تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 82018
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشا ۷۰ درصد ذرات موجود در هوا دوده سوخت‌های فسیلی مثل دیزل است.
70درصد ذرات هوا دوده ناشی از دیزل هستند
به گزارش زیست آنلاین، داریوش گل‌علیزاده در یک برنامه رادیویی گفت: مشکل ما بر سر نبودن راهکار یا برنامه نیست چون همه برنامه‌ها مشخص است و در دنیا نیز تجربه شده و منجر به بهبود وضعیت کیفیت هوای آلوده بسیاری از شهرهای جهان شده‌اند.

وی ادامه داد: همه برنامه‌ها باید در کنار هم و به موازات هم پیش بروند علاوه بر اینکه باید سوخت یا خودرو را ارتقا دهیم باید سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و به سمت خودروهای کم مصرف و واردات خودروهای برقی برویم علاوه بر آن شهرهایمان را طوری طراحی کنیم که منجر به افزایش ترافیک نشود.

گل‌علیزاده خاطرنشان کرد: ما حتی باید به بارگذاری جمعیت و فعالیت در کلانشهرها نیز توجه داشته باشیم. اگر همه برنامه‌ها مثل ارتقای کیفیت سوخت، ارتقای استاندارد خودروها و ... را انجام دهیم ولی به ظرفیت اکولوژیک منطقه یا شهر توجه نداشته باشیم اثرات تجمعی آلودگی‌ها باعث می‌شود که در زمان وارونگی دما شاهد آلودگی هوا باشیم.

وی افزود: میزان خسارت مثل هزینه درمان ناشی از این وضعیت زیاد است. باید فکر اساسی شود و این پول صرف اجرای برنامه‌هایی مثل از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، حمل و نقل عمومی پاک و توسعه زیر ساخت‌های استفاده از دوچرخه شود. حق مردم است که از هوای پاک استفاده کنند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهارکرد: ذرات معلق  کمتر۲.۵ میکرون شاخص آلودگی هوای تهران و بسیاری از کلان شهرهای ماست. بر اساس آنالیزی که از ذرات موجود در هوا انجام شده، ۷۰ درصد این ذرات از جنس دوده بوده‌اند. منشأ انتشار دوده سوخت‌های فسیلی مثل دیزل است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام رادیو گفت و گو، گل‌علیزاده در پایان گفت: طبق برنامه‌ریزی ما خودروهای دیزلی حتما باید مجهز به فیلتر جاذب دوده باشند. در حال حاضر اجازه شماره‌گذاری خودروهای نو را  بدون برخورداری از فیلتر جاذب دوده نمی‌دهیم. با توجه به قیمت بالایی که این اتوبوس‌ها و کامیون‌ها دارند حتما باید مسئولان به این حوزه ورود جدی بکنند ضمن اینکه تداوم استاندارد بودن خودروها نیز مهم است

https://zistonline.com/vdcivuav.t1arz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما