تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : 83052
در نشست هم اندیشی کاهش مصرف پلاستیک مطرح شد ؛

تولید 8 درصد از پسماندهای تهران قابل پیشگیری است

در نشست مشترک مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با «هایده شیرزادی» بانوی کارآفرین پسماند، چالش های کاهش مصرف پلاستیک و عدم نتیجه بخشی اقدامات و برنامه های اجرا شده در این زمینه بررسی شد.
به گزارش زیست آنلاین، «شینا انصاری»در نشست هم اندیشی کاهش مصرف پلاستیک بر ضرورت آگاه سازی شهروندان از مخاطرات زیست محیطی استفاده از کیسه های پلاستیکی تاکید کرد و گفت: برای حفظ سلامت ومحیط زیست، می بایست مصرف کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف را کاهش داد و از کیسه های پارچه ای وجایگزین های پایدار استفاده نمود.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس برخی از آمارها کشور ما جز ده کشور با مصرف بالای پلاستیک است گفت: ما ضوابطی برای پسماند پلاستیکی و کاهش مصرف مواد آسیب رسان به محیط زیست نداریم و من معتقدم تحقق کاهش مصرف پلاستیک در کشور نیازمند وضع سیاستهای بازدارنده و تشویقی و تقویت زیرساخت هاست .

وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه امروزه مبحث پلاستیک های زیست تخریب پذیر مورد توجه قرار گرفته است اما هنوز ابهامات فراوانی وجود دارد و توسط متخصصان محیط زیست تایید نشده است و از آنجایی که این محصولات میتوانند به اجزا بسیار ریزتری تجزیه شوند، با پدیده ریز پلاستیکها مواجه هستیم که به مراتب خطرناک تر هستند.


انصاری بر نهادینه ساختن الگوهای فرهنگی در زمینه کاهش استفاده از این محصولات در سطح جامعه اشاره کرد و افزود: اقداماتی نمادین و در راستای فرهنگ سازی از سوی شهرداری تهران در هفته بدون پلاستیک از تاریخ 14 تا 21 تیر ماه اجرا شد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به نقش آموزش و فرهنگ سازی توسط سازمانهای مردم نهاد هم در این زمینه اشاره کرد و گفت: به طور مثال در یکی از شعب فروشگاه های شهروند خط خرید سبز راه اندازه شده است و برای افرادی که تمایل به خرید محیط زیستی داشته باشند و از کیسه های پارچه ای استفاده کنند، امتیازاتی در نظر گرفته می شود.

در ادامه این نشست «هایده شیرزادی» با بین اینکه زباله‌های پلاستیکی شامل مواد پلیمری و مصنوعات آن است که به دلیل ماهیت خاصی که دارند سال‌ها در طبیعت مانده و تجزیه نمی‌شوند.تصریح کرد: عمر زباله‌های پلاستیکی را بر اساس تحقیقات دانشمندان حدود 500 تا هزار سال است که با این شرایط اولین زباله‌های تولیدی بشر هنوز در طبیعت است و تجزیه نشده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه معتقد است: زباله‌های پلاستیکی 15 تا 20 درصد زباله‌ها را به خود اختصاص می‌دهند که کیسه‌های نایلونی با سهم 6 تا 7 درصدی بیشترین سهم را دارند.

شیرزادی با تاکید بر اینکه تولید حداقل 8 درصد از پسماندهای تهران قابل پیشگیری است گفت: معتقدم بررسی نوع پسماندها، میزان آن ها و نحوه کاهش آن ها در تمامی واحدها از جمله مسکونی و تجاری، نیازمند آنالیز فیزیکی دقیق و علمی با نتیجه گیری کاربردی است که پس از ان میتوان روش های کاهش تولید و مصرف پلاستیک را طراحی کرد.
 وی با بیان اینکه تهران بزرگترین سایت دفع پسماند را دارد اظهار داشت:حدود 12 تا 15 درصد از پلاستیک های مصرفی ارزشمند و قابل بازیافت است
وی به تجربیات سایر کشورها در برنامه ریزی کاهش مصرف پلاستیک اشاره کرد و گفت : در سال  2004اتحادیه اروپا اعلام نمود که تا سال 2010 میانگین سرانه مصرف کیسه های پلاستیکی برای هر فرد در سال 70 عدد کیسه پلاستیک خواهد بود و پس از آن اعلام نمود که تا سال 2025 این رقم باید به 40 کاهش یابد این در حالیست که پس از اعلام اتحادیه اروپا، کشور آلمان دو سال پیش، کاهش سرانه مصرف کیسه های پلاستیکی هر فرد 30 عدد را بعنوان یک پیروزی اعلام کرد.

شیرزادی با انتقاد از اینکه کشور ما در زمینه کاهش مصرف پلاستیک برنامه مشخصی ندارد گفت: تغییر مدیریت ها، نبود قانون کاهش مصرف پلاستیک و در عین حال نداشتن یک برنامه مشخص و مدون در این زمینه باعث شده، اقدامات مقطعی که در این زمینه تاکنون صورت گرفته موفق و پایدار نبوده است .
به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ بانوی کارآفرین حوزه پسماند تنها راه کاهش زباله‌های پلاستیکی را کاهش تولید آن دانست و یادآوری کرد: در کشورهای دیگر مردم موظفند برای کیسه‌های نایلونی پول پرداخت کنند و این کار باعث می‌شود برای خرید سبد با خود ببرند و کمتر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنند.

https://zistonline.com/vdchivn6.23nxmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما