تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : 83006

وبینار بین المللی پیامدهای کووید 19 بر مدیریت آب در کلانشهرها برگزار شد

بازطراحی سیستم تصفیه خانه بهشت زهرا به منظور بهینه سازی مصرف آب
وبینار بین المللی "پیامدهای کووید 19 بر مدیریت آب در کلانشهرها" با حضورنمایندگان شهر تهران توسط یونسکو برگزار شد.
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ این وبینار با سخنرانی خانم شامیلا نیر بدوئل، دستیار مدیر بخش علوم یونسکو آغاز شد و در ادامه « حبیب الله فتاحی»  مشاور  اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ااین وبیناربه ارایه تجربیات شهر تهران پرداخت و در خصوص اقدامات شهرداری تهران به منظور کنترل ویروس کرونا گفت: با توجه به ارزانی آب ژاول، در ابتدا از این ماده ضدعفونی کننده با غلظت زیاد 5000 ppm برای تمام سطوح و معابر شهری استفاده شد. اما با بررسی مواد ضدعفونی کننده و اثرات منفی آن ها بر محیط زیست مانند خوردگی سطوح و آلودگی منابع آبی در نهایت دستورالعمل جامعی حاوی میزان غلظت های مناسب و مجاز مواد ضدعفونی برای هر یک از سطوح تدوین و در ماه آوریل جهت اجرا ابلاغ شد.
وی با اشاره به اپیدمی شدن بیماری کرونا و مرگ تعداد زیادی از شهروندان در اثر این بیماری گفت: در بهشت زهرای تهران برای شستشوی هر جسد حدود 100 لیتر آب مصرف می شود. با توجه به لزوم بهینه سازی مصرف آب به ویژه در شرایط کنونی و همچنین جلوگیری از انتشار کرونا، تصفیه خانه بهشت زهرا توسط شهرداری تهران و با کمک شرکت آب و فاضلاب تهران جهت جذف ویروس کووید 19 بازطراحی شد. در تغییرات صورت گرفته میزان کلر در پساب خروجی به ppm 2 افزایش یافته و این پساب وارد چاه جذبی می شود که این امر از گسترش بیماری در زمین ها و جنگل های اطراف جلوگیری می کند. طبق نتایج آزمایش های انجام شده، ویروس کووید 19 در پساب تصفیه شده این تصفیه خانه وجود ندارد.

افزایش 12.7 درصدی میزان مصرف آب در کشور 
در ادامه دکتر سیمین ناصری استاد دانشگاه تهران و رییس پژوهشکده بهداشت و محیط زیست در خصوص آمار و ارقام مبتنی بر تغییر رفتار شهروندان بعد از با شیوع ویروس کووید 19 در مقایسه با قبل از آن و همچنین تاثیر مستقیم این ویروس مصرف آب و میزان آب در دسترس، گفت: با توجه به جمعیت 9 میلیون نفری کلانشهر تهران بعنوان پایتخت ایران و جمعیت 14 میلیون نفری استان تهران (شهرتهران به همراه شهرها و روستاهای اطراف)، آمار دسترسی به آب شهری در شرایط معمول در شهر تهران 99.89 درصد و در روستاهای آن 93.73 درصد است.
وی افزود: در شرایط اپیدمی کووید 19 به دلیل لزوم رعایت مسائل بهداشتی به خصوص افزایش تعداد دفعات شستشوی دست ها، میزان مصرف آب در کشور ایران حدود 12.7درصد افزایش یافته که این رقم برای شهر تهران 5 درصد است.
ناصری همچنین یادآور شد: در تهران بحث مشکل دسترسی به آب مطرح نیست بلکه معضل اصلی مدیریت منابع آب است که در این مدت سعی شده به صورت علمی و مطلوبی این امر صورت بگیرد.
رییس پژوهشکده بهداشت و محیط زیست در خصوص نحوه نظارت بر بحران جهانی آب در شرایط کنونی گفت: در زمینه کیفیت آب و فاضلاب موارد و پارامترهای متعددی وجود دارد که هر کشوری می¬بایست برنامه و استراتژی ویژه¬ای برای کنترل این پارامترها داشته باشد، که آموزش در این میان نقش بسیار موثری دارد. همچنین باید ضمن تخصیص اعتبارات مناسب به مباحث مدیریت منابع آبی و ارتقای سیستم های تصفیه، گزارشات مدون ارزیابی از شرایط، توسط نهادهای حاکمیتی (دولت و مجلس) تدوین و ارائه شود.
بنا بر این گزارش، وبینار بین المللی "پیامدهای کووید 19 بر مدیریت آب در ابر شهرها" با حضور چهره های برجسته علمی در زمینه مدیریت آب در شهرها، از شهرهای بزرگ جهان نظیر تهران، پکن، جاکارتا، کراچی، لائوس، شانگهای، ووهان، بمبئی، هوانگژو و شنزن به عنوان اعضای پنل و با مدیریت آقای فدی کومار، رئیس برنامه بین الدولی آب یونسکو توسط این نهاد برگزار شد.

https://zistonline.com/vdcg3z97.ak9wz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما