تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : 82426
گزارش جامع آژانس انرژی به حضور زنان در بخش های مختلف نیرو و نفت

ضرورت ترسیم نقشه راه حضور زنان در بخش انرژی پاک/ ۳۲ درصد اشتغال زنان در حوزه انرژی تجدیدپذیر

زیست آنلاین: براساس ایده  آژانس بین المللی انرژی، برای راهبری و ارائه راه حل های خلاقانه و فراگیر بخش انرژی در دوره گذار به سمت انرژی پاک، پرداختن به افزایش سهم زنان در نیروی کار، ابتکاری نو و البته بسیار حیاتی است. از آنجا که در بخش انرژی حضور زنان بسیار کمرنگ بوده است، باید با ترسیم نقشه راهی همه جانبه نگر از همه  استعدادهای خانم ها در همه بخش های انرژی استفاده شود تا آینده این بخش مهم از اقتصاد دنیا ایمن، اقتصادی و پایدار گردد.
به گزارش زیست آنلاین، این پیشنهاد، از وضعیت موجود در اشتغال، رهبری و مدیریت، نوآوری و کارآفرینی تصویری روشن ارائه می دهد. همچنین به منظور رفع شکاف جنسیتی در بخش انرژی ابتکار IEA  می تواند به ارائه داده ها و تجزیه و تحلیل های بهتر کمک کند.

مشارکت زنان در بخش انرژی پایین تر از سطح فعلی اقتصاد است و حضور آنها در زیر بخش های این صنعت بسیار متفاوت است. درحالیکه 48٪ از نیروی کار جهانی در بخش نفت و گاز فعالیت می کنند، زنان تنها 22٪ از نیروی کار این بخش را تشکیل می دهند و این آمار در تجدیدپذیرها 32٪ می باشد. 

به عنوان مثال ، براساس اطلاعات اتحادیه اروپا، سهم زنان از اشتغال در زیر بخش های انرژی در مقایسه با کل نیروی کار موجود (46٪) و سایر مجموعه های صنعتی بسیار کم بوده و کمترین عملکرد در زیر بخش انرژی که مربوط به استخراج زغال سنگ می باشد.



برای راهبری و ارائه راه حل های خلاقانه و فراگیر بخش انرژی در دوره گذار به سمت انرژی پاک، پرداختن به افزایش سهم زنان در نیروی کار، ابتکاری نو و البته بسیار حیاتی است.



در مقایسه بخش انرژی با اقتصاد جهانی، تعداد کمتری از زنان به سمت های مدیریتی منصوب شده انده و در زیر بخش های آن، این آمار بسیار متفاوت است. در اتحادیه اروپا، این اختلافات بسیار مشهود است بطوریکه نقش های مدیریتی زنان  در زیر بخش های آب، فلزات، سنگ معدن و مواد شیمیایی بیش از 20٪ و در زیر بخش های استخراج، معدن زغال سنگ، تولید کک و فرآورده های نفتی کمتر از 15% می باشد. 









علیرغم وجود شواهدی مبنی بر بهبود عملکرد شرکت هایی که زنان  بیشتری در آنها کار می کنند، داده های اعلامی توسط شرکت ها نشان می دهد که تمایلی برای حضور زنان در بخش های مهم وجود ندارد.

براساس اطلاعات بدست آمده از سایت های معتبری مانند بلومبرگ که عملکرد شرکت ها را در حوزه مسئولیت اجتماعی و پایداری محیط زیست ارزیابی کرده و تجزیه و تحلیل های آژانس بین المللی انرژی بر این داده ها،  نشان می دهد مشارکت زنان در هیئت مدیره شرکتهای فعال در حوزه انرژی، آب و برق کمتر از 4٪ و مشارکت آنها در شرکت های مالی و ارتباطات  21٪ بوده است.

براساس پایگاه آماری ثبت اختراعات جهانی و دفتر ثبت اختراعات اروپا، مشاهده می کنیم که احتمال معرفی زنان به عنوان مخترع و ثبت اختراع در برنامه های مرتبط با بخش انرژی بسیار کمتر است. خوشبختانه تعداد مخترعان زن در بخشهای فناوری در حال افزایش هستند که بیشترین آن در بخش های بهداشت و شیمی در حدود 20٪ گزارش شده است.

در دسته بندی های ثبت اختراع مرتبط با انرژی، حضور زنان در بخش های احتراق، موتور و پمپ و نیروی محرکه ارتباط دارد کمتر از 11٪ و برای فناوری های مرتبط با کاهش تغییرات آب و هوا بیش از 15٪ گزارش شده است. 

حتی در حوزه پویای استارت آپ ها، فقط حدود 11٪ از شرکتهای بخش انرژی، توسط زنان به ثبت رسیده در حالی که این آمار در کل بخشها 20٪ است.





کارهای بیشتری باید انجام شود

آژانس بین المللی انرژی با این ابتکار و پیشنهاد تصمیم دارد تا با جمع آوری داده های دقیق و تجزیه و تحلیل آنها، به این سوال پاسخ دهد که چرا زنان در زمینه های اشتغال، رهبری، نوآوری و کارآفرینی بخش انرژی با موانع بیشتری مواجه هستند. بنابراین، از آنجا که داده های مقایسه ای تفصیلی محدود هستند، اولین اقدام، جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد تنوع جنسیتی در حوزه انرژی در کشورهای مختلف است. سیاست گذاران این حوزه برای بهبود مشارکت زنان به اطلاعات بیشتری نیاز دارند.

برای هدایت و راهبری اقدامات مورد نیاز در مواجهه با شکاف های جنسیتی، این ابتکار توصیه هایی را در مورد شرایط لازم برای پیشرفت هر چه بیشتر زنان در بخش انرژی ارائه می دهد که شامل بررسی و تنظیم سیاست های عمومی در زمینه های آموزش ، اشتغال و صنعت می باشد

طرح تنوع جنسیتی آژانس بین المللی انرژی تمرکز ویژه ای بر پویایی صنعت و مشارکت زنان خواهد داشت، چرا که برخی صنایع وابسته به انرژی خود می دانند که عدم تنوع جنسیتی یک محدودیت رقابتی است و در حال تلاش برای رفع این عدم تعادل هستند.

آژانس بین المللی انرژی چگونگی کاهش موانع ورود زنان و پیشرفت شغلی آنها را در شرکتهای حوزه انرژی و اقدامات حمایتی برای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد را پیگیری خواهد کرد. شرکتهای فعال در حوزه انرژی با یادگیری از این ایده و به اشتراک گذاشتن آن می توانند از مزایای حضور زنان در رده های مدیریتی استفاده نمایند.

منبع:iea

 

https://zistonline.com/vdcb0abw.rhb55piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما