تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : 83336
آتش جنگل‌های توسکستان به پنجمین روز خود رسید اما خاموش نشد.
پس از نیم قرن بهره‌برداری چوب جنگل، هیرکانی امکانات ابتدایی مقابله با حریق را ندارد
به گزارش زیست آنلاین، به گفته شاهدان عینی و امدادگران محلی، عملیات اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی توسکستان به روز پنجم رسید؛ بدون اینکه کمک ها و تجهیزات لازم برای اطفای حریق در اختیار جنگلبان ها و نیروهای داوطلب قرار بگیرد.

آتشی که در منطقه «پنبول چال» و «مازوم آرام» ارتفاعات جنگل توسکستان گرگان از ‏شامگاه یکشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

با وجود تلاش‌های فراوان هنوز هم آتش در بخش‌های ‏صخره‌ای و صعب‌العبور شعله‌ور است، در جنگل‌های توسکستان، گونه‌های ارزشمندی از جمله بلوط بلندمازو، توسکا، نارون، آزاد و ‏در برخی نقاط نیز به صورت لکه‌ای گونه باارزش "سرخدار " وجود دارد.

طی دهه های اخیر آتش سوزی در عرصه های جنگلی البرز و زاگرس همچنان بخشهایی از جنگل های چندمیلیون ساله را خاکستر کرده است؛ اما مسوولان سازمان جنگل ها در دولت های مختلف، اراده ای برای تهیه ملزومات و تجهیزات حفاظتی در هنگام رخداد حریق جنگلی ندارند.

به گزارش اسکان نیوز، از سوی دیگر شرکت های بهره بردار چوب نیز که بیش از نیم قرن از چوب جنگل های هیرکانی استفاده کرده اند و پول روی پول اندوخته اند کوچکترین قدمی برای تهیه این امکانات برنداشته و حتی بخش کوچکی از درآمد خود را به این امر اختصاص نداده اند.

حالا جنگل های هیرکانی مانده اند و مشکلات عدیده ای که نیم قرن پس از برداشت چوب تازه دارد خود را نمایان می سازد.

https://zistonline.com/vdcce1q4.2bq118laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما