تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 82702
از ۱۷.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی بادی و خورشیدی که قرار است تا پنج سال آینده توسط غولهای نفتی جهان انجام شود، حدود ۱۰ میلیارد دلار معادل ۵۷ درصد توسط یک شرکت انجام می‌شود.
آشنایی با تنها غول نفتی طرفدار واقعی انرژی پاک
 به گزارش زیست آنلاین، یافته های بررسی شرکت تحقیقاتی "ریستاد انرژی" نشان داد که شرکت اکوئینور به تنهایی سهم عمده ای در سرمایه گذاری در پروژه های انرژی بادی و خورشیدی دارد.

غول انرژی دولتی "اکوئینور نروژ" در سه سال آینده ۶.۵ میلیارد دلار برای ساخت پروژه‌های انرژی بادی فراساحلی هزینه خواهد کرد و انتظار نمی رود این سرمایه‌گذاری برنامه ریزی شده تحت تاثیر نوسان قیمت نفت یا کاهش هزینه سرمایه بر اثر بحران شیوع ویروس کرونا قرار گیرد.

اگر اکوئینور از دورنمای سرمایه گذاری در پروژه های انرژی بادی و خورشیدی کنار گذاشته شود، سرمایه گذاری‌های غولهای نفت و گاز در این زمینه وضعیت بسیار متفاوتی پیدا می کند و روند کاهشی در سه سال آینده را نشان می‌دهد. این کاهش در هیچ کدام از برنامه های اخیر کاهش هزینه سرمایه که از سوی غولهای انرژی اعلام شده، لحاظ نشده است.

به گفته تحلیلگران "ریستاد انرژی"، شعارهایی مانند "استراتژیهای سبز انعطاف پذیر" یا "کسب و کار مثل همیشه" دیگر وزنی ندارد و تنها استثنا در این میان، شرکت اکوئینور است و تا اواخر دهه جاری افزایش هزینه در پروژه های تجدیدپذیر از سوی شرکتهای دیگر مشاهده نمی شود.

پس از شرکت اکوئینور، شرکت پرتغالی GALP که کمتر از یک چهارم از هزینه پروژه های جدیدش را برای ابتکارهای سبز اختصاص داده است، در رتبه دوم قرار می گیرد.

طبق تحلیل ریستاد انرژی، تقریبا همه سرمایه گذاریهای تجدیدپذیر که از سوی شرکتهای نفت و گاز انجام می گیرد، مربوط به ۱۰ غول نفتی است که قرار است در مدت پنج سال آینده مجموعا حدود ۱۷.۵ میلیارد دلار در پروژه های تجدیدپذیر هزینه کنند. البته این رقم در مقایسه با ۱۶۶ میلیارد دلار که پیش بینی شده این شرکتها در همین مدت روی پروژه های جدید نفت و گاز هزینه کنند، بسیار ناچیز است.

به گزارش ایسنا، به استثنای شرکتهای اکوئینور و GALP، سرمایه گذاری سایر غولهای نفتی در پروژه های انرژی بادی و خورشیدی با هزینه سرمایه آنها برای یک میدان نفتی و گازی برابری نمی کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه بحران پاندمی ویروس کرونا، کاهش هزینه سرمایه را ضروری کرده است اما کاهش ۲۰ درصدی هزینه سرمایه در کل مجموعه سرمایه گذاری می تواند به راحتی و بدون کاهش هزینه پروژه های تجدیدپذیر انجام شود.

https://zistonline.com/vdciryav.t1aru2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما