تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : 82698
استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بر پژوهشهای صورت گرفته تغییر دامنه پراکنش گونه‌های جانوری یا همان تخریب و کوچک‌سازی زیستگاههای حیات وحش موجب پدید آمدن برخی بیماریهای نوظهور در میان انسانها شده است.
تغییر اقلیم علت شیوع بیماریهای نوظهور
به گزارش زیست آنلاین، دکتر آزیتا فراشی به پژوهش سال ۲۰۰۳ میلادی پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در همین مورد اشاره و بیان کرد: بر اساس نتایج این پژوهش معتبر علمی "تغییر اقلیم و تخریب زیستگاه علت کوتاهتر شدن فاصله شیوع بیماریهای همه‌گیر از ویروس منتقله از خفاش‌ به انسان" شناخته شده است.  وی افزود: ارتباطات پیچیده‌ای بین ویروس‌ شناسی، تنوع زیستی، تغییرات اقلیم، فقر، ایمنی مواد غذایی و رشد جمعیت وجود دارد.

عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بحران تغییرات اقلیم از زمان برگزاری "کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد" در دستور کار بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته ولی به دنبال شیوع "ویروس کرونا و بروز بیماری کووید ۱۹" بحران تغییر اقلیم بطور ناگهانی از بحثهای عمومی ناپدید شد. 
وی گفت: گزارشهای بسیاری وجود دارد که در آنها "اختلال و تغییر در اکوسیستم‌های طبیعی به عنوان عامل بروز بیماریهای جدید مسری از حیوانات به انسانها" شناخته شده است. 

دکتر فراشی افزود: گرچه هنوز در مورد منشا ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ بحثهای قابل توجهی وجود دارد اما این فرض که کرونا از خفاش سرچشمه گرفته و از طریق گونه‌های دیگر جانوری به انسان منتقل شده، دارای قوت علمی بالایی است.
وی ادامه داد: خفاش بطور طبیعی مخزنی از ویروسهای مختلف نظیر ویروس ابولا (Ebola)، سندروم تنفسی حاد (SARS)، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)، ویروس هندرا (Hendra ) و نیپا (Nipah) است که قابل سرایت به انسانها بوده و باعث عوارض شدید و مرگ و میر در میان جوامع انسانی می‌شوند. 

این زیست‌شناس گفت: خفاش به جز مناطق قطبی و برخی جزایر اقیانوسی در سراسر کره زمین به خصوص مناطق گرمسیری و معتدل زندگی می‌کند. هر چند در مناطق معتدل حضور خفاش‌ به نسبت شایعتر است اما تنوع قابل توجهی از خفاشها در زیستگاههای مختلف وجود دارد.
وی افزود: خفاش‌ در زیستگاههای متنوعی از خشکی‌های سطح زمین نظیر جنگلهای معتدل و گرمسیری، بیابانها و دشتها یافت می‌شود. همچنین خفاش‌ ممکن است در زمانهای مختلف از انواع متفاوتی زیستگاه نیز استفاده کند. به عنوان مثال گونه‌ای از خفاش که در زمستان در یک غار به خواب زمستانی فرو می‌رود ممکن است از شکافهای موجود در حفره درختان جنگلی نیز به عنوان زیستگاه خود در ماههای گرم سال استفاده کند. 

دکتر فراشی ادامه داد: بر همین اساس هم‌اینک خفاشها در پی تغییر اقلیم و تخریب زیستگاههای حیات وحش برای پاسخگوی به نیازهای زیستی دامنه پراکنش خود را تغییر داده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به غارهای کارستی (ساختارهای زمین ریخت شناختی) اشاره کرد که از زیستگاههای زمستانی بسیاری از گونه‌های خفاش‌ به شمار می‌روند.

وی گفت: غارهای کارستی در مقابل تغییر اقلیم بسیار آسیب‌پذیر هستند و با تغییر اقلیم مطلوبیت خود را برای زیست خفاش از دست می‌دهند. تخریب و یا اختلال در زیستگاههای طبیعی باعث می‌شود که خفاش به مناطق دیگر مهاجرت کرده و یا مجبور به حضور در زیستگاههای نیمه‌ طبیعی جدید شود. 

استادیار گروه آموزشی محیط زیست دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد افزود: به همین دلیل خفاش‌ در این زیستگاههای جدید با دیگر گونه‌های جانوری در تعامل قرار می‌گیرد و از این رو خطر انتقال ویروسهای موجود در بدن خفاش به حیوانات اهلی و انسان افزایش می‌یابد. 
وی ادامه داد: این اتفاق با شدت بیشتر در بازارهای تجارت حیات وحش مانند آنچه در منطقه ووهان کشور چین وجود دارد اتفاق می‌افتد، در حالی که خفاشها، پنگوئنها و حیوانات دیگر که به انتقال ویروس کرونا معروف هستند در این بازارها خرید و فروش می‌شوند. این بازارها  فرصت مناسبی فراهم می‌آورند تا ویروسهای موجود در گونه‌های وحشی میزبان، حدواسط خود برای انتقال به انسان را پیدا کنند.
 

دکتر فراشی گفت: بر همین اساس انتظار می‌رود در صورت متوقف نشدن خرید و فروش حیوانات وحشی و همچنین تداوم تخریب زیستگاههای جانوری شاهد ظهور ویروسهای جدید با منشا حیوانی در میان انسانها باشیم که با سرعت انتقال بالا و بی‌سابقه‌ای به انسان سرایت می‌کنند. 

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۱۴۶ هزار و ۶۶۸ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان هفت هزار و ۶۷۷ را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۱۱۴ هزار و ۹۳۱ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.  

به گزارش ایرنا، "پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان پنج میلیون و ۹۰۹ هزار و سه نفر را بیمار کرده و جان ۳۶۲ هزار ۸۱ نفر را در ۲۱۲ کشور گرفته است. دو میلیون و ۵۸۱ هزار و ۹۵۱ نفر از افراد مبتلا به کرونا در سطح جهان  تاکنون درمان شده‌اند. 

 
 
 

https://zistonline.com/vdcc4eq4.2bqio8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما