تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : 82449
علت اصلی مرگ‌ومیر غیرطبیعی پرندگان زمستان گذران در منطقه شرق خلیج گرگان مشخص شد.
 علت اصلی مرگ‌ومیر پرندگان مهاجر در شرق خلیج گرگان
به گزارش زیست آنلاین، تلفات پرندگان مهاجر آبزی در ابتدا از تالاب میانکاله در محدوده استان مازندران آغاز شد و بعد از گذشت مدتی از این رخداد، تلفات به سواحل گلستان در شرق خلیج گرگان هم رسید.

تلف‌شده پرندگان مهاجر در سواحل گلستان در ابتدا از ۲۸ بهمن‌ماه از بندر ترکمن شروع شد و رفته‌رفته به بندرگز هم رسید. بیش از ۹۰ درصد پرندگان تلف‌شده از گونه چنگر و مابقی از گونه‌های کشیم، مرغابی و فلامینگو بودند.

روزانه روند تلف شدن این پرندگان زمستان گذران تا قبل از اینکه به‌طور کامل از این منطقه کوچ کنند، ادامه داشت. به گفته رئیس اداره حیات‌وحش و آبزیان اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان، در این مدت لاشه بیش از ۱۳ هزار پرنده مهاجر توسط محیط بانان از سواحل شهرستان‌های بندر ترکمن و بندرگز جمع‌آوری و با نظارت دامپزشکی به‌صورت بهداشتی دفن شد.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علت اصلی مرگ‌ومیر پرندگان زمستان گذران در این بخش از خلیج گرگان، گفت: با تحلیل نتایج حاصل از آزمایشات متعدد به عمل آمده برای رد و یا تایید فرضیه‌های احتمالی رخداد مرگ‌ومیر غیرطبیعی پرندگان وحشی مهاجر در منطقه شرق خلیج گرگان مشخص شد عامل اصلی این تلفات، بیماری بوتولیسم بوده است.

 غلامرضا محرابی بیان کرد: همچنین بالا بودن شاخص‌های فاضلاب در آب خلیج گرگان در تشدید این موضوع به‌عنوان فاکتورهای مستعد کننده مؤثر بوده است.

https://zistonline.com/vdcgyt97.ak9xt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما