تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : 82718
چگونه یک اقدام احتیاط‌آمیز به مثابه شاخصی برای تفاوت‌های عقیدتی ما به تغییرات اقلیمی ربط پیدا می‌کند.
استفاده یا عدم استفاده از ماسک: سمبولیسم تاثیرگذار پشت یک انتخاب ساده
به گزارش زیست آنلاین، مواضع مخالف بسیاری از لیبرال‌ها و محافظه‌کاران امریکایی نسبت به استفاده از ماسک‌ (آنچنان که مخالفت‌شان با پذیرش تغییرات اقلیمی) ماسک‌‌های پیشگیری از کروناویروس را به آخرین سمبل جنگ‌های فرهنگی تبدیل کرده است. 

از یک سو، ماسک‌ها نوعی توهین به آزادی تلقی شده و نشانگر واکنشی افراطی از سوی دولت‌های ایالتی و کارشناسان بهداشت عمومی به پندمیک کروناویروس است که توسط نخبگان برج‌‌عاج‌نشین تشویق می‌شود. آنچنان که بازدید بدون ماسک دونالد ترامپ از یک کارخانه‌ی تولید ماسک در ایالت آریزونا و عیادت بدون ماسک معاون ترامپ، مایک پنس، رئیس کارگروه مقابله با ویروس کرونا از یک بیمار مبتلا به کرونا در آوریل گذشته، انکار شدید بحران تغییر اقلیم از سوی دولتمردان این کشور را تداعی می‌کند.

از سوی دیگر بسیاری از افرادی که از ماسک استفاده می‌کنند، حضور افراد بدون ماسک در اماکن عمومی را نوعی تعرّض(به حقوق اجتماعی)، عملی غیربهداشتی و توهینی به تلاش‌های صورت‌گرفته برای پایین آوردن منحنی موارد ابتلا به Covid-19 در امریکا می‌دانند. برای بعضی از افرادی که ماسک می‌پوشند نیز این کار به منزله‌ی حمایت از تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌ی متکی به علم است.

این باورهای گوناگون، میل به تبعیت از خط‌مشی‌های حزبی داشته و بازتابی از تفاوت دیدگاه‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها در مقابل تغییرات اقلیمی هستند. ارتباطی که در نظرسنجی‌ها و پژوهش‌های حوزه‌ی علوم اجتماعی در خصوص سیاست و پویایی قدرت در جامعه آشکار شده است.

رسانه‌ی بی‌طرف دیجیتال یک شرکت پژوهشی با نام Morning Consult، اخیراً بر این ارتباط در داده‌های نظرسنجی‌ای که ارتباط بین اقدامات مربوط به ایمنی در مقابل COVID-19 در بزرگسالان را با دیدگاه‌های آن‌ها نسبت به تغییرات اقلیمی را مورد آزمون قرار داده، تأکید کرده است. پاسخ‌دهندگانِ نگران تغییرات اقلیمی کسانی بودند که به صراحت اذعان داشتند «نگران تغییرات اقلیمی هستند» و «نقش انسان در به‌وجود آمدن این پدیده را به رسمیت می‌شناسند»، در حالی‌که افراد بی‌تفاوت نسبت به تغییرات اقلیمی، کسانی بودند که خاطرنشان کردند درمورد تغییرات اقلیمی «چندان یا اصلاً نگران نیستند».

بر اساس این نظرسنجی بر اساس پاسخ‌های 2200 فرد بالغ در اواسط ماه آوریل، مشخص شد که 54 درصد از افرادِ نگران تغییرات اقلیمی گفته‌اند که «همیشه» در اماکن عمومی از ماسک استفاده می‌کنند، در حالی که تنها 30درصد از افراد فاقد دغدغه‌ی اقلیمی گفتند که این گونه عمل می‌کنند- یک اختلاف 24 تایی، در یک نظرسنجی با حاشیه خطای 2.

این نتایج همچنین با اصراری که ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان نسبت به بازگشایی مجدد [اماکن عمومی] نشان داده‌اند، گویای یک واکنش حزبی به احساس مسئولیت درمقابل محدودیت‌های COVID19 است. 27 درصد از جمهوری‌خواهان گفته‌اند که از همین امروز آماده‌ی بیرون رفتن برای غذا خوردن یا گذران تعطیلات هستند، در حالی‌که تنها 10 درصد از دموکرات‌ها برای انجام چنین کارهایی احساس راحتی می‌کنند.

شکست همدلی؟ نظرسنجی جدیدی توسط مرکز تحقیقات روابط عمومی مرکز AP-NORC، عمق این شکاف سیاسی را بیشتر نشان می‌دهد. در مقایسه با 59درصد ار جمهوری‌خواهان، حدود 76 درصد دموکرات‌ها در نظرسنجی گفته‌اند که هنگام ترک منزل از ماسک استفاده می‌کنند. این نظرسنجی یادآور می‌شود که این کنتراست در میان اطلاعات جمعیت‌شناختی جمعیتِ‌ متمایل به دموکرات‌ها نیز به روشنی قابل مشاهده است. به طور مثال، در میان افراد دارای مدارک دانشگاهی، 78درصد گفتند که از ماسک استفاده می‌کنند در مقایسه با 63 درصد از افراد فاقد مدرک دانشگاهی. 83درصد از امریکایی‌های افریقایی‌تبار گفتند که به احتمال زیاد از ماسک استفاده می‌کنند، در حالی که 64درصد از سفیدپوستان و 67 درصد از امریکایی‌های اسپانیولی‌تبار پاسخ مشابهی داشتند.

آرون مک‌کرایت، رئیس گروه جامعه‎شناسی دانشگاه ایالت میشیگان و مقام مرتبط با برنامه‌ی علوم محیط‌ زیست و سیاست این مؤسسه آموزشی، گفت که در ذهن او شباهت‌هایی بین موضع‌گیری‌ها نسبت به تغییرات اقلیمی و کروناویروس بوده است. مک‌کرایت گفت: "وقتی صحبت از Covid-19 و تغییرات اقلیمی است، موازی‌های اعتراضی وجود دارد."

او گفت: "نادیده گرفتن این امر ‌که چگونه بخش قابل توجهی از معترضان در پایتخت میشیگان، سفیدپوست، مرد و از نظر سیاسی محافظه‌کار هستند و روندهایی را که او در مقاله‌ی خود در سال 2011 با عنوان «انکار تغییرات اقلیمی در میان مردان سفیدپوست محافظه‌کار در ایالات متحده» ردیابی کرده است، تکرار می‌کنند، کار دشواریست.

مک‌کرایت در آن مقاله، اصطلاح «اثر محافظه‌کارانه‌ی مردان سفیدپوست» را در مورد انکار تغییرات اقلیمی را برای اولین بار به کار برد. او دریافت که مردان سفیدپوست محافظه‌کار، چهاربرابر بیشتر از زنان یا غیرسفیدپوستان احتمال دارد که هیچ‌گونه نگرانی درمورد گرمایش جهانی نداشته باشند و حدود 7برابر بیشتر احتمال دارد که بگویند آثار پیش‌بینی‌شده‌ی گرمایش جهانی هرگز رخ نخواهند داد. زنان و غیرسفیدپوستان در این مطالعه آستانه‌ی تحمل پایین‌تری را در مقابل ریسک نشان دادند، احتمالاً به این خاطر که آن‌ها کنترل کمتری بر موسسات اقتصادی و سیاسی دارند.

مک‌کرایت گفت: "مادامی‌که کرونا به شکل غیرمتوازنی بر افراد رنگین ‌پوست اثر می‌گذارد، مردم سایر بخش‌های ایالت مثل آن‌ها (معترضان)، کمتر نگران آن هستند. در تحقیقات عقیدتی که در ماه مارس توسط بنیاد خانواده کایزر انجام شده نیز، برداشت‌ها درباره کروناویروس به نژاد و جنسیت مرتبط است. به عنوان مثال، زنان به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از مردان نگران این بودند که خود یا یک شخص خانواده‌هایشان بیمار شوند. درصد بالاتری از زنان نسبت به مردان نیز از اقدامات احتیاط آمیز، مانند لغو برنامه برای حضور در یک گردهمایی بزرگ و پوشاندن چهره خبر داده‌اند.

در میان غیر سفیدپوستان نیز در نظرسنجی کایزر، 64 درصد اظهار داشتند که در مورد آلوده بودن خودشان به Covid-19 یا دیدن شخصی مبتلا در خانواده "بسیار نگران" یا "کمی نگران" هستند، در حالی‌که 47درصد از سفیدپوستان چنین پاسخی دادند.

منبع: ساحت زیست

برگردان: زهرا انوشه

https://zistonline.com/vdcfcedc.w6d0yagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما