تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 81749
برنج طلایی نوعی برنج تراریخته است که حاوی ویتامین D می باشد و میتواند جان میلیون ها نفر را نجات دهد. اما هنوز در برخی کشورها منتظر تایید نهایی می باشد.
برنج طلایی می تواند زندگی میلیون ها نفر را نجات دهد
به گزارش زیست آنلاین، این ادعا در تحقیقات جدید درباره اختلاف نظر پیرامون توسعه برنج طلایی توسط تیمی از دانشمندان بین المللی مطرح شده است.
برنج طلایی نوعی برنج سفید معمولی است که از نظر ژنتیکی اصلاح شده است تا ویتامین A را برای مقابله با نابینایی و سایر بیماری ها در کودکان در کشورهای در حال توسعه فراهم کند.
این برنج دو دهه پیش توسعه یافت، اما هنوز هم در اکثر کشورها در فرایند تایید قرار دارد.
" اد رجیس"، یکی از محققین می گوید اگر اجازه رشد این برنج در این کشورها داده می شد، میلیون ها انسان به دلیل سوء تغذیه از بین نمی رفتند و میلیون ها کودک کور نمی شدند. 
کمبود ویتامین A در غرب به دلیل وجود این ویتامین در اکثر غذاها، خیلی مرسوم نیست. با این حال، ویتامین A برای مردم در کشورهای در حال توسعه، یک عنصر حیاتی محسوب می شود. این اعتقاد وجود دارد که کمبود این ویتامین، عامل حدود 2000 مرگ در روز است که این آمار بیشتر از مرگ به علت از ایدز، سل و یا مالاریا است.
در مقیاس جهانی، حدود یک سوم از کودکان زیر پنج سال از کمبود این ویتامین رنج می برند که می تواند منجر به نابینایی آنان شود.
به عنوان راه حلی برای این بحران، "پیتر بیر"، استاد زیست شناسی سلولی در دانشگاه فرایبورگ در آلمان و "اینگو پوتریکوس" از انستیتوی علوم گیاهی در سوئیس، در اواخر قرن بیستم به فناوری جدید دستکاری ژنتیک روی آوردند. آنها ژن های ماده شیمیایی موسوم به بتاکاروتن را درون DNA برنج معمولی قرار دادند. به این ترتیب، آنها ژنهای برنج را اصلاح کردند به گونه ای که گیاهان شروع به ساخت بتاکاروتن کردند. بتاکاروتن یک رنگدانه غنی از رنگ نارنجی و همچنین یک ماده شیمیایی مهم پیشرو است که توسط بدن برای ساخت ویتامین A استفاده می شود.
در بنگلادش، چین، هند و کشورهای دیگر آسیا، بسیاری از کودکان چیزی جز برنج برای خوردن ندارند. برای آنها، تهیه روزانه برنج طلایی می تواند هدیه زندگی و بینایی را به ارمغان آورد.

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdci3yav.t1az52bcct.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما