تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : 82451
پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان یک پروژه بین‌المللی است که با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت مشترک از سوی صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی می‌شود و در گام نخست دو ساختمان دولتی بزرگ داوطلب اجرای روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی شدند و بررسی‌ها حاکی از کاهش قابل توجه مصرف انرژی در آنها شده است.
اجرای پروژه بین‌ المللی برای سبز کردن ساختمان‌ ها/رتبه اول ایران در سوزاندن انرژی
به گزارش زیست آنلاین، پروژه اصلاح قوانین بازار؛ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان طرحی است که با هدف افزایش کارایی انرژی ساختمان‌های مسکونی و تجاری-اداری، با همکاری مشترک صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF)، برنامه عمران سازمان ملل متحد و ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط ‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی شروع به کار کرد.

در این پروژه، سه رویکرد بررسی و بازبینی اسناد سیاستی، قوانین و استانداردهای کارایی انرژی و محیط زیست در کنار برچسب انرژی ساختمان با هدف طراحی برنامه راهبردی و عملیاتی بین­ بخشی و اجرای آن، اجرای پروژه‌های پایلوت کارایی انرژی و محیط زیست در ساختمان‌های نمونه و اجرای فرایند ارزیابی و صحت‌سنجی و ایجاد تحول ساختار بازار انرژی در بخش ساختمان با آموزش حرفه‌ای تمام ذینفعان زنجیره ارزش کارایی انرژی و محیط‌زیست در کنار تهیه مشوق‌ها و جریمه‌ها در جهت توسعه طرح‌های پیشنهادی فرایند تامین مالی به صورت همزمان پیگیری می‌شود.

تامین مالی اجرای این طرح از محل تسهیلات جهانی محیط زیست به مبلغ چهار میلیون دلار آمریکا و تامین مالی مشترک از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مبلغ ۲۸ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۷۶۰ دلار آمریکا تعیین شده است، ضمن آنکه از سوی برنامه عمران ملل متحد مبلغ ۱۲۵ هزار دلار آمریکا برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

اعضای کمیته راهبری و ذی‌نفعان کلیدی این پروژه بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان ملل (UNDP) و صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست است.

یکی از اهداف پروژه بین‌المللی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، اجرای راهکارهای بهینه‌سازی انرژی به صورت پایلوت در ساختمان‌های عمومی منتخب شهر تهران است.

در این راستا، اجرای کامل راهکارهای بهینه سازی انرژی در دو ساختمان پایلوت از ۲۲ ساختمان بسته اول پایلوت‌ها انجام شد.

ساختمان اول؛ وزارت تعاون اولین ساختمان، ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در آن با انجام ممیزی انرژی به روش درجه سرمایه‌گذاری، راهکارهای مناسب برای بهینه‌سازی مصرف انرژی از قبیل نصب سامانه کنترل هوشمند موتورخانه گرمایشی، سامانه پایش آنلاین سیستم گرمایشی، سامانه کنترل هوشمند پمپ‌های سیرکوله ساختمان شامل تابلوی برق، پنل کنترلی HMI با قابلیت اتصال به شبکه برای سه پمپ مربوط به فن‌کوئل‌ها، درایو کنترل الکتروموتور پمپ‌های فن‌کوئل‌ها، سامانه کنترل هوشمند فن‌کوئل‌ها، بازرسی و شناسایی گلوگاه‌ها و تعمیر و نگهداری سیستم گرمایشی در طول پروژه برای ساختمان در این ساختمان اجرایی شد.

بازرسی و شناسایی گلوگاه‌ها و تعمیر و نگهداری سیستم سرمایشی و سیستم تهویه هواسازها و فن‌کوئل‌ها در طول پروژه، عایق‌کاری منابع کوئلی افقی هر کدام به ظرفیت ۷۵۰ لیتر و سامانه مانیتورینگ تجهیزات پمپ‌ها و فن‌های موتورخانه از دیگر بخش‌های این پروژه بوده است.

با استفاده از این راهکارها صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای در ساختمان به وجود آمد. به گونه‌ای که برآورد صرفه‌جویی‌های حاصل از اجرای این راهکارها در ساختمان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۷ درصد در برق و ۳۸ درصد در گاز بوده است.

ساختمان شهرداری منطقه ۳ ساختمان دوم، شهرداری منطقه ۳ بوده است. در این پایلوت پس از ممیزی انرژی و انتخاب مناسب‌ترین راهکارها، همه آنها در ساختمان اجرا و پیاده‌سازی شدند. اجرا و نصب سیستم کنترل هوشمند گرمایش، اجرا و نصب سیستم کنترل هوشمند سرمایش، ارتقای سیستم روشنایی و معاینه فنی موتورخانه از راهکارهای انجام شده در این ساختمان است.

صرفه‌جویی در ساختمان شهرداری منطقه سه، ۲۹ درصد در برق و ۳۰ درصد در گاز است.

نصب سروری برای پایش مصرف انرژی در راستای اجرای پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان از سوی معاونت علمی، سرور سامانه پایش و مدیریت مصرف انرژی در ساختمان محل پژوهشکده علوم و فناوری شریف نصب شد.

در مرحله اول، این سرور اطلاعات انرژی ۱۰ ساختمان پایلوت در این پروژه و ۱۵ ساختمان جدید را پایش و ذخیره‌سازی می‌کند و در مرحله دوم اطلاعات انرژی ساختمان‌های دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.

به گفته طراحان این سامانه، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ با همکاری و همیاری سازمان‌های ذیربط، این سرور امکان ذخیره و پایش اطلاعات انرژی تمامی ساختمان‌های تهران را در بر خواهد داشت.

این سامانه‌ هوشمند در سه مرحله طراحی، ساخت و بهره‌برداری ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مطابق با این سامانه علاوه بر تعیین رده و برچسب انرژی، در نهایت میزان بهره‌وری انرژی در ساختمان مشخص شده و نتیجه این کاهش جهت معامله به بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی انتقال داده می‌شود.

با راه‌اندازی این سامانه نقش طراحان و ناظران در پایش اطلاعات انرژی و رتبه‌بندی انرژی ساختمان‌ها ساماندهی شده و داده‌های آماری دقیق و قابل استنادی ذخیره‌سازی خواهد ‌شد.

رتبه اول ایران در سوزاندن انرژی دکتر علی وطنی، مجری ملی پروژه بهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در کشور روزانه ۲ میلیون بشکه نفت و ۳ میلیون معادل بشکه نفت، گاز مصرف می‌شود، گفت: جمعا روزانه ۵ میلیون بشکه مصرف انرژی داریم که این میزان مصرف در سال معادل ۱۰۸ میلیارد دلار هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما در کشوری مثل ژاپن بودیم، باید سالانه ۱۰۸۰ میلیارد دلار کالا تولید و صادر می‌کردیم و با آن ۱۰۸ میلیارد دلاری که باقی می‌ماند، می‌توانستیم هزینه سوخت را پرداخت کنیم.

وطنی با بیان اینکه زمانی شدت مصرف انرژی در ایران ۱۸ برابر ژاپن بود و الان حدود ۹ برابر شده است، خاطر نشان کرد: در کشور ما ساده‌ترین راه مصرف انرژی سوزاندن آن است که ما ایرانی‌ها در این کار رتبه اول را داریم.

مجری ملی پروژه بهینه‌سازی انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه روزانه ۶ میلیارد تومان در ساختمان‌های کشور انرژی مصرف می‌شود، گفت: سهم تهران ۲۵درصد است که معادل ۱.۵۵ میلیارد تومان در روز و در سال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود و ما به جای اینکه این انرژی را بهینه مصرف کنیم، آن را می‌سوزانیم.

به گزارش ایسنا ،دکتر وطنی در پایان گفت: «هزینه زیادی در کشور صرف ساختن بیمارستان می‌شود. متاسفانه ابتدا با افزایش آلودگی هوا مردم را بیمار کرده و بعد برای درمان آنها هزینه‌های گزاف صرف می‌کنیم، در حالی که می‌توانیم انرژی کمتری بسوزانیم، آلودگی کمتری ایجاد شود تا مردم کمتر بیمار شوند.

https://zistonline.com/vdcjvxeo.uqe8izsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما