تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 82581
زیست آنلاین: امسال میزان انتشار کربن ناشی از سوخت های فسیلی در صنایع مختلف در جهان می تواند با رکوردی معادل 2.5 میلیارد تن کاهش یابد و این یعنی همه گیری ویروس کرونا بیشترین کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی معادل 5٪ کاهش انتشار را به ثبت رسانده است. براساس اطلاعات گاردین، محدودیت های بی سابقه در تعداد سفر، کار و صنعت به دلیل شیوع ویروس کرونا باعث کاهش مصرف میلیاردها بشکه نفت، تریلیون ها متر مکعب گاز و میلیون ها تن زغال سنگ در سیستم انرژی جهانی شده است.
کاهش 2.5 میلیارد تنی انتشار کربن در سال 2020
به گزارش زیست آنلاین ، این کاهش ها منجر به افتی چشمگیر در مصرف سوخت های فسیلی و درنتیجه ثبت رکورد کاهش انتشار  CO2 در یک سال و همچنین رکودی که در  50 سال گذشته سابقه نداشته خواهد شد.

کارشناسان تغییرات اقلیم انتظار داشتند که در سال 2020 میزان جهانی انتشار کربن ناشی از مصرف سوخت های فسیلی و تولید سیمان نسبت به رقم 36.8 میلیارد تن در سال گذشته افزایش داشته باشد. اما در عوض، انتشار CO2حدود 5 درصد یا 2.5 میلیارد تن به پایین ترین سطح خود در طی یک دهه گذشته کاهش می یابد.

دکتر فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی، در مورد کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای به عنوان یک موفقیت آب و هوایی هشدار داده است. وی گفت: "این سقوط به دلیل سقوط اقتصادی اتفاق می افتد که در آن هزاران نفر معیشت خود را از دست می دهند، نه به عنوان نتیجه تصمیم های درست و سیاست های اقلیمی دولت ها " . "دلیل اینکه همه ما می خواهیم میزان انتشار آلاینده ها کاهش یابد، این است که می خواهیم سیاره ای قابل سکونت تر و انسانهای شادتر و سالم تر داشته باشیم."

تحلیل هایی که در مورد مصرف سوخت های فسیلی توسط موسسه Ristad Energy ، یک شرکت مشاور انرژی نروژی، انجام شده نشان می دهد که انقباض شدید در تولید ناخالص داخلی و توقف ناگهانی پروازها و حمل و نقل جاده ای می تواند تقاضای نفت جهان را با افت بیش از پنج برابر کاهش تقاضا در سال 2008 که ناشی از بحران مالی جهانی بود باعث شود.

تحلیلگران تخمین می زنند که امسال تقاضا برای نفت خام به طور متوسط ​​11 میلیون بشکه در روز یا در کل 4 میلیارد بشکه کاهش یابد . به گفته ریستاد، این به تنهایی باعث انتشار 1.8 میلیارد تن انتشار CO2 می شود که کمکی به بحران جهانی آب و هوا در سال جاری است. همچنین کاهش مصرف برق و صنایع سنگین منجر به کاهش 2.3 درصدی تقاضا برای بنزین و زغال سنگ می شود و انتشار کربن از هر یک از این موارد را به ترتیب 200 میلیون و 500 میلیون تن کم می کند.

اریک هولم ریزو ، مشاور ارشد ریستاد می گوید: "همه گیری ویروس کرونا رویدادی بی سابقه برای بازارهای انرژی است که تأثیر قابل توجهی در کل انتشار کربن در جهان خواهد داشت.

وی ادامه داد: "آخرین بار در حین بحران مالی سال 2008 تا 2009 ، تقاضای نفت  1.3 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. اما Covid-19 می تواند باعث شود که تقاضای نفت بیش از پنج برابر آن زمان شود. "

وی گفت که دلیل عمده افت بی سابقه تقاضای نفت در صنعت حمل و نقل هوایی پدیدار می شود. به طور معمول ، روزانه 99،700 پرواز تجاری انجام می شد اما لغو سفرهای غیر ضروری برای مهار شیوع کرونا به طور متوسط باعث افت ترافیک هوایی به حدود یک چهارم در طول سال می شود.

تردد کمتر خودروها در جاده ها نیز تقاضا برای بنزین و دیزل را به طور متوسط ​​9.4 درصد در سال کاهش می دهد و تقاضای نفت در سال 2020 به طور متوسط ​​2.6 میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

تحلیلگران می گویند، ممکن است استفاده از سوخت های مورد نیاز حمل و نقل در نیمه دوم سال دوباره شروع به بازیابی کند، اما تقاضای کمتر باعث می شود تا رقم های ثبت شده در سال گذشته محقق نشوند.

انتظار می رود تقاضای انرژی در چین، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت در جهان، در ماه آینده یعنی چهار ماه پس از شیوع در استان ووهان، روند احیای مجدد را آغاز کند. با این حال، طبق گفته ریستاد، اما بازگشت سریع به سطح عادی تا اوایل ماه سپتامبر خواهد بود. این می تواند باعث افزایش آهسته تقاضای جهانی انرژی در نیمه دوم سال 2020 شود اما هیچ وقت اعداد و ارقام سال  2019 برای این سال پیش بینی نمی شود.

ریزیو گفت: "سوال واقعی تاثیر طولانی مدت ویروس کرونا است. اگر یاد بگیریم که کار ها را می توان از راه دور هم انجام داد، ممکن است این سوال برای مردم ایجاد شود که: " آیا واقعا ملاقات حضوری افراد ضروری است و به پروازهای طولانی نیاز است؟. سوالاتی مانند این می تواند تغییر رویه ای ایجاد کند که آیا تقاضای نفت و فراورده های نفتی که تا کنون و در سالهای گذشته بوده ، دوباره نیاز خواهد بود؟. "

با این وجود ، بیرول گفت: " اگر دولت پس از کنترل Covid-19  ، تدابیر درستی برای حمایت از انرژی پاک در بسته های جدید محرک اقتصادی خود اتخاذ نکند، این کاهش ها به راحتی در بازگرداندن اقتصاد از بین می رود و همه چیز دوباره به حالت قبل بر خواهد گشت."

وی گفت: "این ارقام مهم و چشمگیر هستند. اما آنها مرا خوشحال نمی کنند. برای من مهمتر از آنچه اتفاق می افتد سال آینده و سال بعد از آن است.           

منبع : theguardian

https://zistonline.com/vdcdfk0j.yt0xj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما