تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : 82170
زیست آنلاین: امروزه همه به دنبال منابع انرژی پاک هستند تا بتوانند گرم کردن کره زمین را مهار کنند. اما همه منابع انرژی تجدیدپذیر بی خطر یا کم خطر نیستند.
گسترش انرژی های تجدیدپذیر بدون آسیب رساندن به محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، تغییرات آب و هوایی در حال ویران کردن دنیای انسانها و جانوران است. بنابراین همه به دنبال منابع انرژی پاک برای رسیدن به اهداف اجلاس پاریس 2015 هستند تا بتوانند گرم کردن کره زمین را مهار کنند. همه منابع انرژی تجدیدپذیر بی خطر یا کم خطر نیستند. تنها به صرف اینکه یک منبع انرژی دارای انتشار صفر یا مقدار کم است، به معنای خوب بودن آن برای محیط زیست نیست. درست شبیه انرژی هسته ای که بسیاری از کشورها (به درستی) آن را بسیار خطرناک می دانند، در عین حال هزینه ساخت چنین نیروگاههایی نیز بسیار گزاف است.

نیروگاههای برق آبی نیز در همین رده قرار دارند. این نیروگاهها اساساً عاری از تولید گازهای گلخانه ای و سنگ بنای اصلی عرضه انرژی تجدید پذیر جهانی هستند. همانطور که در سراسر دنیا نیز استفاده می شود.

براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی ( یک سازمان بین دولتی مستقر در پاریس ) نیروگاههای برق آبی 16 درصد از تولید برق جهان را به خود اختصاص داده اند که بیشتر از سایر انرژی های تجدیدپذیر (بدون احتساب انرژی هسته ای) است.

با این حال، ایستگاه های برق آبی آسیب های زیست محیطی زیادی را به اکوسیستم ها و جوامع انسانی وارد می کنند و می توانند تنش های ژئوپلیتیکی را نیز تشدید کنند. از نظر محیط زیستی، این تأثیرات شامل انقراض جمعیت ماهیان، از بین رفتن زیستگاه های آبی، فرسایش رودخانه ها و اراضی ساحلی و کاهش سطح آب های زیرزمینی است. این نوع نیروگاهها، رودخانه های بالادستی را به دریاچه های تقلبی و پایین دست را به رودخانه های زهکشی تبدیل می کنند. مخازن غول پیکر این نیروگاهها کلیه جوامع را از بین می برد و خانه های قدیمی را زیر آب می برد.

کارخانه ایلوسوی ترکیه در رودخانه دجله که در اوایل سال آینده به بهره برداری کامل می رسد، 80،000 نفر را آواره کرده است و شهر 10 هزار ساله Hasenkeyf ، که یکی از قدیمی ترین مناطق مسکونی بوده است را غرق کرده است.

در اروپا، نیروگاههای آبی کوچک و متوسط با سرعت سریع در حال احداث هستند و طبق گزارش صندوق جهانی طبیعت، تعداد آنها به 21387 نیروگاه می رسد.

مایکل ریندرر از انستیتوی هیدرولوژی دانشگاه فرایبورگ گفت: ما به ترکیبی متعادل از منابع مختلف انرژی تجدید پذیر نیاز داریم تا بهترین کارآیی را با حداقل تأثیرات منفی در یک مکان مشخص فراهم کنند. وی هشدار داد که تعداد زیادی نیروگاه کوچک آبی می توانند تأثیر تجمعی به اندازه یک ایستگاه بزرگ داشته باشند.

ریندرر گفت: این وظیفه مهندسان و سیاستمداران است که اثرات مثبت و منفی را متعادل کنند ، و تنها فواید اقتصادی کوتاه مدت را مشاهده نکنند. گسترش انرژی های تجدیدپذیر به همان اندازه که برای تمدن ما بسیار مهم است ، می تواند بدون آسیب رساندن به محیط زیست اتفاق بیفتد.

منبع : cnn

https://zistonline.com/vdchvzn6.23niqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما