تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 81994
زیست آنلاین: اقیانوس های جهان در حال اسیدی شدن هستند اما این اتفاق دو برابر سریعتر در آبهای کالیفرنیا رخ می دهد.
افزایش خاصیت اسیدی آب اقیانوس ها
به گزارش زیست آنلاین، اقیانوسها نقش مهمی در چرخه کربن سیاره ایفا می کنند و به عنوان یک مخزن مهم دی اکسید کربن را از جو زمین جذب و ذخیره می کند.  

براساس مطالعه ای که روز دوشنبه منتشر شد، آبهای اطراف کالیفرنیا دو برابر سریعتر از نقاط دیگر کره زمین در حال اسیدی شدن هستند که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی به احتمال زیاد در حال تسریع و بدتر شدن است. تغییرات شیمیایی در اقیانوس ها می تواند غذاهای دریایی و شیلات را تهدید کند.

 تحقیقات جدید نشان می دهد که گرچه اقیانوس ها می توانند برخی از تغییرات طبیعی آب و هوایی را تحمل کنند، اما گرم شدن کره زمین ممکن است بر استرس آن اکوسیستم افزوده و توانایی مقابله آنها را تحت الشعاع قرار دهد.

امیلی آزبورن ، محقق اداره ملی اقیانوس و اتمسفر گفت: "اکوسیستم اقیانوس ها قادر به تطابق با شرایط محیط است اما وقتی فشار بیشتر از حد خودپالایی اقیانوس  به آن وارد شود، این تغییرات شدیدتر می شوند."

آزبورن و همكارانش تقریباً 2000 پوسته فسیلی از ارگانیسم كوچكی موسوم به فرومینفره پلانكتونی را برای ایجاد تاریخچه 100 ساله اسیدی شدن اقیانوس در سواحل كالیفرنیا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این ارگانیسم ها که تنها حدود یک ماه زندگی می کنند، از کربنات کلسیم برای ساختن پوسته های خود استفاده می کنند، به این معنی که سرنخ هایی در مورد محیط خود به جای می گذارند. آزبورن گفت: "ما با بررسی این پوسته ها متوجه میشویم که آنها چگونه رشد کرده اند و چگونه تحت تأثیر شیمی کربن محیط آب دریا قرار گرفته اند."

براساس مطالعه NOAA که در ماه مارس در ژورنال Science منتشر شده است تخمین زده می شود که اقیانوس ها در سراسر جهان 31 درصد از انتشار دی اکسید کربن را از سال 1994 تا 2007 معادل 34 میلیارد تن کربن جذب کرده اند. هنگامی که دی اکسید کربن با آب اقیانوس مخلوط می شود، باعث واکنش های شیمیایی می شود که باعث اسیدی تر شدن آب می شود. آنها دریافتند که پوسته های موجودات در حال رقیق شدن هستند زیرا اقیانوس ها اسیدی تر می شوند.
آزبورن گفت: "ما شاهد روند نزولی واضح و طولانی مدت ضخامت پوسته ها بودیم که با افزایش کربن ناشی از جو هم ترازی می کند."

داده های مشابه در مورد آبهای ساحلی کالیفرنیا برای آن دوره وجود ندارد، اما آزبورن و همکارانش دریافتند که فقط در یک قرن گذشته، آبهای ساحلی کالیفرنیا با 0.21 کاهش pH  دو برابر میانگین جهانی در حال اسیدی شدن است.

منبع : nbcnews

https://zistonline.com/vdcayona.49n6o15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما