تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : 81966
زیست آنلاین: در نزدیکی ساحل آفتابی مراکش، جامعه کوچک Id Mahahdi به عنوان اولین روستای کاملاً خورشیدی آفریقا مورد توجه قرار گرفته است.
اولین روستای کاملاً خورشیدی آفریقا می خواهد الگویی برای آینده ای تجدید پذیر باشد
به گزارش زیست آنلاین، به گفته آژانس بین المللی انرژی، انرژی خورشیدی توانایی تبدیل شدن به یکی از منابع اصلی انرژی آفریقا را دارد، اما باید زیرساخت های بیشتری نصب شود. از کل انرژی خورشیدی جهان، کمتر از 1 درصد سهم این قاره می باشد.

مراکش تلاش های زیادی برای تحقق این پتانسیل انجام می دهد. این کشور در حال حاضر 35 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می کند و هدف خود را رساندن این مقدار به ۵۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است.

این کشور در حال حاضر بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان، مجتمع Noor-Ouarzazate را در اختیار دارد. اکنون ،Id Mjahdi، در حومه شهر Essaouira ، به عنوان نمونه ای برای چگونگی تأمین برق روستاهای دور افتاده است که اتصال آن ها به شبکه ملی برق پر هزینه است.

هنگامی که شرکت انرژی خورشیدی مراکشی Cleanergy، ایده آزمایش یک مدل پایدار برای تامین برق جوامع دور افتاده را مطرح کرد به دنبال دهکده ای بود که به همه چیز نیاز دارند.

پیش از شروع این طرح، اهالی روستا برای روشنایی از شمع استفاده می کردند و به طور معمول فقط می توانستند حدود یک ساعت از نور شمع برای کار یا تحصیل در شبها استفاده کنند. آنها پوست درختان را برای گرم کردن و پخت و پز می سوزاندند که این برای سلامتی آنها مضر بود.

این روستا حتی منبع آبی نیز در نزدیکی خود نداشت و دختران اغلب برای آوردن آب روزانه چندین مایل پیاده روی می کردند و به همین خاطر اغلب نمی توانستند به مدرسه بروند.

اولین قدم از  پروژه 188 هزار دلاری ساخت برج آب برای روستا بود. مرحله بعدی نصب نیروگاه با 32 صفحه خورشیدی فتوولتائیک بود که 8.32 کیلووات برق را برای توزیع از طریق یک شبکه کوچک تولید می کرد.

این نیروگاه به حدود 20 خانه در روستا وصل شده است و برق بیش از 50 نفر را تامین می کند و برای هر خانه یخچال، بخاری آب، تلویزیون، اجاق گاز و پریز برق برای شارژ دستگاه ها تامین شده است.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdcjmheo.uqevmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما