تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 81934
زیست آنلاین: فعالان محیط زیست می گویند مقررات موجود از اثرات مواد سمی ریز در هوا بر سلامتی انسانها چشم پوشی می کنند.
آلودگی ذرات بسیار ریز در هوا
 

به گزارش زیست آنلاین، بیش از 30 نفر از متخصصان آلودگی هوا و بهداشت اروپا با کمپین های هوای پاک برای برجسته کردن آلاینده هایی که در مقررات زیست محیطی نادیده گرفته شده است، همراهی کردند.

تأثیرات زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسانها با وجود انبوه ذرات موجود در هوا در سراسر جهان مرتبط است، اما فقط با وزن کردن می توان ذرات بسیار ریزی که سایزشان حدود 100 نانومتر است را مشخص کرد. این ذرات جرم کمی دارند اما تعدادشان بسیار زیاد است.

جان آیتکن، دانشمند هواشناسی در دهه 1880 در هوای لندن،  بین 40 هزار تا 200 هزار ذره ریز در هر سانتی متر مکعب پیدا کرد. با شروع اندازه گیری ها به روش های مدرن از حدود 15 سال پیش، تعداد مشابهی از ذرات در هوای این شهر نسبت به گذشته پیدا شد که حاکی از بهبود کمی اوضاع در طول یک قرن است.

اوضاع امروز کمی از گذشته بهتر است چرا که با پیروی از قوانین حذف گوگرد از سوخت دیزل، در حدود 10 هزار ذره در هر سانتی متر مکعب هوا از این ذرات وجود دارد. اما با توجه به کوچک بودن این ذرات، تصور می شود که ذرات بسیار ریز از ریه های ما عبور می کنند و تأثیراتی بر سلامتی کل بدن دارند و منجر به بیماریهایی از جمله سکته قلبی می شوند. همچنین تحقیقات از ارتباط سرطان مغز با این ذرات خبر می دهد.

ذرات منتشرشده از برخی منابع کنترل می شوند اما در منابع دیگر از جمله فرودگاه ها، حمل و نقل های دریایی، سوختن چوب و آشپزی صنعتی این ذرات کماکان مورد غفلت واقع شده اند.

منبع : theguardian

https://zistonline.com/vdceeo8v.jh8zxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما