تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : 83160
عضو کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان در گفتگو با زیست آنلاین:

تمدید مجوز پروژه کوهرنگ 3 غیر قانونی است/احتمال تعطیلی کوهرنگ 3 به زودی با رای قضایی

زیست آنلاین: به دنبال تمدید مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ 3 یوسف فرهادی بابادی عضو کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان با متخلفانه عنوان کردن تمدید مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ 3 توسط معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست این اقدام را غیر قانونی خواند و تاکید کرد موضوع تمدید غیر قانونی مجوز محیط زیستی کوهرنگ سه را از طریق محاکم قضائی پیگیری می کنیم.
تمدید مجوز پروژه کوهرنگ 3 غیر قانونی است/احتمال تعطیلی کوهرنگ 3 به زودی با رای قضایی
یوسف فرهادی بابادی با اعلام این مطلب به خبرنگار زیست آنلاین گفت: طرح سد و تونل انتقال آب کوهرنگ 3 درسال 1391 به صورت کاملا غیر قانونی توانست مجوز محیط زیستی با 26 بند تحت عنوان «الزامات و تعهدات اجرای طرح کوهرنگ 3» را از سازمان دریافت کند.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: شرایط قید شده جزو لاینفک طرح محسوب می شود اما شرکت آب منطقه ای استان اصفهان به عنوان مجری طرح، نه تنها در اجرای این تعهدات تعلل داشته است بلکه اصولا تاکنون تمایلی به اجرای این تعهدات نداشته است.

 این فعال محیط زیست با اشاره به ماده ۲۱ مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ سه گفت: با توجه به اینکه منطقه اجرای سد کوهرنگ 3 درون منطقه حفاظت شده قیصری قرار دارد و بر اساس بررسی های به عمل آمده محل احداث سد در حساس ترین نقطه کانونی این منطقه حفاظت شده قرار گرفته است. مسئولان وقت سازمان محیط زیست زیر فشار لابی سنگین آبسالاران مجوز محیط زیستی با ۲۶ بند الزام را تصویب کردند که در بند ۲۱ ان آمده است در صورت نقض هر کدام از مفاد الزام؛ مجوز محیط زیستی کوهرنگ سه باطل و کم لن یکن تلقی می گردد.

یوسف فرهادی بابادی افزود: «الزامات و تعهدات اجرای طرح کوهرنگ 3» با توجه به قرار گرفتن سد در منطقه حفاظت شده قرار بود به مدت دو سال تمام شود اما نه تنها این پروژه به اتمام نرسید بلکه توانست در سال ۱۳۹۶ با لابی سنگین برخی جریانات در قوه قضائیه آنگونه که معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست مدعی است با شرط این که مجری طرح متعهد شود ظرف مدت دو سال تمام الزامات و تعهدات مندرج در مجوز را اجرا کند، مجوز پروژه کوهرنگ سه تمدید شود. حال انکه بر طبق ماده ۲۱ صورت جلسه «الزامات و تعهدات اجرای طرح کوهرنگ 3» و با توجه به تخلفات احراز شده؛ تمدید این مجوز غیر قانونی بوده است. متاسفانه سازمان محیط زیست نه تنها نسبت به بازبینی طرح اقدام نکرد بلکه بار دیگر در ۲۶ شهریور امسال گزارش ارزیابی محیط زیستی پروژه کوهرنگ 3 را تمدید کرده است. انچه بسیاری به آن بی توجه هستند این است که این پروژه فاقد هر گونه مجوز قانونی است و صرفا بر اساس لابی و فشار پیش رفته است و هر بار به بهانه پیشرفت فیزیکی پروژه مجوز محیط زیستی غیر قانونی این پروژه اخذ و تمدید می شود. حال انکه اگر این فشارها و اعمال نفوذ ها در  این پروژه نبود مجری قادر به ادامه اجرای پروژه و تخریب گسترده محیط زیست نبود. اما نکته تاسف بار ان است که کسانی که  برای اجرای این پروژه اعمال نفوذ می کنند به این مورد توجه ندارند که تا همین لحظه فقط تونل کوهرنگ 3 به نابود شدن دو هزار هکتار اراضی باغی و زراعی در کوهرنگ بختیاری و منجر به بلعیدن بیش از ۶۰ میلیون متر مکعب اب در سال از چشمه های معیشت کشاورزان بختیاری شده است.

عضو کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان با اشاره به شکایت فعالان و تشکل های محیط زیستی در قبال تمدید غیر قانونی مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ سه در سال ۹۶ گفت: بر طبق اطلاعات من شکایتی از اقای تجریشی معاون زیست انسانی سازمان محیط زیست انجام شد اما در مرحله اولیه بازپرس پس از استدلالات اقای تجریشی در دخالت قوه قضاییه در این پروژه؛ بازپرس با اعلام اینکه در فرایند تمدید مجوز کوهرنگ سه تخلف اتفاق افتاده اما جرم نشده است پرونده را مختومه کرد.

یوسف فرهادی بابادی در پاسخ به این سوال که واکنش فعالان محیط زیست به مختومه شدن پرونده شکایت از دکتر تجریشی چه بود گفت: پس از این رویکرد قوه قضاییه در رابطه با این موضوع تصمیم گرفتیم به دستگاه قضا نشان دهیم که این رویه متخلفانه سازمان محیط زیست محدود به پروژه کوهرنگ 3 نبوده و در سایر پروژه ها نیز این رویه تکرار شده است لذا طی یک نامه از معاونت محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خواستیم که لیست پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی فاقد مجوز محیط زیستی را به ما ارایه کند اما متاسفانه به صورت کاملا غیر قانونی از ارایه این مستندات خود داری کرد‌.

این فعال محیط زیست تاکید کرد نا امید نیستیم و این درخواست را از طریق نمایندگان مجلس پیگیری کرده ایم و به زودی سازمان محیط زیست مجبور است به آن پاسخ دهد و در نهایت برای قضاوت نهایی تحقیقات خود را به منظور کلید زدن تحقیق و تفحص از پروژه های سد سازی و انتقال آب وزارت نیرو به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم کرد.

یوسف فرهادی بابادی با اشاره به آینده مبارزات فعالان محیط زیست زاگرس مهربان بعد از تمدید مجوز محیط زیستی پروژه کوهرنگ سه گفت: نا امید نیستیم و با شکایت از مدیر عامل آب منطقه ایی اصفهان موضوع را پیگیری می کنیم و با توجه به مستندات محکم ما در مورد تخلفات انجام شده  امیدواریم پروژه کوهرنگ سه به زودی با رای قضائی تعطیل شود.

مجوز پروژه کوهرنگ سه

مجوز پروژه کوهرنگ سه

مجوز پروژه کوهرنگ سه

 

https://zistonline.com/vdchvzn6.23nx-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما