تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : 82465
زیست آنلاین:در طی یک قرن گذشته، مصرف جهانی آب شش برابر شده است. این رشد با افزایش جمعیت، توسعه اقتصادی و مصرف گرایی وحشتناک انسان، تقریباً 1٪ در سال ادامه دارد. از سال 1960 تا 2000 آب های زیرزمینی دو برابر کاهش داشته است. برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند 40٪ از جهان تا سال 2030 با کسری آب روبرو خواهند شد.
به گزارش زیست آنلاین،  براساس آخرین گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد، تغییرات آب و هوایی منابع آب جهان را به چالش کشیده و در نهایت همه جنبه های زندگی بشر را تهدید می کند. بیشتر نیازهای بشر به آب بستگی دارد، بنابراین تولید انرژی، توسعه صنعتی، امنیت غذایی، بهداشت انسان و حیوان و مسکن نیز در برابر تأثیرات تغییرات اقلیمی آسیب پذیر هستند.

در این گزارش آمده است که با ایجاد تغییرات آب و هوا، افزایش سیل، خشکسالی و سایر مشکلات مرتبط با آب، قابلیت اطمینان به منابع آب موجود کاهش می یابد. بر اساس اطلاعات موجود در مورد وضعیت اقیانوس ها، یخچال های قطبی و بحران آب و هوا، مناطقی که از منابع نا کافی آب برخوردارند با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند و مکان هایی که تاکنون تحت تأثیر قرار نگرفته اند، نیز احساس خطر خواهند کرد.

در طی یک قرن گذشته، مصرف جهانی آب شش برابر شده است. این رشد با افزایش جمعیت، توسعه اقتصادی و مصرف گرایی وحشتناک انسان، تقریباً 1٪ در سال ادامه دارد.

مقدار ذخایر آب در سفره های آب زیرزمینی درسال۲۰۰۰ نصف مقدار آن در سال ۱۹۶۰ است. برخی از کارشناسان پیش بینی می کنند 40٪ از جهان تا سال 2030 با کسری آب روبرو خواهند شد.

گیلبرت اف. هونگبو، رئیس کمیته آب سازمان ملل گفت: "اگر در مورد محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر 2 درجه سانتیگراد و دستیابی به اهداف توسعه پایدار جدی هستیم، باید سریعتر عمل کنیم."

وی گفت: "راه حل هایی برای مدیریت آب و آب و هوا به صورت هماهنگ تر وجود دارد و هر بخش از جامعه باید نقش خود را ایفا کند و به راحتی نمی توانیم صبر کنیم. "

گزارش سازمان ملل اذعان می کند که در حالی که مسئله آب برای بیشتر کشورها مهم عنوان می شود، در مورد تطبیق سیاست های حفاظت از این منابع تعداد معدودی برنامه های ویژه ای دارند.

این گزارش حاکی از آنست که صندوق های تغییر اقلیم و محیط زیست باید برای کاهش مشکلات آب بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. این اقدامات برای کاهش آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوایی شامل موارد اجتماعی، طبیعی ، تکنولوژیکی و فنی است که مهمترین آن اقداماتی است که انسان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای باید انجام دهد .

تأسیسات تصفیه فاضلاب میزان زیادی گازهای گلخانه ای را تولید می کنند. تاکنون برخی از کشورها مانند پرو، مکزیک، تایلند و اردن برای اجرای فرایند تصفیه پساب ها از متان موجود در فاضلاب به عنوان بیوگاز استفاده کرده اند. همچنین در گزارش سازمان ملل، ازحفاظت از تالاب ها، تکنیک های حفاظت از کشاورزی، استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده برای صنعت و کشاورزی به عنوان اقدامات مدیریت آب مطرح شده است.

لینک گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل در سال 2020 : https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000372985.locale=en

منبع:inhabitat

https://zistonline.com/vdcene8v.jh8wpi9bbj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما