تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 81958
زیست آنلاین: با افزایش سرعت و مقیاس از بین رفتن این ورق یخی، سیل، زندگی میلیون ها نفرا را تهدید می کند.
ورق یخی گرینلند هفت برابر سریعتر از دهه 1990 در حال ذوب شدن است
به گزارش زیست آنلاین، صفحه یخی گرینلند خیلی سریعتر از آنچه قبلاً تصور می شد در حال ذوب شدن است و صدها میلیون نفر از مردم را با خطر سیلاب تهدید و برخی از تأثیرات برگشت ناپذیر اضطرار آب و هوایی را بسیار نزدیکتر می کند.


بر اساس اطلاعات، یخ های گرینلند هفت برابر سریعتر از دهه 1990 در حال از بین رفتن است و مقیاس و سرعت از بین رفتن یخ بسیار بالاتر از آنچه است که در مطالعات جامع علوم آب و هوایی جهان که توسط هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی پیش بینی شده بود و این بدان معنی است که افزایش سطح دریا تا سال 2100، به 67 سانتیمتر می رسد.

با این مقدار افزایش سالانه، تا پایان قرن، 400 میلیون نفر در معرض خطر سیل قرار می گیرند. این در حالی است که طبق پیش بینی این هیئت بین دولتی، تعداد افراد در معرض خطر حدود 360 میلیون نفر بود. 

افزایش سطح دریا همچنین می تواند خطر طوفان ها را افزایش دهد به خصوص مناطق ساحلی که بیشتر در معرض خطر هستند.

از سال 1992 تا کنون، گرینلند 3.8 تریلیون تن یخ از دست داده و نرخ از بین رفتن یخ، از 33 میلیارد تن در سال در دهه 1990، به 254 میلیارد تن در سال در دهه گذشته رسیده است.

برخلاف یخ های دریایی شناور که بخش اعظم کلاه یخی قطب شمال را تشکیل می دهند، ذوب یخ های گرینلند مستقیماً در افزایش سطح دریا نقش دارند زیرا بر روی سطح وسعیی از زمین قرار دارند.

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcaaona.49n6m15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما