تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 81685
در حالیکه هنوز ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ های تجدیدپذیر کشور به 1000 مگاوات نرسیده و ایران از قافله انرژی‏های تجدیدپذیر عقب است وزارت نیرو با تاخیر نرخ های جدید خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ های تجدیدپذیر را ابلاغ کرد.
ابلاغ با تاخیر نرخ های جدید خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر+جدول
به گزارش زیست آنلاین، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر سالهاست که در کانون توجه کشورها و مجامع بین‌المللی قرار گرفته‌ است چرا که مهمترین امتیاز منابع تجدیدپذیر نامحدود بودن آن است. به همین دلیل با افزایش نگرانی‌ها در مورد منابع محدود سوخت‌های فسیلی و البته موارد دیگری مانند تغییرات زیست محیطی به واسطه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مانند چین، آمریکا، برزیل، آلمان و کانادا با درک اهمیت این موضوع، مقدمات استفاده از انرژی پاک در تامین انرژی مورد نیاز خود را به سرعت و با سرمایه‌گذاری‌های کلان طی کرده و بسیاری از کشورهای دیگر نیز با توجه به پتانسیل‌های خود، هدف تولید ۱۰۰ درصدی برق از منابع تجدیدپذیر را دنبال می‌کنند.

اما در ایران این موضوع همچنان بنا به دلایلی موفق نبوده بطوریکه از 80 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور سهم نیروگاههای تجدیدپذیر حتی به یک درصد هم نرسیده بطوریکه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در حال حاضر تنها به 841 مگاوات رسیده که این آمار نشان می دهد ایران از قافله انرژی‏های تجدیدپذیر عقب است.
وزیر نیرو در تازه ترین اقدام خود و به منظور حداکثرسازی ضریب تحقق مزایای تولید برق از منابع تجدیدپذیر و نیز افزایش رقابت‌پذیری در زنجیره صنعت برق تجدیدپذیر، افزایش تعرفه‌های خرید تضمینی برق را ابلاغ کرد.
طبق اعلام سازمان ساتبا بر اساس این ابلاغیه برای رفع مشکلات زیست‌محیطی در استان‌های ساحلی و کلان‌شهرها، نرخ پایه خرید تضمینی برق از فن‌آوری‌های زیست توده دو برابر تعیین می‌شود.

این ابلاغیه در حالی صورت گرفته که اکثر کارشناسان و فعالان حوزه انرژیهای تجدیدپذیر سال گذشته بر افزایش این تعرفه ها تاکید داشتند و اعلام می کردند که وزارت نیرو باید نرخ خرید تضمینی از نیروگاههای تجدیدپذیر را افزایش دهد بنابراین این ابلاغیه تا حدودی دیر و با تاخیر است.

بر اساس گزارش وزارت نیرو ،نرخ خرید برق نیروگاه‌های بادی واقع در استان سیستان و بلوچستان که در سال ۱۳۹۸ قرارداد تضمین خرید آنان قطعی و مبادله می‌شود، نسبت به ارقام مندرج در این ابلاغیه، 10 درصد افزایش خواهد یافت.
این گزارش می‌افزاید: به‌منظور مدیریت بهتر دریافت و هزینه اعتبارات مربوطه و افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران به پرداخت به‌موقع صورتحساب‌های ماهانه نیروگاه‌ها، ساتبا می‌تواند در صورت وجود منابع مالی نسبت به گشایش اعتبار اسنادی ریالی شش‌ماهه مطابق مقررات بانکی کشور به نفع نیروگاه‌های طرف قرارداد اقدام کند.



 



همچنین در مواردی که خیرین نسبت به احداث نیروگاه تجدیدپذیر و پاک برای تامین انرژی ساختمان های آموزشی اقدام نمایند، ساتبا مجاز است انرژی تولیدی را بر اساس نرخ‌های اعلام شده در این مصوبه خریداری کند.

سقف ظرفیت مولدهای مختص مشترکین مشروط بر رعایت ملاحظات فنی و حفاظتی اتصال به شبکه تا دو برابر ظرفیت انشعاب افزایش می‌یابد و مشترکینی که بخشی از این ظرفیت را به بهره‌برداری رسانده‌اند می‌توانند طی قرارداد جداگانه نسبت به احداث ظرفیت‌های جدید اقدام کند.
نیروگاه‌های تجدیدپذیری که برای صادرات برق به خارج از کشور احداث شده‌اند در صورت درخواست، می‌توانند طبق آئین‌نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، برق خود را به ساتبا بفروشند که در این صورت ضروری است تا مجوز صادرات صادره مورد ابطال قرار گیرد.
به گزارش فارس، بر اساس این گزارش: نرخ پایه قراردادهایی که پیش از این مصوبه مبادله شده‌اند در صورت درخواست سرمایه‌گذار، می‌تواند به ارقام جداول فوق‌الذکر تغییر کند و چنانچه نیروگاه مورد نظر با ظرفیت کامل به بهره‌برداری رسیده باشد شروع اعمال نرخ پایه جدید و زمان مبنای فرمول تعدیل، از تاریخ مبادله الحاقیه برقرار خواهد بود. همچنین برای نیروگاه‌هایی که با ظرفیت کامل به بهره‌برداری نرسیده‌اند، زمان مبنای فرمول تعدیل از تاریخ شروع بهره‌برداری با ظرفیت کامل خواهد بود.

https://zistonline.com/vdchm-n6.23nz6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما