تاریخ انتشار :شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : 81735
معاون توسعه ساتبا خبر داد:

ساتبا بدهی خود را پذیرفت

زیست آنلاین: محمد تقی زعفرانچی زاده معاون توسعه بخش غیردولتی ساتبا گفت: اگر ثابت شود میزان طلب شرکت های تولید کننده برق تجدیدپذیر بیش از علی الحساب است، طبیعتا ما بدهکار خواهیم بود.
ساتبا بدهی خود را پذیرفت
 

به گزارش زیست آنلاین، زعفرانچی در پاسخ به این سوال که چرا ساتبا نرخ ETSرا اعمال نمی کند گفت: آنچه به تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر پرداخت می شود علی الحساب است زیرا ساتبا و سرمایه گذاران و بخشی از وزارت نیرو در محاسبه ETS در تفسیر جزئیات قانون با هم اختلاف نظر دارند.

وی در خصوص چگونگی حل اختلاف تاکید کرد: مرجعی رسمی باید این مشکل را حل کند. چرا که پول اضافه دادن یا تعهد بیجا ایجاد کردن جرم است. ساتبا به تنهایی اجازه تصمیم گیری ندارد. این موضوع همانطور که معاون وزیر نیرو آقای صادق زاده در چهارمین کنفرانس انرژی های تجدیدپذیر اشاره کردند در کارگروهی حل و فصل خواهد شد.

زعفرانچی از نام و اعضای کارگروه حل اختلاف اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: از ما دعوت کردند که این قضیه را حل و فصل کنیم. معاون وزیر، مقام بالاتر از ما هستند که از ساتبا دعوت خواهند کرد و نظر ساتبا را خواهند شنید. ما از سرمایه گذاران خواسته ایم که صبر کنند تا مسئله روشن شود.

زعفرانچی در پاسخ به این سوال که حال که ساتبا به هر شکل ممکن و با تعابیر مختلف از پرداخت صورتحساب نیروگاه داران با نرخ ETS خودداری می‌نماید؛ آیا این سازمان این مابه التفاوت پرداختیها را جزء بدهی خود به شرکتها به حساب خواهد آورد یا خیر گفت: بدهی وقتی مبلغ آن تعیین نشود معنی ندارد. البته آنچه که ثابت شود اگر بیش از علی الحساب باشد طبیعتا ما بدهکار خواهیم بود و آن را می پذیریم.

زعفرانچی در ادامه به موارد محاسباتی محل اختلاف نظر اشاره کرد و گفت : شرکتها  مدعی اند فرمول منعقد شده در قراردادها از طرف ساتبا دستکاری شده است، اما در این فرمول مطلقا دخل وتصرفی صورت نگرفته فقط در بازه زمانی ورود اطلاعات تفاوت وجود داشته است . زمانی یک نرخ دیگر وجود داشت.  بنابراین در هر یک از دو بازه دو نرخ متفاوت وارد فرمول می شود. و چون این اختلاف نظر موجود در روال پرداخت های مالی دخالت داده نشده ما باید طی مذاکراتی این مساله را حل کنیم .

قانون را اصلاح کنیم شخم نزنیم زعفرانچی مصوبه اخیر توسط وزارتخانه را بسیار خوب توصیف ودر عین حال اضافه کرد : چند نکته آن دارای ابهاماتی است: 1- برگزاری مناقصه برای انتخاب سرمایه گذار مقررات ویژه می خواهد در حالیکه قانون موجود برای انتخاب پیمانکار و مشاور است نه برای انتخاب سرمایه گذار. بنابراین استفاده از این قانون برای انتخاب سرمایه گذار ایجاد مشکل می کند. 2- از سوی دیگر مناقصه در کشورهای خارجی به اندازه ایران  سخت گیرانه نیست و به راحتی رقابتی شفاف بین سرمایه گذاران انجام می شود و کسی که قیمت پایین تر پیشنهاد دهد برنده مناقصه است. ولی قانون ما می گوید باید وصیغه، مبلغ معامله و غیره در نظر گرفته شود.

زعفرانچی با بیان اینکه برای مناقصه سقف ظرفیت تعیین کرده اند بطوریکه پروژه های بالاتر از ده مگاوات مکلف به برگزاری مناقصه هستند، اما پروژه های کوچکتر معاف هستند و باید در مسیر سابق خود ادامه دهند و به همین خاطر از این موضوع رضایت دارند.

وی تاکید کرد: مناقصه برای پروژه های ده مگاوات به بالا باید کمی شفاف شود.

وی در خصوص مصوبه جدید که حذف ضرایب ساعتی را ضروری دانسته گفت: درقراردادهای جدید قطعا نمی توانیم این ضریب را اعمال کنیم.

زعفرانچی درباره احتمال زیان به تولید کنندگان گفت: رقم تعرفه بالا رفته ولی به خودی خود در مجموع مثبت است. 30 درصد افزایش، چند درصد کاهش به خاطر حذف ضرایب ساعتی. در مجموع، محاسبات برآیند مثبت دارد. بدین معنی که بیش از بیست درصد به بودجه اضافه شده است. بنابراین سرمایه گذارها می توانند کار خود را انجام دهند.

وی درباره انتقادات وارده به مصوبه گفت: تا کنون انتقاد جدی صورت نگرفته و تنها یک نکته نیاز به تشریح دارد و آن اینکه بیشترین توسعه ای که در گذشته اتفاق افتاده برای نیروگاه های خورشیدی زیر ده مگاوات بوده بنابراین آن ها می توانند کار خود را ادامه دهند. نرخ جدید هم برایشان اعمال شده است و مشکلی ندارند.

زعفرانچی معاون توسعه بخش غیردولتی ساتبا درباه احتمال اصلاح مصوبه گفت: ما باید ابتدا  بازخوردهای مصوبه را دریافت کنیم و همچنین لازم است که شتابزده عمل نکنیم. باید قانون را اصلاح کنیم به جای آن که آن را شخم بزنیم.

https://zistonline.com/vdcdk50j.yt0fs6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما