تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : 82542
ورود «ناکس» به تابلوی نمایش شاخص‌های آلایندگی

چرا آلاینده ناکس در تهران طی روزهای کرونایی تغییری نکرده است؟

این روزها تصویری از وضعیت آلاینده نیتروژن دی‌اکسید در شهرهای بزرگ دنیا دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد این آلاینده طی روزهای کرونایی در ۷ شهر بزرگ دنیا به جز تهران نسبت به مدت‌های مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.
چرا آلاینده ناکس در تهران طی روزهای کرونایی تغییری نکرده است؟
به گزارش زیست آنلاین،  طی روزهای اخیر تصویری از وضعیت آلاینده «نیتروژن دی‌اکسید» در شهرهای مختلف جهان از جمله دهلی نو، تهران، لندن، مادرید، لس آنجلس، مسکو، میلان و پراگ منتشر شده است. در این تصویر که متعلق به روزهای اول تا پنجم آوریل ۲۰۲۰ (۱۳ تا ۱۷ فروردین ۹۹) است، نشان داده می‌شود که آلاینده نیتروژن دی‌اکسید در تمام شهرهای ذکر شده به جز تهران به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، شرایط قرنطینه و کاهش تردد در خیابان‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

اما گاز نیتروژن دی‌اکسید چیست و چرا از شدت آن در تهران طی روزهای شیوع بیماری کاسته نشده است؟

حسین شهید زاده -مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در پاسخ به این پرسش به ایسنا می‌گوید: آلاینده ناکس از منابع مختلفی از جمله منابع متحرک، نیروگاه‌ها، مصارف خانگی و تجاری، صنایع، جایگاه‌های سوخت و... تولید می‌شود. این منابع هر کدام سهم متفاوتی در تولید ناکس دارند. برای مثال در شهر تهران ۳۵ درصد آلاینده ناکس توسط منابع متحرک و ۳۲ درصد آن توسط نیروگاه‌ها تولید می‌شود. مصارف خانگی، اداری و تجاری و صنایع نیز هر کدام به ترتیب سهم ۱۴ و ۸ درصدی در تولید این آلاینده دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش که چرا آلاینده نیتروژن دی‌اکسید در تهران در مقایسه با سایر شهرها تفاوتی نسبت به سال گذشته نکرده است، توضیح داد: تصویری که از آلاینده ناکس در شهرهای مختلف جهان منتشر شده مربوط به روزهای ۱۳ تا ۱۷ فروردین ماه است. فراموش نکنیم که در این بازه زمانی تعدادی از کارمندان به محل کار خود بازگشتند علاوه بر آن طرح ترافیک نیز لغو شده و برای قطع زنجیره بیماری، استفاده از خودروی شخصی توصیه شده است بنابراین اصلی‌ترین منبع تولید آلاینده ناکس در پایتخت ما فعال بوده است.

ورود ناکس به تابلوی نمایش شاخص‌های آلایندگی

ورود ناکس به تابلوی نمایش شاخص‌های آلایندگی

شهید زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته کمتر پیش آمده بود که آلاینده ناکس در شهر تهران شاخص اصلی آلودگی هوا باشد، اظهار می‌کند: امسال نحوه محاسبه این آلاینده بر اساس مصوبات جدید وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست تغییراتی کرده و محاسبه آن سختگیرانه‌ تر شده است بنابراین طی سال جدید میزان آلاینده ناکس در شهر تهران به عنوان یکی از شاخص‌های آلایندگی نمایش داده خواهد شد.

به گفته وی ما از ابتدای سال تاکنون در پایتخت ۱۴ روز هوای پاک و ۱۵ روز هوای قابل قبول داشته ایم و در این بازه زمانی هیچ روزی به دلیل افزایش آلاینده ناکس هوا در شرایط نامطلوب قرار نگرفته است اما در برخی روزها باوجود هوای مطلوب، آلاینده ناکس تبدیل به آلاینده غالب و شاخص شده و شاخص آن حتی از ذرات معلق بیشتر بوده است.

به گزارش ایسنا، گاز «نیتروژن دی‌اکسید» می‌تواند سبب ایجاد مشکلات جدی تنفسی و التهاب چشم در انسان شود. اختلال در بویایی، خستگی، تحریک گلو، ناراحتی‌های اعصاب و افزایش برونشیت حاد از دیگر اثرات قرارگیری در معرض گاز نیتروژن دی‌اکسید است.

https://zistonline.com/vdcaumna.49nuy15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما