تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 82720
زیست آنلاین: جنگل های زاگرس شمع های روشن روی کیک بزرگداشت روز محیط زیست در ایران هستند. شمع هایی که قدرت نفس مسئولان محیط زیست کشور به خاموش کردن آنها نمی رسد. مبارکتان باشد آرزو چه کرده اید که این شمع خاموش نمی شود؟ حالا که شما زورتان بخوانید اراده تان به خاموش کردن جنگل های زاگرس نمی رسد. پس بگذارید مردم دور این آتش هلهله کنند هلهله ای غمگنانه ،تا صدائی که به گوشهای بی اراده شما نرسیده است، شاید به گوش جهان برسد. امروز روز جهانی محیط زیست است . موضوع انتخابی این روز در سال 2020 "زمان طبیعت" است.
بیایید دور آتش جنگل های زاگرس هلهله کنیم
غذاهایی که می خوریم ، هوایی که تنفس می کنیم ، آبی که می نوشیم و آب و هوا که باعث می شود سیاره ما قابل سکونت باشد همه از طبیعت سرچشمه می گیرند.

با این حال ، این زمان های استثنایی است که طبیعت برای ما پیامی ارسال می کند:

برای مراقبت از خود باید از طبیعت مراقبت کنیم.

وقت بیدار شدن است برای توجه برای بلند کردن صدای ما

زمان آن رسیده که برای مردم و در حفظ سیاره، بهتر پیشرفت کنیم.

این روز جهانی محیط  زیست، زمان طبیعت است.[1]

با آتش سوزی گسترده در زاگرس بی شک  امسال برای ما روز محیط زیست ، روزی استثنائی است. استثنائی از آن رو که نیروئی نداریم برای مهار آتش سوزی،هیچگونه زیرساخت کارآمدی نداریم برای این حوادث، نه مالی ، نه تجهیزاتی و نه مدیریتی . زیر ساخت مدیریتی نا کارآمد سازمان محیط زیست نیز این روزها فرصت خوبی یافته است که باردیگر (همانند همه بارهای پیش) خود را چو روباه شل در گوشه ای انداخته منفعل بنشیند و منتظر باشد تا  آتش سوزی به لطف طبیعت،مردم،سایر ارگانها ویا به لطف خداوند متعال تمام شود و بعد مویه کند تا دل همه برای مظلومیت او بسوزد و شاید بتواند از این همه نمد آسیب های محیط زیستی در کشور برای خود کلاه افزایش بودجه بسازد. و خود نیز جزو گروه عزاداران این عزا را به دیگران تسلیت بگوید.

امسال قرار بود تا براساس آنچه که در کنفرانس سران پانزدهم در کپنهاگ در سال 2009تصمیم گیری شده بود، کنوانسیون تنوع زیستی برگزار گردد که به سبب همه گیری کرونا به سال 2021 موکول شد. خوب است تا توریستهای سازمان محیط زیست سال دیگر با تتمه آن 750 میلیارد بودجه سازمان، فیلم های زاگرس شعله ور را با خود به این کنفرانس ببرند تا به همه نشان دهند که چگونه نشستند دست روی دست گذاشتند تا تنوع زیستی زاگرس در آتش بسوزد.خوب است چند حیوان کباب شده روی ذغال های بلوط زاگرس را تاکسیدرمی کنند و با خود ببرند. و خاکستر گونه هایی که در معرض انقراض قرار گرفته است تا دنیا هم ببیند نتیجه این جنگل سوزی را. در این جشن و بزرگداشت باید  به مسئولین سازمان جنگلها و مراتع را نیز وقتی داد تا بیایند و مثل همیشه بعد از هر فاجعه آمارهای دقیق خسارت را بگویند و نمک برزخمهای سوختگی ناشی از آتش سوزی جنگل های زاگرس بپاشند و خود را از همه مسئولیتشان تبرئه کنند.

روز بزرگداشت محیط زیست در جهان است، بیایید هلهله کنیم در دور آتش های جنگل های زاگرس تا شاید صدای مارا کسی بشنود برای آنکه دیگر آتش سوزی چیزی عادی برای محیط زیست کشور ما نباشد. تا همه این بی مسئولیتی نشود کمبود بودجه برای اینکه بدیهی باشد عدم فعالیت برای مهار آتش سوزی و تا اینکه در یابند موضوع امسال روز جهانی محیط زیست"زمان طبیعت" است و بدانند طبیعت با تأمین زیرساختهای اساسی زندگی روی زمین،از توسعه انسانی پشتیبانی میکند.بیایید هلهله کنیم. هلهله ای غمگنانه.

 

[1] این متنی است که سایت روزجهانی محیط زیست به مناسبت این روز منتشر کرده است 

https://zistonline.com/vdciuyav.t1arr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما