تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 81927
نتایج یک تحقیق در آمریکا نشان می‌دهد: تغییرات اقلیمی موجب کوچک شدن جثه پرندگان شده‌ است.
جثه پرندگان آوازخوان با افزایش دمای زمین کوچکتر می شود
به گزارش زیست آنلاین، به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، محققان موزه فیلد واقع در شیکاگو، از سال ۱۹۷۸ میلادی تاکنون پرندگان مهاجری را که در اثر برخورد با آسمان‌خراش‌ها جان خود را از دست می‌دهند، جمع‌آوری و اطلاعات مختلفی از جمله اندازه و وزن آن‌ها را ثبت کرده‌اند. در این مدت اطلاعات مربوط به ۷۰ هزار پرنده از ۵۲ گونه مختلف به ثبت رسیده است. اکنون پردازش این اطلاعات درک جدیدی را از تغییرات فیزیولوژیکی حاصل از گرمایش زمین به دست داده است.

نتایج این بررسی‌ها نشان دهنده کاهش قابل توجه اندازه ۴۹ گونه از پرندگان مورد بررسی در طول چنددهه گذشته است. این کاهش اندازه با افزایش مستمر دمای زمین در طول این مدت ارتباط مستقیم دارد. همچنین بر اساس این اطلاعات نوسانات کوتاه مدت در دمای زمین با تغییرات سریع در اندازه بدن پرندگان رابطه دارد. در دوره‌های کوتاه مدتی که دمای زمین کاهش یافته است، متناظر با افزایش اندازه بدن پرندگان بوده است.

علاوه بر این در طول دوره مطالعه اندازه بال ۴۰ گونه از پرندگان افزایش داشته است. اندازه بال‌ها یک عامل بسیار تاثیرگذار بر حیات پرندگان است و تحقیقات نشان می‌دهد گرمایش زمین با وجود اینکه موجب کاهش جثه پرندگان شده، عامل محرکی برای افزایش طول بال آن‌ها بوده است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Ecology Letters منتشر شده است.

 
 
 

https://zistonline.com/vdcguy97.ak9qx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما