه ای با زیست آنلاین (لینک خبر:سازمان محیط زیست چه کاره است/ استاندارد CNG را تائید کرده است) در خصوص این طرح مدعی شد سازمان محیط زیست چه کاره است و این که طرح از سوی سازمان استاندارد تائید شده است. اما هر دو مقام از دو نهاد مذکور با تکذیب اظهارت باقری و انتقاد از نحوه بیان وی، اعلام کردند که طرح مذکور نیازمند تایید سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست است. (لینک گفتگو با پیرایش را اینجا بخوانید:تبدیل کارگاهی دو گانه سوزها استاندارد ندارد/ استاندارد ملی در حال تدوین است)
در ادامه گفتگوی خبرنگار زیست آنلاین با بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی سازمان محیط زیست از دفتر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم را می خوانید که گفته های نماینده وزارت نفت در اجرای طرح دوگانه سوزکردن خودروها به شکل کارگاهی را نادرست دانسته است.

طرح تبدیل چرا برای سلامتی شهروندان ضرر دارد بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی سازمان محیط زیست از دفتر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در همین راستا در گفتگو با زیست آنلاین گفت: بطور کلی برای خودروهای بنزینی (به غیر از پاشش مستقیم ها) و دوگانه سوز در استانداردهای آلایندگی آلاینده ذرات معلق مد نظر قرار گرفته نمی شود و در آزمون های آلایندگی این خودروها هم آلاینده ذرات معلق اندازه گیری نمی شود. بنابراین خودروهای بنزینی قبل از تبدیل شدن هم بلحاظ آلاینده ذرات معلق مسئله ای ایجاد نمی کنند و تبدیل شدن سوخت آنها به گاز عملا از این منظر آورده زیست محیطی ندارد. در عوض در طی این فرآیند آلاینده های گازی مثل اکسیدهای نیتروژن و متان خودرو افزایش می یابد. البته گاز متان آلاینده محسوب نشده و صرفاً اثرات تغییر اقلیم دارد، اما آلاینده ناکس بسیار از لحاظ زیست محیطی حائز اهمیت است و هم به طور مستقیم و هم بطور غیر مستقیم از طریق ذرات معلق ثانویه و ازن بر سلامتی افراد تأثیر مخرب می گذارد، اثری که کمتر از ذرات معلق نیست.

دو بار مکتوب به وزارت نفت اعلام شده وی در ادامه با تاکید بر الزام رعایت قوانین از سمت شرکت ملی پخش مبنی بر انجام تست تحقیقاتی آلایندگی مربوط به استاندارد ملی دوگانه سوز کردن کارگاهی خودروها گفت موضوع نیاز به آزمون های تحقیقاتی دو بار مکتوب به وزارت نفت اعلام شده و در جلسات متعدد نیز این موضوع تأکید شده است.
اشجعی تصریح کرد بازهم تکرار می کنم، نگرانی ما در خصوص آلاینده متان نیست و آلاینده اکسیدهای نیتروژن و سایر آلاینده های گازی حائز اهمیت هستند که دلایل اهمیت آن نیز پیشتر توضیح داده شد و به طور خاص در خصوص این پروژه سازمان محیط زیست دغدغه جهانی ندارد و در وحله اول نگران سلامتی افراد جامعه است که در صورت اجرای غلط این طرح ممکن از دچاره مخاطراتی شود.

این افراد از فرآیند تایپ اپرووال (تأیید نوع خودروها)* اطلاعی ندارند دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه های زیست محیطی سازمان محیط زیست  در پاسخ به اظهارات مدیر طرح سی ان جی گفت به نظر می رسد این افراد از فرآیند تایپ اپرووال (تأیید نوع خودروها)* اطلاعی ندارند و همچنین درخصوص قوانین و ساختار حاکمیتی حوزه خودرو نیز آشناییتی ندارند. هر وسیله نقلیه برای شماره گذاری شدن نیاز به اخذ تأییدیه از 2 نهاد دارد، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست. سازمان ملی استاندارد درخصوص استانداردهای ایمنی و عملکردی خودروها تأییدیه صادر می کند و سازمان محیط زیست درخصوص استانداردهای آلایندگی خودروها. در صورت عدم وجود تأییدیه هرکدام از این دو نهاد پلیس از شماره گذاری وسایل نقلیه ممانعت خواهد کرد. حقیقت این است که هیچکدام از این دو نهاد هیچ مخالفتی با تولید یا تبدیل خودروهای دوگانه سوز ندارند و در شرایطی اتفاقا نقش یک مشوق را نیز برعهده می گیرند. اما باید توجه کنیم که برای اجرای هر طرح و پروژه ای می بایست الزامات زیست محیطی و ایمنی طرح مشخص شده و مو به مو اجرا گردد تا جان و سلامتی افراد جامعه و محیط زیست به خطر نیفتد. این اصلی است که مقدم بر همه جنبه های دیگر طرح ها می بایست مدنظر قرار گیرد و تا وقتی از تدوین و رعایت الزامات مذکور در طرح ها مطمئن نشویم اجرای آنها ممکن است خطر آفرین و فاجعه بار باشد.


•  تعریف تایپ اپرووال یا تأیید نوع: وقتی یک مدل خودرو می خواهد تولید بشود، می بایست یک نمونه از آن را براساس فرآیندهای استاندارد مورد آزمون قرار داد و در صورت احراز شرایط استاندارد، تأیید نوع (TA) برای آن صادر می گردد. این مجوز به معنای امکان تولید انبوه خودرو است. هر وسیله نقلیه برای شروع تولید انبوه می بایست یک تأیید نوع در خصوص الزامات ایمنی و عملکردی از سازمان استاندارد بگیرد و یک تأیید نوع آلایندگی از محیط زیست.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcgzt97.ak9wx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما