تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 81713
کارشناس اقتصاد انرژی و رئیس انجمن جامعه ایمن کشور گفت: مردم نباید نگران افزایش قیمت حامل های انرژی باشند. گام های اولیه ای مثل کارت انرژی وجود دارد که بدون افزایش قیمت حامل های انرژی برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جامعه می توان وضعیت را خیلی بهتر از امروز چند پله بهبود و ارتقا داد.
بهبود وضعیت 70 درصد افراد جامعه با افزایش قیمت حامل های انرژی
به گزارش زیست آنلاین، کارشناس اقتصاد انرژی و رئیس انجمن جامعه ایمن کشور گفت: تمامی این حرف ها این نیست که گفته شود قیمت حامل های انرژی را افزایش دهید؛ مردم نباید چنین تصوری داشته باشند چرا که گام های اولیه ای مثل کارت انرژی وجود دارد که بدون افزایش قیمت حامل های انرژی برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جامعه می توان وضعیت را خیلی بهتر از امروز چند پله بهبود و ارتقا داد.

جواد نوفرستی، در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: کشورهایی که نفت خیز هستند حتی بیش از ایران منابع نفتی در اختیار دارند به موضوع مدیریت منابع، یارانه ها و مصرف انرژی توجه می کنند.

 وی افزود: شنیده ها حاکی از اینکه عربستان سعودی قصد ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان را دارد. انرژی های فسیلی فناپذیر هستند دیر یا زود تمام می شوند. این منابع ثروت های بین نسلی بوده وباید به خوبی برای نسل های آینده حفظ و صیانت شود.

نوفرستی تصریح کرد: انرژی های تجدیدپذیر فناناپذیرند یعنی تمام نشدنی هستند. دنیا به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر در حال حرکت است و ایران هم باید دراین جهت گام بردارد.

این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی و رئیس انجمن جامعه ایمن کشورافزود: ایران خیلی از قافله جهانی در استفاده از انرژی های تجدید پذیر عقب است.

وی ضمن تاکید بر لزوم جایگزینی انرژی های نو به جای انرژی های فسیلی اظهارداشت: انرژی های فسیلی بالاخره یکروزی به پایان می رسند و به همین جهت ضرورت مصرف انرژی که فنا پذیر نباشد بیش از پیش در کشور احساس می شود.

نوفرستی گفت: انرژی های فسیلی یا فناپذیر منجر به آلودگی هوا، آسیب به محیط زیست، ابتلا افراد به انواع و اقسام بیماری ها، افزایش مرگ و میر و بسیاری موارد دیگر در جامعه خواهد شد.

وی افزود: طبق آمار رسمی سالانه بین ۲۶ تا ۲۷ هزار نفر یعنی یک و نیم برابر فوت ناشی از تصادفات جاده ای در اثر آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست می دهند بنابراین اگر مسئله سلامت نیز محور قرار گیرد باز هم ضرورت استفاده از انرژی های تجدید پذیر احساس می شود.

نوفرستی اظهارداشت: بر اساس اسناد بالادستی قرار بود شدت مصرف انرژی در کشور به نصف کاهش پیدا کند که متاسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه همه شاهد افزایش مصرف انرژی های فسیلی در مملکت هستند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: انرژی های تجدیدپذیر فرصت های اقتصادی بی شماری در اختیار اقتصاد کشور قرار می دهد اما متاسفانه با مصرف انرژی های فناپذیر از جمله نفت، گاز، بنزین و نفتگاز فرصت های اقتصادی از دست می رود.

این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی و رئیس انجمن جامعه ایمن کشور افزود: متاسفانه کشور در بحث مصرف انرژی نه تنها در راستای چشم ۱۴۰۴ پیشرفت خوبی نداشته که حتی در بسیاری از شاخص ها در جا زده و پس رفت هم داشته است.

وی اظهارداشت: شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به شروع برنامه پنجم توسعه که قرار بود به یک سوم کاهش یابد متاسفانه کمتر که نشده هیچ بلکه بیشتر هم شده است.

نوفرستی تصریح کرد: اگر در رسانه ها بصورت شفاف این موضوعات گفته شود که ادامه وضعیت مصرف کنونی انرژی چه تبعات منفی به همراه خواهد داشت آن وقت مردم از دولت می خواهند که بیشتر روی مدیریت یارانه ها کار کند.

وی گفت: آخر تمامی این حرف ها این نیست که گفته شود قیمت حامل های انرژی را افزایش دهید؛ مردم نباید چنین تصوری داشته باشند چرا که گام های اولیه ای وجود دارد که بدون افزایش قیمت حامل های انرژی برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جامعه می توان وضعیت را خیلی بهتر از امروز چند پله بهبود و ارتقا داد.

به گزارش انرژی امروز، این کارشناس حوزه اقتصاد انرژی و رئیس انجمن جامعه ایمن کشور افزود: راهکارهای ایده آل تری مثل کارت انرژی هم وجود دارد که باید این موضوع برای مردم بصورت شفاف تشریح تا آحاد جامعه به خوبی از منافع و مزایای این کارت آگاهی پیدا کنند.

وی اظهارداشت: استفاده از کارت انرژی می تواند گام موثری در جهت افزایش عدالت اجتماعی در اقتصاد کشور باشد.

نوفرستی ادامه داد: بدون شک ادامه روند فعلی مصرف انرژی در آینده موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای کشور خواهد شد.

https://zistonline.com/vdcjtaeo.uqevvzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما