تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 81944
زیست آنلاین: سیل و لغزش زمین تعداد زیادی از مردم آفریقای شرقی را کشته و بسیاری را هم آواره کرده است. در همین حال هزاران مایل دورتر و در استرالیا، یک دوره آب و هوایی گرم و خشک منجر به آتش سوزی های گسترده شده است.
تاثیر دو قطبی اقیانوس هند بر رخداد های اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، هر دو رخداد اقلیمی به اختلاف دمای بالاتر از حد معمول بین دو طرف اقیانوس هند مربوط است. چیزی که هواشناسان از آن به عنوان دوقطبی اقیانوس هند نام می برند.

دوقطبی اقیانوس هند چیست؟ دوقطبی اقیانوس هند که اغلب به دلیل شباهت با معادل اقیانوس آرام خود به "نینوی هندی" معروف است، به تفاوت دمای سطح دریا در قسمتهای جداگانه اقیانوس هند اشاره دارد.

درجه حرارت در قسمت شرقی در مقایسه با قسمت غربی اقیانوس بین حرارت گرم و سرد نوسان می کند، چرخه ای از فازهایی که به آن "مثبت" ، "خنثی" و "منفی" می گویند.

فاز مثبت دو قطبی در سال جاری که در شش دهه گذشته بی سابقه بوده است به معنای درجه حرارت گرمتر در منطقه غربی اقیانوس هند است که در شرق این اقیانوس درجه حرارت سردتر می باشد. نتیجه این دو قطبی مثبت غیر منتظره امسال، بارندگی و سیلاب بالاتر از حد متوسط در شرق آفریقا و خشکسالی در جنوب شرقی آسیا و استرالیا بوده است.

هنگامی که یک رخداد دو قطبی در اقیانوس هند رخ می دهد، بارش ها تمایل دارند با آب های گرم حرکت کنند، بنابراین بارندگی در کشورهای آفریقای شرقی بیشتر از حالت عادی می شود. از طرف دیگر، در شرق اقیانوس هند دمای سطح دریا سردتر از حد معمول است و در آن میزان بارندگی کمتری اتفاق می افتد.

پیش بینی می شود با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، رخدادهای شدید اقلیمی که در آینده و به دلیل این دوقطبی اتفاق می افتد بیشتر شوند.

دانشمندان پیش بینی می کنند اگر میزان انتشار گازهای گلخانه ای همچنان رو به افزایش باشد، فراوانی رخدادهای شدید  اقلیمی که به دلیل این دو قطبی اتفاق می افتد، از یک مورد در هر  17.3 سال به یک مورد در هر 6.3 سال برسد.

منبع: bbc

https://zistonline.com/vdcfj1dc.w6dyjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما