تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : 82730
رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت: براساس بررسی های انجام شده بزرگترین منطقه مرده دریایی و اقیانوسی در دریای عمان قرار دارد که وسعت آن از کشور اسکاتلند هم بیشتر است.
بزرگترین منطقه مرده جهان در دریای عمان قرار دارد
به گزارش زیست آنلاین، صمد حمزه ئی روز دوشنبه در کارگاه اینترنتی مخاطره های دریایی به مناسبت هشتم ژوئن روز جهانی دریاها و اقیانوس‌هااظهار داشت: از عمق ۴۰ تا ۵۰ متر به پایین دریای عمان مناطقی وجود دارد که موجودات زنده نمی‌توانند در آن زندگی کنند.

وی ادامه داد:  این مناطق هم در حال گسترش هستند که بخشی به تغییرهای آب و هوایی و بخش دیگری به علت شکوفایی جلبکی رخ داده است.

وی اشاره کرد: جلبک ها در این شکوفایی بخش زیادی از اکسیژن آب را مصرف می‌کنند که باعث می شود موجودات اعماق دریا دچار کمبود اکسیژن شوند.

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس اظهار داشت: در نهایت می توان گفت انسان با تاثیری که در افزایش دما داشته در این خصوص تاثیر داشته است.

حمزه ئی بیان داشت: اما در مناطق ساحلی خلیج فارس به دلیل آلودگی‌ها میزان اکسیژن آب کاهش یافته که موجب می‌شود موجودات دریایی نتوانند به حیات خود ادامه دهند.

وی اشاره کرد: این مناطق به صورت لکه ها بروز یافته در حال ازدیاد هستند که دلایل مختلف مانند آلودگی‌های نفتی و فاضلاب شهری و صنعتی، آب‌شیرین کن‌ها و خنک‌کننده های نیروگاه‌ها و غیره دارد.

رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس تاکید کرد: ساحل بندرعباس به علت همین آلودگی ها دچار چند منطقه مرده شده که موجودات ساحلی نمی توانند به راحتی در آن‌ها زندگی کنند.

بارگذاری صنایع و مزارع پرورش میگو در برخی مناطق بیش از توان اکولوژیکی است حمزه ئی در پاسخ به سئوال دیگر ایرنا درباره تاثیر صنایع و مزارع پرورش میگو در ایجاد مناطق مرده ساحلی و دریایی گفت: اگر بخواهیم در مورد سهم و میزان هر کدام از بخش های صنعت و مزارع پرورش میگو در ایجاد مناطق مرده را بیان کنیم به پایش دقیق نیاز داریم،‌البته برآوردهایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: قبل از احداث صنایع و ایجاد مزارع پرورش میگو بایستی توان اکولوژیکی هر منطقه به دقت بررسی و مشخص شود که برآوردهای این مرکز نشان می‌دهد اکنون بارگزاری های انجام شده بیش از توان اکولوژیکی است که آثار آن در آینده مشخص می‌شود.

به گزارش ایرنا، رییس مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس اضافه کرد: تجمع صنایع در یک منطقه آن منطقه را به صورت لکه‌های آلودگی دچار خطر می‌کند که در غرب بندرعباس این مشکل را داریم و امیدواریم توسعه مزارع پرورش میگو در شرق شهر بندرعباس و استان هرمزگان به این مشکل نینجامد.

https://zistonline.com/vdcjyaeo.uqe8tzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما