تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : 83053
زیست آنلاین: طرح برق امید شکل خاصی از سیاست اصلاح تعرفه ها است اما به نوعی دیگر،کاهش پله های مصرف و تبدیل آن به دوپله کم مصرف و پرمصرف به نوعی که درآمدهای کل بخش برق افزایش یاید و این اصلاح تعرفه ها در قالب این طرح کمتر به چشم بیاید.
برق رایگان حمایت از اقشار کم درآمد یا مجوزی برای افزایش قیمت برق برای اکثریت مشترکان
به گزارش زیست آنلاین، حمایت از اقشار کم درآمد جامعه  یا مجوزی برای افزایش قیمت برق برای اکثریت مشترکان؟ این سوالی است که ابلاغ جدید رئیس جمهور برای تخفیف 100 درصدی قیمت برق برای مشترکین کم مصرف ایجاد کرده است. دولت مصوبه ای را  برای رایگان کردن برق برای مشترکان کم مصرف  به تصویب رسانده است که در تاریخ 4 شهریور ماه توسط معاون اول رئیس جمهورابلاغ شد.

با توجه به  تذکری که در بند اول این مصوبه داده شده، این تخفیف صرفا شامل سکونت گاه های دائمی درحال بهره برداری شهری و روستایی و هم چنین سکونتگاه های عشایری می‌شود وسکونت‌گاه‌های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ ویلاها مشمول این تخفیف نمی‌شوند. این بدان معنی است که دولت نمیخواهد تا اقشار برخوردار و دارای سکونتگاه های تفریحی از این تخفیف برخوردار شوند.

برق رایگان مختص مصرف کنندگانی است که در ماههای غیر گرم سال از( مهرماه تا اردی بهشت ماه) ماهانه 80 کیلووات ساعت برق مصرف کنند.این برق رایگان در ماههای گرم سال شامل مشترکینی خواهد بود که به غیر از مناطق گرمسیر کشور برقی معادل 100 کیلووات ساعت ماهانه مصرف کنند. براساس گفته های وزیر نیرو،هدف این است که از مشترکین خو‌ش‌مصرف قدردانی شود و این نوید داده شود که به تعداد آن‌ها افزوده شده و همچنین دعوت کنیم که به مجموعه کم‌مصرف‌ها بپیوندند تا از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار شوند.

به نظر می رسداین بار وزارت نیرو در نظر دارد ازسیاستهای قیمتی به شکل معکوس استفاده کند. و در نظر دارد با بی قیمت کردن برق برای مقادیری، مردم را به مصرف کمتر تشویق کند. در حال حاضر به گفته وزیر نیرو این گروه شامل 30%مشترکینی است که در حدود 6%برق خانگی کشور را مصرف می کنند.البته وزارت نیرو فراموش نکرده است که آمار خانه های خالی در کشور در حدود 2.5 میلیون خانه است که در حدود 30% همان مشترکینی است که مصرف آنها در محدوده های برق رایگان وزارت نیرو است.

اما میتوان امید داشت 70% باقیمانده مشترکان، به این میزان مصرف، برای خانه ای که در آن زندگی  مستمر و همه روزه جریان دارد دست یابند؟ نگاهی به آمارها نشان میدهد که نباید چندان امیدواربود تا عده زیادی مشمول برق امید شوند مگر آنکه  بتوانند حداقل های زندگی را در نظر بگیرید. وجود  یک یخچال معمولی،تلویزیون  و چند لامپ روشن در یک خانه کافی است که سبب شود تا ماهانه در این حدود در خوشبینانه ترین شرایط برق مصرف کرد.  یک کولر آبی هر دوساعت یک کیلووات ساعت برق مصرف می کند و اگر دوازده ساعت درروز روشن باشد روزانه 6 کیلووات ساعت و در یک ماه به تنهائی 180 کیلووات ساعت برق مصرف می کند.

اختلاف ماه های گرم و سرد سال  در این مصوبه تنها 20 کیلووات ساعت است .مگر آنکه فرض وزارت نیرو بر استفاده مردم برای خنک کردن خود پنکه باشد که استفاده 12 ساعته آن هم درروز در حدود 30 کیلووات ساعت برق مصرف می کند.

اما در این مصوبه بند دیگری هم هست که قابل توجه است. اگرچه بند دوم مصوبه چندان واضح نیست اما میشود  اینگونه برداشت کرد که وزارت نیرو با  اعلام این معیار،از مشترکین غیر خوش مصرف خود،10%بیش از قیمتهایی بگیرد که در حال حاضر دریافت می کند. یعنی 94%برق خود را 10% گران تر بفروشد و از درآمد آن 6% بگذرد.

این شاید به نوعی همان شکل خاصی از سیاست  اصلاح تعرفه ها باشد اما به نوعی دیگر،کاهش پله های مصرف و تبدیل آن به دوپله کم مصرف و پرمصرف به نوعی که درآمدهای کل بخش برق افزایش یاید و این اصلاح تعرفه ها در قالب این طرح کمتر به چشم بیاید.

https://zistonline.com/vdcipuav.t1apw2bcct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما