تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : 82640
زیست آنلاین: صفحات خورشیدی، مانند انسان در هنگام گرم شدن به خوبی کار نمی کنند. اکنون، محققان راهی پیدا کرده اند که آنها که به آن ها اجازه می دهد با عرق کردن خودشان را خنک کنند و توان مصرفی خود را افزایش دهند.
روشی جدید برای خنک کردن پنل های خورشیدی
به گزارش زیست آنلاین، صفحات خورشیدی، مانند انسان در هنگام گرم شدن به خوبی کار نمی کنند. اکنون، محققان راهی پیدا کرده اند که آنها که به آن ها اجازه می دهد با عرق کردن خودشان را خنک کنند و توان مصرفی خود را افزایش دهند. این روش، یک راه ساده و مؤثر برای ارتقاء صفحات خورشیدی برای افزایش راندمان است.

امروزه بیش از 600 گیگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی در سراسر جهان وجود دارد که 3 درصد از تقاضای جهانی برق را تأمین می کند. پیش بینی می شود این ظرفیت طی یک دهه آینده پنج برابر شود.

بیشتر این پنل ها از سیلیکون برای تبدیل نور خورشید به برق استفاده می کنند. اما سلولهای سیلیکونی معمولی تنها 20 درصد از انرژی خورشیدی را تبدیل می کنند. باقی انرژی به گرما تبدیل شده و می تواند پنل ها را تا 40 درجه سانتیگراد گرم کند و با افزایش دما بیش از 25 درجه سانتیگراد، راندمان پنل ها کاهش می یابد.

در جایی که مهندسان برای هر 0.1 درصد افزایش راندمان تلاش می کنند، حتی ۱ درصد افزایش راندمان سود اقتصادی خواهد داشت. استفاده از آب برای خنک کردن در گذشته نیازمند آب، مخزن، لوله کشی و غیره بود که برای کشورهایی که در مناطق خشک قرار دارند کارایی پایینی داشت. اما امروزه استفاده از موادی که بخار آب موجود در هوای اطراف را جذب کره و به آب تبدیل کند مورد استقبال قرار گرفته است.

یکی از این مواد یک نوع ژل است که بخار آب را جذب کرده و به قطرات آب تبدیل می کند. محققان یک لایه از این ژل به ضخامت 1 سانتیمتر را در زیر سطح یک پانل خورشیدی سیلیکونی قرار دادند. ایده آنها این بود که در طول روز، ژل از روی صفحه خورشیدی گرما را می گیرد تا آبی را که از شب قبل از هوا گرفته بود، تبخیر کند و بخار را از زیر ژل آزاد کند. همانطور که تبخیر عرق از پوست، بدن انسان را خنک می کند، آب تبخیر شده باعث می شود پنل خورشیدی خنک شود.

محققین اعلام کردند که افزایش کارایی با استفاده از این روش قابل توجه است. دمای پنل خورشیدی خنک شده تا 10 درجه سانتی گراد کاهش یافت و میزان تولید برق پنل های خنک شده در یک آزمایش در فضای باز به طور متوسط 15 تا حداکثر 19 درصد افزایش یافته است.

منبع: sciencemag

https://zistonline.com/vdcjymeo.uqe8xzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما