تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 81838
زیست آنلاین: بانک سرمایه گذاری اروپا از انتهای سال ۲۰۲۱ پروژه های سوخت های فسیلی را تامین مالی نمی کند. این تصمیم جهت پشتیبانی از معاهده پاریس در مورد گرم شدن کره ی زمین گرفته شده است.
توقف پشتیبانی بانک سرمایه گذاری اروپا از پروژه سوخت های فسیلی
 

به گزارش زیست آنلاین، هیئت مدیره مرکز اعطای وام لوکزامبورگ در اتحادیه اروپا در جلسه روز پنجشنبه تصمیم  به تصویب یک قانون جدید برای حمایت از پروژه های انرژی های پاک گرفتند.  این بانک اعلام کرد از اواخر سال 2021 اعتبار جدیدی برای سوخت های فسیلی از جمله گاز طبیعی در نظر نخواهد گرفت.

EIB با بیش از نیم تریلیون دلار وامهای بزرگ، بزرگترین موسسه مالی چند جانبه در جهان است. با توجه به تأثیر  EIB بر استراتژی های وام دهی سرمایه گذاران، تصمیم این موسسه می تواند بر محرومیت پروژه های آلاینده برای دریافت وام از سایر موسسات نیز تاثیرگذار باشد.

حرکت این موسسه وام دهنده برای اولویت بخشیدن به پرداخت وام به پروژه های بهره وری انرژی و انرژی تجدید پذیر باعث تقویت توافق نامه سبز توسط Ursula von der Leyen ، رئیس جمهورکمیسیون اروپا می شود. او می خواهد این موسسه به یک بانک اقلیمی تبدیل شود و مبلغ  1 تریلیون یورو (1.1 تریلیون دلار) کمک کند تا اقتصاد به سمت استفاده از انرژی ها ی پاک حرکت کند.

ورنر هوایر، رئیس EIB در بیانیه ای گفت: "اقلیم مهمترین موضوع در دستور کار سیاسی زمان ما است" ، تصمیم در مورد عدم حمایت مالی پروژه های سوخت فسیلی جهشی در اقدامات موثر ما برای مقابله با تغییرات اقلیمی خواهد بود.

تصمیم EIB بخشی از فشار گسترده به سوی قدرتمندترین نهادهای اتحادیه اروپا است که این جبهه را به خط مقدم تلاش های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تبدیل کرده است. کریستین لاگارد، رئیس جدید بانک مرکزی اروپا متعهد شده است که تغییرات اقلیمی را بیش از پیش مورد توجه این نهاد قرار دهد.

28 کشور عضو اتحادیه اروپا پس از عقب نشینی آمریکا از توافق خود، با پیمان2015 پاریس برای مقابله با گرم شدن کره زمین همگام تر شده اند.

الیوت ویتینگتون ، مدیر گروه رهبران شرکتهای اروپایی، گفت: "جلوگیری از تأمین اعتبار صندوق های سرمایه گذاری برای پروژه های سوخت های فسیلی گامی نخست و اساسی برای ارائه دیدگاه اتحادیه اروپا در جهت جلوگیری از بحران آب و هوا است." "ما به این امر احتیاج داریم تا به عنوان یک پیشروی بی بدیل برای سایر سیستم های مالی عمل کنیم تا سایر وام دهندگان چند جانبه نیز به این امر ترغیب شوند."

فون دره لاین، که قرار است در هفته‌ آینده شغل جدید خود را به عنوان رئیس بازوی اجرایی اتحادیه اروپا به عهده بگیرد، قصد دارد هدف فعلی خود که کاهش 40 درصدی گازهای گلخانه ای تا سال 2030  بود را  به 50 یا 55 درصد افزایش دهد. این امر برای مقابله با موج های گرمایی مکرر، طوفان ها و سیل های مرتبط با گرم شدن کره زمین اقدامی اساسی است. سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ ، نفت و گاز طبیعی در ایجاد تغییرات آب و هوایی نقش اصلی را ایفا می کنند.

سباستین گودینوت، اقتصاددان در لابی زیست محیطی WWF اروپا، گفت: "هم بانک های دولتی و هم خصوصی برای مقابله با بحران آب و هوا هم اکنون باید از تخصیص بودجه برای پروژه های زغال سنگ ، نفت و گاز صرف نظر کنند."

خط مشی جدید EIB شامل تغییر استاندارد انتشار کربن دی اکسید از 550 گرم به 250 گرم دی اکسید کربن در هر کیلووات ساعت است. اندرو مک دود، معاون رئیس جمهور EIB در یک کنفرانس گفت: برای این که بتوانید بودجه لازم را کسب کنید، پروژه های تولید برق باید توسط فناوری های جدید منجر به کاهش انتشار کربن شود که عملکرد آنها را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

EIB که سال گذشته بیش از 16 میلیارد یورو در پروژه های اقلیمی سرمایه گذاری کرده است، در حال ترغیب موسسات به سمت روی آوردن به پروژه های کم کربن است.

مک داول گفت: "این آخرین مرحله نیست، گام های دیگری نیز در پیش است." "اما این احتمالاً یکی از دشوارترین قسمت های این ماجرا است که ما باید از آن استفاده کنیم."

https://zistonline.com/vdch66n6.23nzxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما