تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : 82479
در طرح جدید ستاد توسعه زیست فناوری قرار است به مدت ۵ سال پروژه جایگزینی کودهای زیستی با کودهای شیمیایی اجرایی شود.
کودهای زیستی جایگزین کودهای شیمیایی خواهند شد
به گزارش زیست آنلاین، بخش زیادی از خاک از زمان اشتغال انسان به کشاورزی از دست رفته است و به منظور بازگرداندن این سرمایه ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به حمایت از بسته پیشنهادی تولید کودهای زیستی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان‌ کرد.

بر این اساس افزایش تولید محصولات کشاورزی با کمترین میزان آلایندگی‌های زیست‌محیطی و کاهش فرسایش محیط زیست از ویژگی‌های این بسته پیشنهادی تولید کودهای زیستی است که در ستاد توسعه زیست‌فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام معاونت علمی، در این بسته پیشنهادی قرار است، طی ۵ سال موضوع جایگزینی کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی با ارائه تسهیلات ۱۸۰ میلیارد تومانی اجرایی شود. این کار به کاهش ارزبری ۱۶۰ میلیارد تومانی منجر خواهد شد.

کودهای زیستی کود بیولوژیک به مواد حاصل‌خیزکننده‌ای گفته می‌شود که دارای تعداد کافی از یک یا چند گونه از میکروارگانیسم‌های سودمند خاکزی هستند. کودهای زیستی، ریزاندامگان‌هایی (میکروارگانیسم‌هایی) هستند که قادرند عناصر غذایی خاک را در یک فرایند زیستی تبدیل به مواد مغذی همچون ویتامینها و دیگر مواد معدنی کرده و به ریشه گیاه برساند. مصرف کودهای زیستی کم هزینه تر هستند و در اکوسیستم آلودگی به وجود نمی‌آورد. کودهای زیستی مواد نگه‌دارندهٔ میکروارگانیزم‌های سودمند خاک می‌باشند.

هدف
هدف از مصرف کودهای زیستی، تقویت حاصل‌خیزی و باروری خاک، و تأمین نیازهای غذایی سالم و غنی تر، برداشت بیشتر بدور از آلوده سازی زیست بوم است. افزایش محصول از نظر کمی وکیفی بدون اسیب رساندن به اکوسیستم مزرعه. چرا از فراورده‌های زیستی استفاده می‌کنیم؟ خوراک زیستی به خورراکهایی گفته می‌شود که بدون استفاده از کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌های مصنوعی و دگرگونی‌های ژنتیک تولید شده باشند. نیاز به غذای زیستی (غذای عاری از ترکیبات شیمیایی و فرایند شده بدون افزودنی‌ها) فاقد سموم دفع آفات به سرعت رو به افزایش است. این سموم برای کشتن ارگانیسم‌ها طراحی می‌شوند و بنابراین یک خطر جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شود. طبق اعلام انستیتوی ملی سرطان ۳۰ درصد حشره‌کش‌ها، ۶۰ درصد علف‌کش‌ها و ۹۰ درصد قارچ‌ها سرطان‌زا هستند. و این تنها یکی از اثرات جانبی منفی است. این مواد شیمیایی می‌توانند به سیستم عصبی و هورمونی آسیب برسانند. کودکان بیش از بزرگسالان در برابر سموم کشاورزی آسیب‌پذیرند. در واقع آن‌ها نسبت به اندام کوچکشان در معرض درصد بالاتری از این مواد قرار دارند.

 

https://zistonline.com/vdcjhxeo.uqe8azsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما