تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۰
کد مطلب : 82490
زیست آنلاین: اگر توجه جدی به بحران تغییر اقلیم به طور رسمی تاریخی 26 ساله دارد اما کرونا توانسته است با تاریخی کمتر از 3 ماه توجه بیشتری را به خود جلب کند. اما جغرافیائی که این هردو دارند کل جهان را در برگرفته است. یکی با آثاری که هرجا رسیده است ترس و مرگ و اضطراب آفریده است و دیگری در مناطقی از جهان اینگونه بوده و در دیگر نقاط جهان حتی آسایش و آبادانی را به همراه داشته است. اما این همه تفاوت این دو پدیده نیست که سبب توجه بیشتر به کرونا شده است. صاحب نظران ازدیدگاه های مختلف به تفاوتها و شباهتهای این دو پدیده پرداخته اند.
به گزارش زیست آنلاین، توحید نودل از صاحبنظران حوزه انرژی و محیط زیست در پاسخ به این سوال که چرا بحران تغییر آب و هوایی به اندازه کرونا جدی گرفته نشده است، گفت: آثار تغییر اقلیم تدریجی بوده و ابعاد اصلی آن درسالهای آتی مشاهده خواهد شد در حالیکه بحران کرونا خیلی سریع فراگیر شده و درعرض چند ماه زندگی اکثر مردم جهان را تحت تاثیر قرار داد. به همین دلیل هم مردم و هم سیاست مداران مجبور به اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات کنترلی سریع در موضوع بحران کرونا شده اند.

آثار بحران کرونا برای همه مردم و سیاست مداران کاملا ملموس و واضح و به سادگی قابل فهم است. اما این سادگی فهم موضوع و آثار مورد انتظار در بحران تغییر اقلیم (برای مردم عادی و تصمیم گیران) وجود ندارد که البته بخش زیادی از آن نتیجه شبهه افکنی عمدی گروه هایی است که منافع‌شان با اقداماتی که در زمینه مبارزه با تغییر اقلیم صورت می گیرد به خطر می افتد.

موقعیت جغرافیایی در بحران کرونا نقش چندانی ندارد و بیشتر مناطق و کشورها و ملت های جهان را درگیر کرده یا خواهد کرد ولی نوع و شدت آثار بحران تغییر اقلیم تا حدود زیادی به موقعیت جغرافیایی کشورها بستگی دارد.

با وجود اینکه بحران کرونا اکثر کشورهای جهان را درگیر کرده ولی دولت ها می توانند با تصمیمات و اقدامات کنترلی و بدون در نظر گرفتن اقدامات سایر کشورها بحران را در کشور خود کنترل کنند و البته مسئولیت کامل موضوع در هر کشور هم با دولت مربوطه است، در حالیکه در بحران گرمایش جهانی و تغییر اقلیم به دلیل بعد جهانی موضوع (فرقی نمی کند انتشار یا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کدام نقطه از جهان صورت گیرد)، چانه زنی برای تقبل مسئولیت کمتر جزئی از سیاست اکثر کشورها در مذاکرات بین المللی بوده و در بسیاری از موارد، این مذاکرات را به بن بست کشانده است. در بحران تغییر اقلیم خیلی از کشورها به امید اقدامات کنترلی سایر کشورها نشسته اند.

بحران آب و هوا وخیم تر از بحران کرونا مجید شفیع پوراستاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درمورد اینکه چرا بحرانی مثل بحران تغییرات آب و هوا به اندازه بحران کرونا جدی گرفته نمی شود، گفت: عملا سنگ بنای تغییرات اقلیم با انقلاب صنعتی حدود نیمه قرن نوزدهم آغاز شد که بتدریج درطی 170 سال گذشته اثراتش را نشان داده و زمان بیشتری داشته است تا مردمان جهان با آن سازگاری ذهنی پیدا کنند.

البته این عوارض و صدمات به جایی رسیده که توان سازگاری بومی و انسانی را به حداقل رسانده ، بطوریکه نزدیک به دو دهه است که اذهان عمومی در جهان به شدت درگیر شده و لازم است که اقداماتی جهت کاهش انتشار انواع گازهای گلخانه ای و هچنین سازگاری با تبعات و عوارض مخرب آن انجام شود.

با توجه به اینکه درطی 170 سال گذشته  نسلها تغییر کرده اند وذهنیت افراد مسئول هم متعاقبا تغییر کرده است شاید سابقه فکری هر کدام از تصمیم گیران و یا حتی شهروندان معمولی به حدود 30 یا 40 سال قبل بر می گردد و چناچه اگر ما بخواهیم با بازه زمانی بسیار طولانی تر موضوع را مورد تحلیل علمی قرار دهیم  می بینیم که اثرات سوء و تخریب بحران تغییرات آب و هوا  کمتر از بروز بیماری و ویروسی چون کرونا نیست.

باید برای بقا و تداوم حیات انسان روی کره زمین تا قبل از پایان قرن 21  یعنی حدود 80 سال دیگراقدامات بسیار جدی درمقابله با بحران تغییرآب و هوا صورت بگیرد. بنابراین تفاوت اصلی بحران آب و هوا با ویروسی به اسم کرونا وجود دارد این است که کرونا دربازه زمانی بسیار فشرده ای بالاترین خسارات و تلفات را بوجود میاورد و اگر بخواهد مقایسه ای صورت بگیرد خسارات و تلفاتی که بحران آب و هوایی درجهان بوجود آورده و خواهد آورد شدت بیشتری پیدا می کند که حتی بحرانی وخیم تر از بحران ویروس کرونا را به همراه خواهد داشت 

 

https://zistonline.com/vdccx0q4.2bqio8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما